برای دانلود کلیک کنید برای دانلود کلیک کنید اراده انسان - معرفت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
معرفت
یکشنبه 92 شهریور 24 :: 12:0 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

 

 ارادة مهم ترین عامل نجات و تحول انسان است

پزشکان عموماً معتقدند براى ترک هر نوع اعتیاد قبل‌از هر چیز اراده و تصمیم لازم است، تصمیمى قاطع و جدى ومحکم. ممکن است شما این موضوع را یک موضوع ساده ومعمولى تلقى کنید امّا ما به شما مى‌گوییم بیش از آنچه تصوّرنمایید این موضوع مهم و مؤثّر است. براى گرفتن تصمیم باید نخست به زیان‌هاى ‌عمل خطرناک اندیشید. وعواقب شومى که در انتظار است در نظر مجسم‌ساخت، و با توجّه به شخصیت و قدرت فوق‌العاده‌اى که در هرانسانى نهفته شده -مخصوصاً در جوانان -باید تصمیم گرفت،تصمیمى آهنین و خلل‌ناپذیر.
حتماً بعضى از جوانان میگویند «ما قادر به تصمیم گرفتن هم نیستیم وروى تصمیم از ما سلب شده، بارها تصمیم گرفته‌ایم و باز هم‌شکسته‌ایم»!
اما من از این گونه افراد مى‌پرسم: «آیا هرگز شده در پیش‌روى پدر و مادر و برادر، دبیر و یا شخص محترم دیگرى‌آشکارا دست به کاربدی که به آن عادت کردید بزنید هر قدر در فشار ‌باشید؟...
حتماً خواهید گفت: نه.
مى‌پرسم چرا؟
مى‌گویید آخر چنین کارى شرم‌آور است!
مى‌گوییم: معناى سخن شما این است چون این کارشرم‌آور است ما تصمیم گرفته‌ایم در پیش روى آنها انجام‌ندهیم!
این موضوع به خوبى ثابت مى‌کند که شما هرگز آن طور که‌خیال مى‌کنید بى‌اراده و بى اختیار به سوى این عمل کشانده‌ نمى‌شوید، اگر بى‌اختیار و فاقد اراده بودید براى شما حضوراین افراد و عدم آن کوچک‌ترین تفاوتى نداشت! شما باید بکوشید این «ارادة نیرومند خود» را که در چنین‌مواردى به کار مى اندازید به همه جا گسترش دهید، این‌سرمایه در وجود شما هست پس چرا از آن استفاده نمى‌کنید؟ این را هم فراموش نکنید که خدا در همه جا حاضر و ناظراعمال شماست و شما در همه جا در حضور او هستید آیاشایسته است در حضور چنین پروردگارى دست به چنین ‌بدی بزنید؟! جالب توجّه این که در یکى از سخنان امام صادق علیه السلام مى‌خوانیم: روزى یک نفر به خدمتش‌عرض نمود: بیچاره فلان‌کس مبتلا به «یک نوع انحراف‌جنسى» شده (نوع دیگرى غیر از این عادت) و از خود هیچ‌گونه اراده‌اى ندارد! حضرت با عصبانیت فرمود: چه مى‌گویى؟! آیا حاضر است‌این عمل را پیش روى مردم هم انجام دهد؟!
عرض کردند: نه.
فرمود: پس معلوم مى‌شود به اراده و اختیار خود اوست...

و امّا این که بعضى مى‌گویند: «بارها تصمیم گرفته‌ایم وشکسته‌ایم» ما به این افراد صریحاً اعلام مى‌کنیم: شکستن‌تصمیم به معناى از بین رفتن همه آثار آن در وجود انسان‌نیست، همین تصمیم شکسته شده رسوباتى در اعماق دل وروح انسان باقى مى‌گذارد و زمینه را براى تصمیم نهایى بیش‌از گذشته، آماده مى‌سازد (دقت کنید).
اجازه بدهید مثالى براى شما بیان کنم:
بسیارى از اوقات انسان مى‌کوشد با پاى خود از کوهى بالارود و یا با اتومبیل از یک سر بالایى تند بگذرد، دفعه اوّل ودوّم و گاهى دفعهء دهم عقب‌گرد مى‌کند و نمى‌تواند، ولى‌آخرین بار موفق مى‌شود و از آن مى‌گذرد، این سخن به این‌معنا نیست که در دفعات اوّل هیچ کارى انجام نداده بلکه هردفعه که براى عبور از این راه دشوار اقدام نموده و عقب رفته‌به طور ناخودآگاه یک مقدار آمادگى آموخته و ذخیره کرده وبالاخره در پایان پیروز شده است.
دانشمندان مى‌گویند براى حفظ یک قطعه شعر یا نثرممکن است در نخستین بار
5 مرتبه تکرار آن لازم باشد، و پس از مدّتى ممکن است فراموش گردد امّا براى حفظ آن دردفعه آینده مسلّماً
5
مرتبه تکرار لازم نیست ممکن است سه‌مرتبه هم کافى باشد. یعنى رسوبات تصمیم‌ها و یادگیرى‌هاى‌گذشته همواره در روح انسان باقى مى‌ماند. مسائل مربوط به‌روان انسان همه از این قبیل است.
بنابراین اگر ده بار هم تا کنون تصمیم گرفته‌اید و شکسته‌اید هم اکنون آماده یک تصمیم قاطع و جدّى و آهنین‌براى ترک هر نوع اعتیاد غلط شوید و تمام نیروهاى معنوى‌خود -مخصوصاً ایمان به خدا -را بسیج کنید و این گفتارپیشواى بزرگ ما على علیه السلام را فراموش نکنید آن‌جا که‌مى‌فرمود: «افراد با ایمان همچون کوه سرسخت و بااستقامتند»
.



 




موضوع مطلب :