برای دانلود کلیک کنید برای دانلود کلیک کنید همسر دوم - معرفت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
معرفت
دوشنبه 92 آبان 20 :: 3:4 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

 

همسر دوم

گاهی به دلائلی مرد همسر دوم اختیار می کند. در بسیاری از موارد، به دلیل هوسرانی مرد است و گاهی مواقع هم به دلیل مشکلات و بیماری ها و عقیم بودن همسر اول است. مردی که هوسران است و کنترل هیجانی و مدیریت شهوت ندارد. نمی تواند زندگی دو همسری را اداره کند او مانند راننده مست و گیج است که رانندگی برایش خطرناک است و جان دیگران را نیز به خطر می اندازد.
به هرحال، برخورد با دو همسر باید حتی در مواقعی که دو همسربا هم نیستند مثلا تلفنی در حضور یک همسر با همسر دیگر صحبت عاشقانه می کند یا درباره یکی با دیگری صحبت می کند سنجیده و دقیق باشد. اظهار علاقة پر رنگ به یکی می تواند شعله حسادت را برافروز و طمع زندگی دو خانواده را تلخ تر از زهر کند. فردی که به هر دلیلی دو همسر دارد باید این را بداند که ازدواج متعدد و دو همسری در زندگی امروزی خلاف عرف( نه شرع) است و گویی فرد برخلاف مسیر و جهت آب می خواهد شنا کند بنابراین باید با قدرت روان شناختی بالاتر رفتار کند. در نقاط مرزی کشور ما بین اهل تسنن و کشورهای عربی پدیده ازدواج متعدد و داشتن چند زن امر متداول است به همین خاطر به زنان در آنجا فشار روحی نمی آید اما در ایران وقتی برای زنی هوو می آید زن اول احساس می کند به او توهین شده است و گاهی نگاه بدبینانه و حرف و حدیث های دیگران این امر را تلخ تر می کنند. چرا به جای خار گل دماغ پرور نباشیم و سبب آرامش دیگران؟ زنی به همسایه خود که برایش هوو آمده بود می گفت: نو که اومد به بازار کهنه میشه عتیقه و قیمتی تر فقط نباید خودت را ببازی تا شوهرت گمان کند تو به دردش نمی خوری. گاهی بد از ازدواج فشار روانی زیادی که به زن اول وارد می شود سبب بهانه گیری و تندخویی او می شود و مرد بیشتر به سمت زن دوم می رود. وقتی مرد بیشتر رفت باز بد اخلاقی زن اول شدید تر می شود و باز مرد بیشتر دور می شود و این امر یک دور حلزونی است که توقف ندارد. مرد باید برخی از تندخویی های همسر اول را تحمل کند، انصاف و رفتار انسانی را رعایت کند تا آرامش از آنها گرفته نشود.
دروغ یک صفت زشت اخلاقی است اما اگر بین مردی احساس کند یکی از همسران ممکن است رنجیده خاطر شود و تخم کینه و عداوت در دلش کاشته شود می تواند برای رفع مفسده و ایجاد مصلحت و آرامش کلامی غیرواقع و دروغی بگوید. اما همین امر هم باید فوق العاده با دقت باشد. [1]
یک نمونه ناموفق
مردی به دلیل بیماری همسر اول همسر دوم گرفته است. همسر دوم جوان تر است. ولی این مرد به دلیل مشکلات کاری کمتر به همسر دوم سر می زند. به همین دلیل دختران او زندگی موفقی نداشتند. در زندگی اهل سازش با همسر نیستند و از آرایش در حد بزک استفاده می کنند که به گونه ای که انگشت نمای زنان می شوند چه رسد به مردان که نزده می رقصند.
نمونه موفق
روحانی ای اهل نجف آباد به دلیل این که از همسرش بچه دار نمی شد بعد از سال ها انتظار با هماهنگی همسر اول ازدواج کرد. او همسر دوم انتخاب کرد سال های متمادی یک هفته نزد همسر اول در نجف آباد بود و هفته بعد نزد همسر دوم در شهر قم می رفت. فرزند او می گفت رأس ساعت 4 بعد از ظهر پدر پیرش را به منزل همسر اول که اخیر به قم آورده می رساند. او می گفت: پدرم پیر است و مسافرت برایش سخت شده به همین دلیل همسر اول را اینجا آورد. الان می رود و فردا دقیقا ساعت 4 بعد از ظهر به منزل ما بر می گردد. جالب است که بدانید زن دوم بدرقه همسر آمده بود تا از شوهرش که منتظر بود تا فرزندش با ماشین دنده عقب بیاید و سوار شود مراقبت کند. [2]


پی نوشت :

کتاب احکام روان شناسی2، سایت اسک دین




موضوع مطلب :