برای دانلود کلیک کنید برای دانلود کلیک کنید صحیفه سجادیه - معرفت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
معرفت
شنبه 92 آبان 25 :: 3:20 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

صحیفه سجادیه بعد از قرآن کریم و نهج?البلاغه منبع غنی از معارف الهی است

یکی از القاب امام سجاد(ع) زین العابدین است و بسیاری از مسلمانان فقط این امام بزرگوار را با وجهه عبادی?شان می‌شناسند، در حالی که زندگی سیاسی امام سجاد(ع) بعد از واقعه عاشورا دارای نکات برجسته و مهمی است. امام سجاد(ع) بعد از شهادت پدر بزرگوارشان با عنوان امام زمان نمی‌توانستند، حکومت سیاسی داشته باشند و مسائل سیاسی را بین مردم تبیین کنند، به همین دلیل اقدام به نوشتن کتابی با عنوان «صحیفه سجادیه» کردند.این کتاب مشتمل بر 54 دعا است که همه این دعاها با مدح و ستایش خداوند آغاز می‌شوند و با موضوعاتی چون؛ توحید، ایمان، اخلاص، طلب حاجت، مقابله با سختی‌ها به مطرح کردن مسائل اجتماعی و سیاسی می‌پردازد.

امام سجاد(ع) به دلیل نداشتن آزادی عمل در جامعه سیاسی آن روز، با علم خود صحیفه سجادیه را به رشته تحریر در آورد. صحیفه سجادیه بعد از قرآن و نهج‌البلاغه از مهمترین آثاری است که حقایق معنوی الهی در آن بیان شده است و به همین دلیل به «زبور آل محمد(ص)» مشهور شده است. امام سجاد(ع) علاوه بر صحیفه سجادیه رساله‌ای به نام «رساله حقوق» دارند که در آن به 51 حق که بر گردن افراد جامعه است اشاره می‌کنند.

این رساله به حق خردسال، حق مادر،حق فرزند،حق دشمن، حق مستشار و... می‌پردازد و بیان می‌کند که هر چیزی حقی دارد و همه افراد باید مانند پدرم حسین(ع) از حق خود دفاع کنند.امام سجاد(ع) در این رساله مفاهیم اجتماعی و سیاسی را به واقعه عاشورا مرتبط می‌کند تا بدین وسیله هدف امام حسین(ع) از قیام عاشورا را زنده و جاوید نگاه دارد.




موضوع مطلب :