برای دانلود کلیک کنید برای دانلود کلیک کنید روش دفع بدی دیگران - معرفت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
معرفت
سه شنبه 92 آبان 28 :: 2:18 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

روش دفع بدی دیگران

 

 آیه شماره 34  از سوره مبارکه فصلت : وَلَا تَسْتَوِی الْحَسَنَةُ وَلَا السَّیِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَیْنَکَ وَبَیْنَهُ عَدَاوَةٌ کَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمِیمٌ 


ترجمه : و نیکى با بدى یکسان نیست؛ (بدى دیگران را) با شیوه‏ى بهتر (که نیکى است) دفع کن، که این هنگام آن کس که میان تو و او دشمنى است همچون دوست گرم مى‏شود (و عداوتش نسبت به تو تمام مى‏شود).


شرح : یکى از راههاى دعوت الى اللّه آن است که تنش زدایى نماییم و بدى دیگران را با نیکى دفع کنیم. «و من احسن قولاً ممّن دعا الى اللّه... ادفع بالتى هى احسن»
فکر نکنید مرور زمان مسایل را کهنه مى‏کند و همه چیز فراموش مى‏شود. (برخوردهاى مثبت و منفى هرگز یکسان نیست، و آثار آن در عمق روح افراد باقى مى‏ماند. «لا تستوى الحسنة و لا السیّئة»
یک نمونه‏ى عملى دعوت به سوى خدا (که در آیه‏ى قبل آمده بود) دفع بدى‏هاى مردم با برخوردهاى خوب است. «ادفع بالتى هى احسن»
در برخورد با مخالفان، اخلاق نیک کافى نیست، تهاجم اخلاقى لازم است «ادفع بالتى هى احسن» (دفع بدى‏هاى دشمن با روش نیکو کافى نیست، بلکه به نیکوترین روش‏ها و برترین رفتارهاى اخلاقى نیاز است).
از محبت خارها گل مى‏شود
از محبت سرکه‏ها مُل مى‏شود
کیمیاى واقعى، آن نیست که مس را طلا کند، بلکه برخوردى است که دشمنى را به محّبت تبدیل نماید. «ادفع بالتى هى احسن» (روز فتح مکّه شعار بعضى از مسلمانان «انتقام، انتقام» بود ولى پیامبر اکرم فرمود: امروز روز انتقام نیست بلکه روز رحمت و مرحمت است).
سعه‏ى صدر شرط توفیق در تبلیغ است. «ادفع بالتى هى احسن -... کانّه ولىّ حمیم»
توجّه به نتیجه‏ى کار، انگیزه‏ى انسان را بالا مى‏برد. (اگر بدانیم که نتیجه‏ى برخورد خوب، تبدیل دشمن به دوست است، انگیزه‏ى این کار در ما زیاد مى‏شود. «ادفع بالتى هى احسن -... کانّه ولىّ حمیم»
در رفتارهاى شایسته، اگر دشمن دوست نشود لااقل حیا و شرمندگى در او به وجود مى‏آید و او را به رفتار دوستانه وادار مى‏کند. «کانّه ولىّ حمیم»




موضوع مطلب :