برای دانلود کلیک کنید برای دانلود کلیک کنید نتیجه خوش گمانی به خدا - معرفت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
معرفت
یکشنبه 92 دی 22 :: 11:42 عصر ::  نویسنده :

هو

نتیجه خوش گمانی به خدا

رُوِیَ عَن اَبی الحسَنِ الرِّضا عَلَیهِ السَّلامُ قالَ: اَحسِنِ الظَّنَّ بِاللهِ فَاِنَّ مَن حَسُنَ ظَنُّهُ بِاللهِ کانَ اللهُ عِندَ ظَنِّهِ(1 )

 

رُوِیَ عَن اَبی الحسَنِ الرِّضا عَلَیهِ السَّلامُ قالَ: اَحسِنِ الظَّنَّ بِاللهِ فَاِنَّ مَن حَسُنَ ظَنُّهُ بِاللهِ کانَ اللهُ عِندَ ظَنِّهِ(1)

حضرت امام رضا (ع) فرمود: گمان خود را به خداوند متعال نیکو و خوب قرار بده. هرکس که به خداوند گمان خوب و نیکو داشته باشد، خداوند هم بر طبق همان گمان خوب و حُسن ظن با او عمل و رفتار می­‌کند.

شرح حدیث: در روایات، تعابیر متفاوتی راجع به حُسن ظن به خداوند وجود دارد که گویای لطف الهی به بندگان است؛ حُسن ظن بالله، یعنی انسان هیچ گاه فکر نکند که خداوند برای او خوب نخواسته است، زیرا بسیاری از گرفتاری­های انسان بر اثر بدگمانی او به خداوند است. نکت? مهم و قابل ذکر این است که انسان چگونه به خداوند خوش گمان باشد؟ این از اعمال انسان نشات می­‌گیرد. حُسن عمل که انجام اعمال خوب و پسندیده است، نتیجه‌­اش حُسن ظن و خوش­گمانی به خداوند است که پاداش او را نیکو می­دهد. در مقابل، انجام اعمال زشت و ناپسند، سوء عمل و بدگمانی به خداوند را در پی دارد و این از توهّمات شیطانی برای جداکردن انسان از خداوند مهربان، کریم، عطوف می­‌باشد. پس دیگر شکایت از خداوند معنایی ندارد، زیرا نتیج? سیرت و باطن ناپاک است که نتیجه آن گرفتاری و نگرانی در دنیا و عذاب الهی در آخرت می باشد.

* پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شیخ مجتبی تهرانی(ره)

__________________

(1)بحار الانوار، جلد 75، صفحه 342

 

به نقل از روزنامه کیهان 22/10/92




موضوع مطلب :