برای دانلود کلیک کنید برای دانلود کلیک کنید فرقه غلات - معرفت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
معرفت
چهارشنبه 92 دی 25 :: 7:28 عصر ::  نویسنده :

هو

برخورد امام جواد ع با فرق منحرفه  


حضرت در برابر غلات زمان خویش به رهبری ابوالخطاب که حضرت علیع را تا مرز الوهیت و ربوبیت بالا برده بودند، فرمودند : لعنت خدا بر ابوالخطاب و اصحاب او و کسانی که درباره لعن او توقف کرده یا تردید کنند.
موضعگیری تند حضرت درباره این فرقه تا بدانجا بود که حضرت در روایتی به اسحاق انباری می فرمایند: ابوالمهری و ابن ابی الرزقاء به هر طریقی باید کشته شوند .
حضرت در برابر فرقه مجسمه که برداشتهای غلط آنان ازآیاتی چون یدالله فوق ایدیهم و ان الله علی العرش استوی خداوند سبحان را جسم می پنداشتند، فرمودند: شیعیان نباید پشت سر کسی که خدا را جسم می پندارد نماز گذارده و به او زکات بپردازند.
فرقه کلامی معتزله که پس از به قدرت رسیدن عباسیون به میدان آمد و در سده نخست خلافت عباسی به اوج خود رسید یکی دیگر از جریانهای فکری و کلامی عصر امام جواد ع است .موضعگیری حضرت امام جواد ع چون پدر بزرگوارشان در این برهه و در مقابل این جریان کلامی از جایگاه ویژه ای برخوردار است تا آنجا که مناظرات حضرت جوادع با یحیی بن اکثم که از بزرگترین فقهای این دوره به شمار می رفت ، را می توان رویارویی تفکر ناب تشیع با منادیان معتزله به تحلیل نهاد که همواره پیروزی باامام جواد ع بوده است .

http://www.askdin.com/thread254.html




موضوع مطلب :