برای دانلود کلیک کنید برای دانلود کلیک کنید کلید دستیابی به خیر دنیا و آخرت - معرفت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
معرفت
شنبه 92 اسفند 17 :: 5:22 عصر ::  نویسنده :

هو

کلید دست‌یابی به خیر دنیا و آخرت  

 رُوِیَ اَنَّهُ سَئَلَ رَجُلٌ عَنِ الصّادِقِ عَلَیهِ السَّلامُ اَن یُعَلِّمَهُ مایَنالُ بِهِ خَیرَالدُّنیاو َالاخِرَةِ وَ لایُطَوِّلُ عَلَیهِ فَقالَ عَلَیهِ السَّلامُ: لاکذِب1

شخصی خدمت امام صادق )ع) رسید و از حضرت درخواست کرد که به او کاری بیاموزد که به خاطر آن کار، به خیر دنیا و آخرت برسد و طولانی هم نباشد.

امام صادق (ع) فرمودند: دروغ نگو.

 شرح حدیث: در زمان ائمه معصومین علیهم السلام مرسوم بوده است که خدمتشان می­‌رسیدند و تحفه­‌ای می­‌گرفتند و می­‌رفتند. این شخص انسان باصفایی است که از حضرت چنین درخواستی می‌­کند. دراین روایت خیلی ظرافت است. درخواست انجام کاری را می­‌کند ولی حضرت نمی‌­فرمایند فلان عمل را انجام بده؛ بلکه می‌­فرمایند دروغ نگو و بدان که در آن خیر دنیا و آخرت است.

در روایتی امام باقر (ع)، در بیان زشتی دروغ و مقایسه آن با دیگر پلیدی­‌ها می‌­فرماید: «إنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ لِلشَّرِ اَقفَالاً وَ جَعَلَ مَفَاتِیحَ تِلکَ الاَقفَالِ الشَّرابَ وَ الکِذبُ شَرٌّ مِنَ الشَّرابِ2 » خداوند برای بدی­‌ها قفل­هایی قرار داد که کلید آن همانا شراب است و دروغ از شراب بدتر است.

مبدأ بسیاری از فساد‌ها و شرور، چه فردی و چه اجتماعی دروغ است. منشأ تمامی ادیان فاسده و منحرفه دروغ است. بعضی برای برطرف شدن مشکلات و یا برآورده شدن حاجات و یا رسیدن به مقامی معنوی چهل روز اعمالی را انجام می­‌دهند و از انجام بعضی کار‌ها خودداری می­کنند. انسان بداند اگر چهل روز دروغ نگوید، کارش درست می شود و هر گره‌­ای که دارد باز می‌­شود، چون بزرگ‌ترین گره و بدترین شرور، دروغ است؛ زیرا دروغ توفیق انجام بسیاری از اعمال خوب را از انسان می­‌گیرد و پرهیز از آن، توفیق اعمال صالح را به انسان می­‌دهد. اگر انسان­‌ها صادق بودند، دیگر خیانت، غلّ و غشّ، نفاق، تکبّر، تهمت و ریا وجود نداشت.

___________________

[1] بحار الانوار، جلد 75، صفحه 241

[2]اصول کافی، جلد2، صفحه 338

* پایگاه اطلاع رسانی آیت‌الله شیخ مجتبی تهرانی(ره(




موضوع مطلب :