برای دانلود کلیک کنید برای دانلود کلیک کنید آذر 92 - معرفت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
معرفت
جمعه 92 آذر 8 :: 8:53 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

شیدایی

 

 شهدا کلید داران کعبه شیدایی اند و کعبه شیدایی کربلاست  

شهید سید مرتضی آوینی




موضوع مطلب :


جمعه 92 آذر 8 :: 8:50 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

ستم

الإمام زین العابدین ع ـ و قد ضَمَّ ابنَهُ الباقِرَ ع إلى صَدرِهِ لَمّا حَضرَهُ المَوتُ ـ :   

یا بُنَیَّ اُوصِیکَ بما أوصانی بهِ أبی ع حِینَ حَضَرَتهُ الوَفاةُ ، و بِما ذَکرَ أنّ أباهُ أوصاهُ بهِ ، قالَ : یا بُنَیَّ ، إیّاکَ و ظُلمَ مَن لا یَجِدُ علَیکَ ناصِرا إلاّ اللّه َ .( میزان الحکمة، ج 13، اندرزهای امام سجاد(ع))


 امام زین العابدین ع در هنگام رحلتش و آن گاه که فرزندش باقر ع را در آغوش کشید فرمود: فرزندم! تو را به همان چیزى سفارش مى کنم که پدرم هنگام وفاتش به من

سفارش کرد و فرمود که پدرش نیز او را به آن سفارش کرده است؛ فرمود : اى فرزندم! بپرهیز از ستم کردن بر کسى که در برابر تو یاورى جز خداوند نمى یابد.




موضوع مطلب :


جمعه 92 آذر 8 :: 8:47 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

توبه

آیه شماره 25  از سوره مبارکه شوری وَهُوَ الَّذِی یَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَیَعْفُو عَنِ السَّیِّئَاتِ وَیَعْلَمُ مَا تَفْعَلُونَ

ترجمه : و اوست که توبه را از بندگانش مى‏پذیرد و از گناهان در مى‏گذرد و هر چه را انجام مى‏دهید مى‏داند.

شرح :پذیرش توبه گناهکاران و عفو آنان تنها در اختیار خداوند است. «و هو الّذى»
در اسلام بن بست وجود ندارد و راه بازگشت همواره باز است. «یقبل التوبة»
خداوند تمام گناهان را مى‏بخشد. «یعفوا عن السیّئات» (کلمه «سیّئات» جمع همراه الف و لام است یعنى همه گناهان)
خداوند با وعده عفو، منحرفان را به توبه تشویق مى‏کند. «یقبل التوبة... یعفوا عن السیّئات»
توبه باید همراه تغییر در رفتار و گفتار باشد و گرنه نوعى تظاهر و ریاکارى است که خدا مى‏داند. «و یعلم ما تفعلون»




موضوع مطلب :


چهارشنبه 92 آذر 6 :: 10:11 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

فاش می گویم و از گفته خود شادم


بنده عشقم و از هر دو جهان آزادم




موضوع مطلب :


چهارشنبه 92 آذر 6 :: 10:4 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

یتیم عاطفی

عدم توجّه به تربیت فرزندان و رها کردن آنها موجب افسردگى، غلتیدن در منجلاب گناه، همنشینى با دوستان بد، و در نهایت نابودى او مى شود. شوقى شاعر مى گوید:
لیسَ الیتیمُ مَن إنتهى أبواه من
هم الحیاة و خلفاه ذلیلاً

إنَّ الیتیمَ هو الذى تلقى له
إمّا تَخلّت او أبا مشغولاً

یتیم آن نیست که پدر و مادرش دیده از جهان بسته او را تنها گذاشتند، بلکه آن کودکى یتیم است که مادرش از پدر او جدا شده و یا پدرى دارد که سخت گرفتار کارهاى خویش است. [1]

پی نوشت :

[1] .رک: مقدمه کتاب حقوق فرزندان در مکتب اهل بیت علیهم السلام،تالیف محمد جواد طبسی،با مقدمه استاد آیه الله معرفت




موضوع مطلب :


چهارشنبه 92 آذر 6 :: 10:0 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

شهادت

 

شهادت در راه دین و آزادی و استقلال، سعادت است.


شهید موسی نیکو




موضوع مطلب :


چهارشنبه 92 آذر 6 :: 9:55 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

ارکان ایمان

امام رضا (ع) :  

الایمان اربعه ارکان: التـوکل على الله، و الرضا بقضاء الله و التسلیم لامـر الله، والتفویض الى الله.( تحف العقول،ص 445(


 ایمان چهار رکن دارد:

1ـ توکل برخدا

2ـ رضا به قضاى خدا

3ـ تسلیم به امر خدا

4ـ واگذاشتن کار به خدا.




موضوع مطلب :


چهارشنبه 92 آذر 6 :: 9:49 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

 آیه شماره 50  از سوره مبارکه فصلت : وَلَئِنْ أَذَقْنَاهُ رَحْمَةً مِّنَّا مِن بَعْدِ ضَرَّاء مَسَّتْهُ لَیَقُولَنَّ هَذَا لِی وَمَا أَظُنُّ السَّاعَةَ قَائِمَةً وَلَئِن رُّجِعْتُ إِلَى رَبِّی إِنَّ لِی عِندَهُ لَلْحُسْنَى فَلَنُنَبِّئَنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا بِمَا عَمِلُوا وَلَنُذِیقَنَّهُم مِّنْ عَذَابٍ غَلِیظٍ
ترجمه : و اگر بعد از سختى‏اى که به انسان رسیده از طرف خود رحمتى به او بچشانیم حتماً مى‏گوید: «این رحمت، حقّ من است» (و چنان مغرور مى‏شود که مى‏گوید:) گمان نمى‏کنم قیامتى بر پا شود و اگر هم به سوى پروردگارم بازگردانده شوم حتماً براى من نزد او بهترین (منزلت) خواهد بود.» پس ما کسانى را که کفر ورزیدند، حتماً به آن چه انجام داده‏اند آگاه خواهیم کرد، و قطعاً از عذاب سخت به آنان خواهیم چشاند.
شرح : انسان منحرف کم‏ظرفیّت و مغرور است و در اولین مرحله رسیدن به نعمت بد مستى مى‏کند. «لئن اذقناه رحمة... لیقولنّ هذا لى»
انسان، از خداوند طلبى ندارد و به هر نعمتى برسد از لطف اوست. «رحمةً منّا»
سرچشمه‏ى رحمت از اوست «رحمة منّا» ولى سرچشمه‏ى سختى‏ها عملکرد و خصلت‏هاى خود انسان است. «ضراء مسّته» و نفرمود: «ضراءً منّا»
تلخ و شیرینى دنیا اندک است؛ در حدّ چشیدن و لمس کردن. «اذقنا - مسّته»
رفاه و نعمت، نشانه‏ى لیاقت و استحقاق و عاقبت به خیرى نیست. (قرآن در این آیه از کسى که خود را لایق مى‏داند انتقاد مى‏کند). «هذا لى»
در قیامت ابتدا جرم خلافکار به او فهمانده مى‏شود، سپس عذاب مى‏شود. «فلننبّئن... فلنذیقنّهم»
کسى که پندار غلط خود را محکم و با قاطعیّت مى‏گوید، باید پاسخ محکم و با قاطعیّت دریافت کند. پاسخِ «انّ لى عنده للحسنى» جمله‏ى «فلننبّئن الّذین کفروا» و «فلنذیقنّهم من عذاب غلیظ»




موضوع مطلب :


<   <<   11