برای دانلود کلیک کنید برای دانلود کلیک کنید فروردین 93 - معرفت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
معرفت
پنج شنبه 93 فروردین 21 :: 10:54 صبح ::  نویسنده :

هو

بهترین وکیل
 
وَآتَیْنَا مُوسَى الْکِتَابَ وَجَعَلْنَاهُ هُدًى لِّبَنِی إِسْرَائِیلَ أَلاَّ تَتَّخِذُواْ مِن دُونِی وَکِیلًا

آیه شماره 2  از سوره مبارکه اسراء

ترجمه : و کتاب آسمانى را به موسى دادیم و آن را براى فرزندان اسرائیل رهنمودى گردانیدیم که زنهار غیر از من کارسازى مگیرید


شرح: در تبلیغ، گاهى هموطن وهمشهرى بودنِ مبلّغ با مخاطبان تاثیر دارد. «هُدىً لبنى اسرائیل»
عصاره‏ى دعوت پیامبران، توحید است. «آتینا موسى‏الکتاب ... الاّ تتّخذوا»
انسان نیاز به تکیه‏گاه دارد، و انبیا، خداوند را تکیه‏گاه واقعى او معرّفى مى‏کنند. «الاّ تتّخذوا من دونى وکیلاً»




موضوع مطلب :


پنج شنبه 93 فروردین 21 :: 10:52 صبح ::  نویسنده :

هو

گذشت راه دستیابی بهشت

رسول خدا (ص) در حالى که نشسته بودند، ناگهان لبخندى بر لبانشان نقش بست، به طورى که دندان هایشان نمایان شد! از ایشان علت خنده را پرسیدند، فرمود: دو نفر از امت من مى آیند و در پیشگاه پروردگار قرار مى گیرند؛ یکى از آنان مى گوید: خدایا! حق مرا از ایشان بگیر! خداوند متعال مى فرماید: حق برادرت را بده ! عرض مى کند: خدایا! از اعمال نیک من چیزى نمانده متاعى دنیوى هم که ندارم . آنگاه صاحب حق مى گوید: پروردگارا! حالا که چنین است از گناهان من بر او بار کن !
پس از آن اشک از چشمان پیامبر (ص) سرازیر شد و فرمود: آن روز، روزى است که مردم احتیاج دارند گناهانشان را کسى حمل کند. خداوند به آن کس که حقش را مى خواهد مى فرماید: چشمت را برگردان ، به سوى بهشت نگاه کن ، چه مى بینى ؟

سرش را بلند مى کند، آنچه را که موجب شگفتى اوست - از نعمت هاى خوب مى بیند، عرض مى کند: پروردگارا! اینها براى کیست ؟
مى فرماید: براى کسى است که بهایش را به من بدهد.
عرض مى کند:چه کسى مى تواند بهایش را بپردازد؟
مى فرماید: تو.
مى پرسد: چگونه من مى توانم ؟
مى فرماید: به گذشت تو از برادرت .
عرض مى کند: خدایا! از او گذشتم .
بعد از آن ، خداوند مى فرماید: دست برادر دینى ات را بگیر و وارد بهشت شوید!
آن گاه رسول خدا (ص) فرمود: پرهیزکار باشید و مابین خودتان را اصلاح کنید.


)بحارالانوار، ج 77، ص 182.(




موضوع مطلب :


پنج شنبه 93 فروردین 21 :: 10:48 صبح ::  نویسنده :

هو

 

 شهادت در راه خدا

پیامبر(ص):  


فَوْقَ کُلِّ ذِی بِرٍّ بَرٌّ حَتَّى یُقْتَلَ الرَّجُلُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَإِذَا قُتِلَ فِی سَبِیلِ اللَّه فَلَیْسَ فَوْقَهُ بِر.
الکافی ،ج2،ص 348  


 بالای هرنیکی نیکی دیگری است تا اینکه مرد درراه خداوند به شهادت می رسد دیگر بالاترازآن نیست.




موضوع مطلب :


پنج شنبه 93 فروردین 21 :: 10:46 صبح ::  نویسنده :

هو

دعوت عروسی

یک کارت برای امام رضا ،مشهد . یک کارت برای امام زمان، مسجد جمکران . یک کارت برای حضرت معصومه،قم .این یکی را خودش برده بود انداخته بود توی ضریح . « چرا دعوت شما را رد کنیم؟ چرا به عروسی شما نیاییم؟ کی بهتر از شما؟ ببین همه آمدیم. شما عزیز ما هستی .» حضرت زهرا آمده بود به خوابش ، درست قبل از عروسیشهید مصطفی ردانی پور
منبع : کتاب ردانی پور




موضوع مطلب :


پنج شنبه 93 فروردین 21 :: 10:45 صبح ::  نویسنده :

هو

خشم و میخ

پدری به پسرش که دائم عصبانی می شد گفت :
پسرم تو باید یاد بگیری که خودت رو کنترل کنی و مراقب رفتار و گفتارت باشی.
و بعد تعدادی میخ به او داد و خواست هر بار که عصبانی می شه یکیش رو به دیوار اتاقش بکوبه!
پسر روز اول هیجده میخ به دیوار زد.
روز دوم شانزده تا و ...!
او هر روز ناخودآگاه وقتی دیوار اتاقش رو می دید تلاش می کرد تا کمتر عصبانی بشه وتعداد میخ هائی که به دیوار می کوبید مدام کم و کمتر می شد.
تا اینکه روزی پدر گفت :
پسرم از این به بعد میخی به دیوار نزن و هر وقت تونستی خودت رو کنترل کنی و جلوی عصبانیتت رو بگیری ، یکی از اون میخ ها رو بیرون بکش.
چند روز بعد همه میخ ها از دیوار اتاق بیرون کشیده شده بودند.
پدر که خیلی خوشحال بود از پسرش بخاطر عوض شدن رفتارش تشکر کرد و گفت :
عزیزم خیلی خوبه که دیگه عصبانی نمی شی ، ولی یه نگاه به دیوار اتاقت بنداز.
پسر نگاهی به دیوار انداخت ، چیزی که به وضوح دیده می شد سوراخ های زیادی بود که اون رو زشت و بد شکل کرده بودند.
پدر ادامه داد :
پسرم دیوار اتاقت دیگه مثل گذشته اش نیست.
تو وقتی با دیگران با عصبانیت صحبت می کنی ، حرف هات در دل اونها چنین اثری رو ایجاد می کنه.
اگر هم دیگه به رفتار غلطت ادامه ندی ، اثرش می مونه.
عزیز دلم کاشکی قبل از آزردن احساسات و عواطف دیگران کمی فکر کنیم.
کاشکی دقت بیشتری روی گفته ها و رفتارمون داشته باشیم.
و کاشکی بدونیم التیام زخم ها به سادگی ایجاد کردن اونها نیست.[1]

پی نوشت :
1 . نرم افزار نیش ها و نوش ها، سایت گفتگوی دینی( موجود برای دانلود )




موضوع مطلب :


چهارشنبه 93 فروردین 20 :: 11:26 صبح ::  نویسنده :

هو

عدم تسلط بر مومن


 
إِنَّهُ لَیْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَى الَّذِینَ آمَنُواْ وَعَلَى رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ


آیه شماره 99  از سوره مبارکه نحل

ترجمه : چرا که او را بر کسانى که ایمان آورده‏اند و بر پروردگارشان توکل مى‏کنند تسلطى نیست


شرح : از خطر نفوذ شیطان در بهترین افراد و مقدّس‏ترین کار غافل نباشید. (تلاوت قرآن از شخصى مثل پیامبر اکرم هم نیاز به استعاذه دارد)
شیطان به سراغ همه مى‏آید، امّا در همه تأثیرگزار نیست. «لیس‏له سلطان على الّذین آمنوا»
ایمان و توکّل، قلعه‏اى است که انسان را از آسیب‏پذیرى حفظ مى‏کند. «لیس له سلطان على الّذین آمنوا»




موضوع مطلب :


چهارشنبه 93 فروردین 20 :: 11:22 صبح ::  نویسنده :

هو

علم امام (ع)

امام على علیه السلام:
هنگامى که کنار نهر فُراتْ نشسته بود و در دستش چوبى بود که آن را به آب مى زد ـ: اگر مى خواستم ، مى توانستم براى شما از آب ، نور و آتش ایجاد کنم .

 




موضوع مطلب :


سه شنبه 93 فروردین 19 :: 11:36 صبح ::  نویسنده :

هو

« عزم راسخ با تن‌پروری ؟! »
امام على علیه السلام:
تصمیم راسخ با سورچرانى (تن‌پرورى) جمع نمی‌شوند. چه بسیار تصمیمهاى روز را که خوابِ شب می‌شکند، و چه بسیار تاریکی‌ها که یاد همّتهاى بلند را از خاطر محو می‌کند.

نهج البلاغة: الخطبة 241 / حکمت نامه جوان: ص8




موضوع مطلب :


دوشنبه 93 فروردین 18 :: 11:18 صبح ::  نویسنده :

هو

« راز سلامتی »
امام على علیه السلام:
هر کس در گرسنگى کامل، غذا بخورد، غذا را خوب بجود، در حالى که هنوز میل خوردن دارد، غذا را وا گذارد و چون احساس قضاى حاجت کرد، آن را محبوس ندارد، به هیچ بیماری‌اى جز بیمارى مرگ، مبتلا نمی‌شود.
مکارم الأخلاق : ج 1 ص 314 ح 1003 / دانشنامه احادیث پزشکی: ج1 ص89



موضوع مطلب :


یکشنبه 93 فروردین 17 :: 10:52 صبح ::  نویسنده :

هو

سلامتی جسم و روح

سؤال: حکمت 256 نهج البلاغه را توضیح دهید.
پاسخ: حضرت علی(ع) می فرماید : سلامتی تن و جسم در دوری از حسادت است.
ما همه به هم می‌گوییم که تندرست باشی ولی نمی‌گوییم چه‌طور و چگونه. در نگاه امیرالمومنین جسم ما مثل یک گلدان و روح و روان ما مثل گل می‌ماند. اگر یک گلدان شکسته و فرسوده باشد و ترک خورده باشد هیچ گاه در آن گل رشد نمی کند و خشک می‌شود،زیرا ریشه نمی‌تواند آب جذب کند. امیرالمومنین می‌فرماید که بدن شما مثل گلدان است مواظب باشید که ترک برندارد و نشکند. بعد می‌گوید که چه چیزی این گلدان را می‌شکند و چه چیزی به این گلدان بیشترین آسیب را می‌زند. «حسادت» بدن را از پای در می آورد. اجازه ندهید که حسادت وارد بدن و دل بشود. دل ما حالت نایلونی دارد، حسادت شبیه خار، تیغ و سنجاق است و اگر آنرا در نایلونی بریزید آنرا پاره می‌کند و از اطراف آن بیرون می زند و مشخص می شود که داخل آن چیست. حسادت به انسان آسیب می زند و دیگران می‌فهمند که طرف حسود است و خودش را نشان می دهد.
امیرالمومنین(ع)می‌فرماید: اگر می‌خواهید تن شما سالم باشد حسادت نداشته باشید. البته الان می‌گویند که باید ورزش بکنید و تغذیه سالم داشته باشید تا بدن تان سالم بماند. اینها هم اشکالی ندارد. حضرت طبیب است و ناشی نیست. کسانی که برای از بین رفتن حسادت راه کار می‌دهند آنها ناشی هستند. می‌گوید: حسادت مثل آتش است و دل شما مثل یک فرش ابریشمی است. وقتی یک خال آتش روی فرش می‌افتد. شما راه کار آن را پیدا می‌کنی که چه‌طور آتش را از روی فرش بردارید یا هرجوری شده آتش را از آن دور می‌کنی؟ امیرالمومنین می‌گوید که حسادت آتش است. هر جوری شده این را از خودت دور کن و نمی‌گوید که چه‌طور آن‌را دور کن و شما را محدود نمی‌کند. اگر با ذکر و خیر طرف است این کار را بکن. اگر شما نسبت به کسی حسادت کنی وقتی پیش دیگران ذکر خیرش را بکنی حسادت کمرنگ می شود. اگر ما بدگویی کسی را نکنیم و به این اثر بهاء ندهیم حسادت رشد نمی کند. گاهی با هدیه دادن می توان حسادت را کمرنگ کرد. گاهی طرف خطاط خوبی است و شما به او حسودی می کنی. خوب شما هم نقاش خوبی باش یا یک حرفه و هنری یاد بگیر که تو هم کم نیاوری و همان جور که مردم به او توجه می کنند به تو هم توجه کنند.[1]

پی نوشت :
1.برنامه سمت خدا، شبکه سوم، حاج آقای رنجبر، تاریخ3/4 /1390

 




موضوع مطلب :


<   1   2   3   4   5   >