برای دانلود کلیک کنید برای دانلود کلیک کنید آبان 92 - معرفت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
معرفت
چهارشنبه 92 آبان 29 :: 10:6 صبح ::  نویسنده :

بنام خدا

سریع ترین راه اجابت دعا

امام محمد باقر (ع):   

أوشَکُ دَعوةٍ و أسرَعُ إجابةٍ دعاءُ المرءِ لأخیهِ بظَهرِ الغَیبِ .( میزان الحکمة، ج4،ص63)

 
 نزدیکترین و سریعترین دعا به اجابت ، دعایى است که انسان در غیاب برادر خود براى او مى کند .


توضیح : دعای دیگران در حق انسان اجابت میشود پس از دیگران بخواهید تا برایتان دعا کنند خصوصأ پدر و مادر




موضوع مطلب :


چهارشنبه 92 آبان 29 :: 10:2 صبح ::  نویسنده :

بنام خدا

 

خوبی را خوب ها می فهمند

 

 آیه شماره 35  از سوره مبارکه فصلت :وَمَا یُلَقَّاهَا إِلَّا الَّذِینَ صَبَرُوا وَمَا یُلَقَّاهَا إِلَّا ذُو حَظٍّ عَظِیمٍ
ترجمه : و این (خصلت و برخورد نیکو) را جز کسانى که اهل صبر و شکیبایى هستند دریافت نمى‏کنند، و این را جز کسى که داراى بهره‏ى بزرگى (از کمالات باشد) نخواهد یافت.
رح : رفتار نیکو با ناهلان و تحمّل مخالفان، مخصوص کسانى است که قبلاً خودسازى کرده و تمرین داشته باشند. «و ما یلقّاها الا الّذین صبروا...» (ماضى بودن «صبروا» نشانه آن است که این افراد از قبل خودسازى کرده‏اند).
رسیدن به قلّه صبر، کار آسانى نیست. (کلمه‏ى «یلقّاها» تکرار شده است)
انتقام و مقابله به مثل در برخوردهاى اخلاقى، نشانه‏ى کم صبرى است. «ادفع بالتى هى احسن... و ما یلقّاها الا الّذین صبروا»
تنها صابران هستند که حظّ عظیم دارند. «الا الّذین صبروا... الاّ ذو حظّ عظیم»




موضوع مطلب :


سه شنبه 92 آبان 28 :: 2:18 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

روش دفع بدی دیگران

 

 آیه شماره 34  از سوره مبارکه فصلت : وَلَا تَسْتَوِی الْحَسَنَةُ وَلَا السَّیِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَیْنَکَ وَبَیْنَهُ عَدَاوَةٌ کَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمِیمٌ 


ترجمه : و نیکى با بدى یکسان نیست؛ (بدى دیگران را) با شیوه‏ى بهتر (که نیکى است) دفع کن، که این هنگام آن کس که میان تو و او دشمنى است همچون دوست گرم مى‏شود (و عداوتش نسبت به تو تمام مى‏شود).


شرح : یکى از راههاى دعوت الى اللّه آن است که تنش زدایى نماییم و بدى دیگران را با نیکى دفع کنیم. «و من احسن قولاً ممّن دعا الى اللّه... ادفع بالتى هى احسن»
فکر نکنید مرور زمان مسایل را کهنه مى‏کند و همه چیز فراموش مى‏شود. (برخوردهاى مثبت و منفى هرگز یکسان نیست، و آثار آن در عمق روح افراد باقى مى‏ماند. «لا تستوى الحسنة و لا السیّئة»
یک نمونه‏ى عملى دعوت به سوى خدا (که در آیه‏ى قبل آمده بود) دفع بدى‏هاى مردم با برخوردهاى خوب است. «ادفع بالتى هى احسن»
در برخورد با مخالفان، اخلاق نیک کافى نیست، تهاجم اخلاقى لازم است «ادفع بالتى هى احسن» (دفع بدى‏هاى دشمن با روش نیکو کافى نیست، بلکه به نیکوترین روش‏ها و برترین رفتارهاى اخلاقى نیاز است).
از محبت خارها گل مى‏شود
از محبت سرکه‏ها مُل مى‏شود
کیمیاى واقعى، آن نیست که مس را طلا کند، بلکه برخوردى است که دشمنى را به محّبت تبدیل نماید. «ادفع بالتى هى احسن» (روز فتح مکّه شعار بعضى از مسلمانان «انتقام، انتقام» بود ولى پیامبر اکرم فرمود: امروز روز انتقام نیست بلکه روز رحمت و مرحمت است).
سعه‏ى صدر شرط توفیق در تبلیغ است. «ادفع بالتى هى احسن -... کانّه ولىّ حمیم»
توجّه به نتیجه‏ى کار، انگیزه‏ى انسان را بالا مى‏برد. (اگر بدانیم که نتیجه‏ى برخورد خوب، تبدیل دشمن به دوست است، انگیزه‏ى این کار در ما زیاد مى‏شود. «ادفع بالتى هى احسن -... کانّه ولىّ حمیم»
در رفتارهاى شایسته، اگر دشمن دوست نشود لااقل حیا و شرمندگى در او به وجود مى‏آید و او را به رفتار دوستانه وادار مى‏کند. «کانّه ولىّ حمیم»




موضوع مطلب :


دوشنبه 92 آبان 27 :: 12:59 عصر ::  نویسنده :

به نام خدا

هم بفروشید، هم بخرید


کرکره های ارتباط را بالا بکشید؛ چراغ مغازه دل را روشن کنید، فقط فروشنده نباشید؛ اجناس دیگران را هم بخرید تا رابطه ها شیرین و شیرین تر شود...

§         فقط نظر ندهید، صحبت های دیگران را نیز بشنوید. 

§        با نگاه محترمانه و همراه با تحسین به دیگران، به آن ها برای ابراز نظراتشان اعتماد به نفس بدهید.

§        با گوش هایتان کمکشان کنید تا احساس کنند شنیده می شوند.

§        ببینید تمایل دارند به کدام موضوع ها، مسایل و احساسات آنها واکنش مثبت و یا منفی نشان داده شود.

§        تکنیک های واکنش صحیح به احساسات طرف مقابل را بیاموزید.

§        اگر از احساس شخص مقابل مطمئن نیستید، از او سوال کنید.

دفتر برنامه ریزی تربیتی جامعه المصطفی العالمیه

 

 

 

 




موضوع مطلب :


دوشنبه 92 آبان 27 :: 12:57 عصر ::  نویسنده :

به نام خدا

یک تیم خوب خوب


اگر مسئولیت انتخاب یک تیم کاری یا تحقیقی با شماست...

§         از بهترین ها استفاده کنید؛ چه بسیار کم هزینه کردن هایی که منجر به هزینه کردن های مجدد شده است. 

§        وظایف افراد گروه را بر اساس مهارت و انگیزه آنها مشخص کنید.

§        بین فعالیت های افراد مجموعه تعامل ایجاد کنید.

§        با اعضای تیم تان صادق باشید.

§        به آنها فرصت عمل بدهید.

§        از کارهای مثبت آنها تقدیر کنید.

§        مهربانی، تواضع و دلسوزی، یادتان نرود.

§        عملکرد تک تک افراد و مجموعه تیم را طی یک برنامه منظم، مرور کنید.

§        از برنامه های تفریحی یا ورزشی گروهی برای نزدیکی عاطفی افراد گروه غافل نباشید.

§        برای خود امتیازات ویژه قائل نشوید.

§        از جملات آمرانه کمتر استفاده کنید.

دفتر برنامه ریزی تربیتی جامعه المصطفی العالمیه




موضوع مطلب :


یکشنبه 92 آبان 26 :: 10:25 عصر ::  نویسنده :
بنام خدا

حضرت رسول در حدیثی علامات منافق را این‌گونه برشمرده‌اند: 


اول اینکه «اِذا حَدَّثَ کَذِبَ»؛ وقتی که حرف می‌زند دروغ می‌گوید، این حرف زدن ابعاد مختلفی دارد. چنین شخصی ممکن است در حرف زدن با مردم، در مصاحبه، در آمار دادن، در تعریف از خودش، در نوشتن و... دروغ بگوید.

دوم اینکه «اِذَا ائتُمِنَ خانَ»؛ یعنی اگر شخصی به او امانتی بسپرد در آن خیانت می‌کند.

سوم اینکه «إذا خاصَمَ فَجَرَ»؛ وقتی دشمنی بورزد از حد و مرز می‌گذرد و طغیان می‌کند. قرآن کریم می‌فرماید «فَمَنِ اعْتَدَى عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَیْکُمْ»؛ یعنی هر کس بر شما تعدى کرد همان‌گونه که بر شما تعدى کرده بر او تعدى کنید.

اما متاسفانه در موارد بسیاری می‌بینیم که این‌طور عمل نمی‌شود و اگر شخصی به دیگری تعدی بکند، طرف مقابل برای انتقام گرفتن به هر چیزی متوسل می‌شود و حتی به خانواده و آبروی طرف رحم نمی‌کند. طرف در جایی یک جمله می‌گوید و در مقابل صدتا مقاله علیه او می‌نویسند. این مرز شکستن و از حد گذشتن یکی از علامات نفاق است.

چهارم اینکه «اِذا وَعَدَ اَخلَفَ»؛ یعنی وقتی قولی می‌دهد و عهدی می‎بندد به آن عمل نمی‌کند.

 

مخلصین



موضوع مطلب :


یکشنبه 92 آبان 26 :: 10:24 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

تقلید

در زمان پیامبر (ع‌)  و امامان ، مردم مسائل دینی و احکام شرعی خود را از معصومین(ع‌) ، یا افرادی که آنها مشخص می کردند، فرا می گرفتند، ولی با شروع عصر غیبت امام زمان (ع‌)  مردم نمی توانستند به صورت مستقیم احکام الهی را از معصوم(ع‌)  دریافت کرده و به آن عمل کنند، در نتیجه برای فهم دین و فراگرفتن احکام دینی به سراغ عالمان «دین شناس» می روند.

مجتهد و فقیه

شخصی که با بهره گیری از علوم و دانشهای لازم به حدَی رسیده که می تواند وظایف و تکالیف دینی را از منابع آن استخراج نماید،  «مجتهد» و «ففیه» نامیده می شود.


منابع و مدارک فقه
بخشی از برنامه های اسلام که وظیف? انسان را در میدان عمل مشخص می کند و شیو? درستکاری را می آموزد، احکام یا «فقه» نام دارد.
دو منبع اصلی و اساسی احکام و مسائل فقهی عبارت است از:
1-کتاب خدا (قرآن)
2-سنّت معصومین (ع‌)؛ یعنی، گفتار و کردار و امضا و تأیید آن.


فقه و علوم دیگر
برای رسیدن به درجه اجتهاد و شناختن شیو? اسنتباط احکام، این علوم را باید فرا گرفت:
1-ادبیات عرب ( که شامل صرف، نحو، لغت، معانی، بیان و بدیع است)
2-تفسیر قرآن مجید (در حّد نیاز)
3-منطق ( دانش درست اندیشیدن و استدلال کردن)
4-علم حدیث ( شناخت احادیث صحیح و غیر صحیح و فهم معانی آنها)
5-علم رجال (شناخت راویان حدیث)
6-اصول فقه (شناخت شیو? استخراج احکام از منابع آن)


اجتهاد و تقلید 
دین اسلام مردم را به تحصیل علم و افزودن آگاهی در مسائل مورد نیاز زندگی از جمله احکام دینی تشویق و ترغیب کرده و دانش آموختن را بر هر زن و مرد واجب دانسته است.
شناخت دین و احکام آن دو گونه است:« تفصیلی» و یا «اجتهادی» و شناخت « اجمالی» یا «تقلیدی»، هر چند خواست? اولیه و مورد نظر اسلام شناخت تفصیلی است ولی از آنجا که هم? مردم نمی توانند در تشخیص و استخراج احکام الهی از منابع آن به حدّ اجتهاد و تخصصّ لازم برسند و تنها عّده کمی به این امر موفّق می شوند وظیف? سایر مردم در احکام دینی «تقلید» و پیروی از مجتهدان است. مجتهد و فقیهی که مردم در زمین? مسائل و احکام دینی از او تقلید می کنند «مرجع تقلید» نام دارد.


دیدگاه دین در مورد تقلید
روایاتی که از پیشوایان معصوم(ع‌)  به دست ما رسیده، وظیف? مردم را تقلید از «فقیه جامع الشرایط» یعنی مرجع تقلید معرفی کرده است و ما به یک روایت که از امام دوازدهم(ع‌)  رسیده است، بسنده می کنیم:
در پیشامدها به روایان حدیث مراجعه کنید، آنان بر شما حجّت و راهنمایند و من بر آنان حجّت و راهنمایم


تقلید یا اطاعت از وحی
وحی الهی توسط جبرئیل(ع‌)  بر پیامبر(ع‌)  نازل شده و توسط آن بزرگوار به مردم ابلاغ و از زبان امام معصوم(ع‌)  تفسیر و تبیین شده است.
در زمان غیبت، مرجع تقلید، مسائل دینی را با استفاده از وحی الهی و سنّت معصومین(ع‌)  به ما می رساند و با خصوصیاتی که عقل و دین برای او تبیین کرده، سخنی از روی خواسته و سلیق? خود نمی گوید، بلکه آنچه را که از وحی فهمیده، باز می گوید، بنابراین تقلید از او؛ یعنی اطاعت از وحی الهی است که توسط او به دست ما رسیده و بالاتر این که اطاعت از انبیاء نیز اطاعت از «شخص» نیست، بلکه اطاعت از «وحی» است.
خداوند به پیامبر(ع‌)  در مورد پیروی از پیامبران پیشین می گوید: ‹ فبهدیهم اقتده › «از هدایت و وحی الهی که بر آنان فرو فرستادیم، پیروی کن»

ویژگیهای مرجع تقلید

کسی که مرجع امور دینی مردم می‌شود و مسئولیت خطیر «مرجعیّت» را به عهده می‌گیرد، باید علاوه بر تخصّص علمی، از ویژگیهای روحی و اخلاقی والایی برخوردار باشد، تا مطمئن شویم که طبق سلیقه‌ی خود سخن نمی‌گوید و آنچه را که از کتاب و سنّت به دست آورده، بی‌کم و کاست بیان می‌کند.


مرجع تقلید باید دارای این ویژگیها باشد: 

1-عادل باشد. 

2-بالغ و عاقل باشد. 

 3-زنده باشد. 

4-مرد باشد. 

5- شیعه‌ی دوازده امامی باشد. 

6- و بانبر احتیاط واجب اعلم بوده و حریص به دنیا نباشد.  

 

توضیح: 

1- عادل کسی است که گناه کبیره (گناهی است که بر آن‌ها وعده‌ی عذاب و آتش داده است، مانند دروغگویی و ربا خواری) از او سر نزند و گناه صغیره را تکرار نکند.  

2- کسی که تازه به سن بلوغ رسیده است، یا تاکنون تقلید نمی‌کرده، باید از مجتهد زنده تقلید کند و نمی‌تواند از مجتهدی که از دنیا رفته است تقلید کند. 

3-بانوان نیز می‌توانند در رشته‌های علوم دینی تحصیل کنند و به حدّ اجتهاد برسند، ولی مسئولیت سنگین مرجعیّت از عهد? آنان برداشته شده است و این از منزلت زن نمی‌کاهد. 

4- مرجع تقلید باید از دیگر مجتهدان زمان خود اعلم باشد، یعنی در استخراج احکام از منابع دینی از دیگران ورزیده‌تر باشد. 

5- رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیه الله خامنه‌ای (دامت برکاته) شناخت مجتهد نسبت به اوضاع زمان را، به مقداری که در تشخیص موضوعات احکام و اظهار نظر جدید فقهی دخالت دارد، لازم می‌داند.  


راههای شناخت مرجع تقلید

انسان دانا و عاقل بی‌دلیل و بدون تحقیق مطلبی را نمی‌پذیرد و کسی را در جایگاه خطیر مرجعیّت نمی‌پذیرد. 

مرجع تقلید را از سه راه می‌توان شناخت: 

1- خود انسان یقین کند، مثلاً خودش از عالمان دینی باشد و بتواند مرجع تقلید را شناسایی کند. 

2- دو نفر عادل از عالمان علوم دینی که قدرت تشخیص مجتهد و اعلم را دارند مرجع تقلید را معرفی کنند، به شرط آن که دو عالم عادل دیگر با گفته آنان مخالفت نکنند. 

3- گروهی از عالمان علوم دینی که قدرت تشخیص مجتهد و اعلم را دارند و از گفته‌ی آنان اطمینان پیدا می‌شود مرجع تقلید را معرفی کنند.  

بنابراین در این مسأله، زن تابع شوهر و فرزند تابع پدر و مادر نیست و هر کس خودش آزاد است که تحقیق کند و مرجع تقلید را بشناسد، هر چند استفاده از راهنمایی دیگران اشکال ندارد. 


راههای به دست آوردن فتوای مجتهد

پس از شناخت مرجع تقلید از راه‌های مختلف می‌توان فتوای او را به دست آورد که عبارت است از: 

(*)  شنیدن از خود مجتهد، مثلاً از او سوال کنیم و پاسخ بگیریم. 

(*‌)  شنیدن از دو نفر یا یک نفر عادل. 

(*‌)  شنیدن از یک نفر راستگو و مورد اطمینان. 

(*)  دیدن در رساله‌ی مجتهد.  

منبع مخلصین




موضوع مطلب :


یکشنبه 92 آبان 26 :: 10:22 عصر ::  نویسنده :

لیست واژه های  ممنوع  در فرهنگ نوین کار و مدیریت  بشرح  زیر ند:

  • -نمیشه
  • -غیرممکنه
  • -اصلا
  • -هیچ وقت
  • -هیچ کس
  • -هیچ جا
  • -طبیعت این کار
  • -محال  است
  • -اینجا ایران است
  • -فرهنگ ما فرق دارد
  • -پشتیبانی  چکاره است
  • -شما از کار ما خبر ندارید
  • این بهترین راه است
  • -جانداریم
  • -وقت نداریم
  • -نفر نداریم
  • وظیفه ما نیست
  • به ما مربوط نیست
  • تقصیر خدمات است
  • صنعت همین است
  • -کار ما نظافت  نیست
  • -فشار تولید نمی گذارد
  • -این تنها راه است

 

منبع . مخلصین



موضوع مطلب :


یکشنبه 92 آبان 26 :: 10:21 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

 

اصول ، فنون و هنر مذاکره



تعریف مذاکره:

   فرایندی گفتگو محور است که بر روی یک موضوع مشخص درجهت رسیدن به اهداف فردی یا سازمانی از طریق توافق صورت می پذیرد که در جهت تامین نیازها ، رضایت و منافع طرفین می باشد و بایستی دارای ارزش افزوده باشد. 

مذاکره به مفهوم برد دو طرف است .

مذاکره در جهت احترام به حقوق خود و دیگران و رعایت عدالت است.

کلید واژه های مذاکره :
- فرایندی بودن مذاکره
- گفتگو محور بودن مذاکره
- موضوع مشخص ( دستور جلسه )
- هدف دار بودن مذاکره
- رعایت منافع و رضایت طرفین
- داشتن ارزش افزوده

فرایندی بودن مذاکره:
- فرایند مجموعه فعالیتهایی است که ورودی را به خروجی تبدیل می کند.

                             
ورودی های مذاکره :
- شناخت طرف مقابل
- شناخت خودمان
- شناخت رقبا
- دستورکار پنهان
- فشار خاص
- ائتلاف ها
- آنالیز ریسک

انواع مذاکره :

Ø      مذاکره رسمی

Ø      مذاکره غیررسمی


انواع  موضوعی مذاکره:

•         دیپلماتیک (سیاسی)

•         تجاری (کسب و کار)

•         حل اختلافات ... خانواده

انواع روش های مذاکره:

•         مذاکره غیراصولی

        برنده شدن یامعامله به هرترتیب

                   برد – باخت (تحمیل win-lose)

                  باخت – برد (توافق lose-win)

                  باخت – باخت(باخت مضاعف lose-lose)

•         مذاکره اصولی

              برد – برد (برد مضاعف win-win)

مذاکره اصولی:

•         برقراری ارتباط برای رسیدن به توافق براساس راه حلها و راهکارهایی که بر معیارها و موازین قابل قبول استوار بوده و منافع طرفین را منصفانه تامین کند.

مذاکره مبنی بر موضع گیری:

1- موجب قفل شدن مذاکره می شود.

2- روابط جاری و انسانی طرفین را به مخاطره می اندازد.

3- معمولاً به توافقات غیرمعقول منتهی می شود.

4- در این مذاکره طرفی مجبور است امتیاز بدهد که باید مذاکره را به انتها برساند.

مذاکره سخت ( مبتنی برفشار و حمله ):

1- هدف گرفتن حداکثر امتیاز از طرف می باشد.

2- طرف مقابل از نوعی قدرت یا انحصار در ماهیت خود برخوردار است.

3- توافقات منطقی و انسانی نیست و رابطه برد -برد در آن لحاظ نشده است.

4- طرف از ابزارهای تهدید ، ارعاب و خشونت در جهت گرفتن حداکثر امتیاز استفاده می کند.

نحوه برخورد : ایجاد برتری و قدرت و ابزارهای برتری قبل از مذاکره


مذاکره مبتنی برسازش ( نرم و ملایم):

1- هدف رسیدن به توافق است نه منافع دو طرف.

2- طرف جهت جلوگیری از مواجهه فقط بدنبال سازش است.

3- طرف مذاکره امتیاز فراوانی از دست می دهد.

4-مذاکره کننده اعتماد به نفس ندارد و از طریق افشاء اطلاعات و دادن امتیازات

مکرر در صدد ایجاد حاشیه امنیت روانی برای خود است.

نحوه برخورد: هدایت کردن طرف بی تجربه و وارد کردن وی در مسیری که هر دو طرف به نتیجه دلخواه برسند.

اصول مذاکره خوب:

                  1- روابط انسانی ایجاد کنید.

                     2-به منافع فکر کنید نه مواضع.

                    3 - در هر مذاکره راه حلهای متعددی داشته باشید.

                    4- معیارهای عینی داشته باشید و از پرداختن به معیارهای ذهنی پرهیز کنید.


مهارت های مذاکره:

•         آشنایی با فرهنگ ها

•         انتخاب محل مذاکره

•         آراستگی ظاهر

•         رعایت ادب واحترام  (حریم ها و حرمت ها)

•         آشنایی با روانشناسی عمومی (شخصیت)

•         برقراری ارتباط موثر

•         هنر سخنوری

•         چهره شناسی

•         زبان بدن

خصوصیات یک مذاکره کننده حرفه ای:

هرگز آرامش خود را از دست ندهید. 

v     ادب و متانت .

v     امانتداری.

v     داشتن منطق :  سفسطه پشت میزهای مذاکره راه به جایی نمی‌برد.

v     صبر و بردباری :  فرد عصبانی مذاکره را باخته است.

v     انصاف :  ایجاد حس اعتماد می‌کند.

v     پرکاری :  باید طاقت مذاکره‌های طولانی مدت را داشته باشد.

پس از مذاکره صورتجلسه تنظیم نمائید :

فواید تنظیم صورتجلسه:

v      مانع از بحث بر روی مواردی می‌شود که قبلا توافق شده‌اند.

v      تعهد طرفین را به اجرای مفاد قرارداد بیشتر می‌کند.

v      چون امکان دارد در حین مذاکره بر روی مباحث مختلفی بحث شود با تنظیم صورتجلسه بر روی نکات کلیدی مذاکره توافق همگانی انجام می‌گردد.

نکات نهایی و جمع بندی:

•         رهبر تیم با تجربه و مورد قبول اعضای تیم.

•         برای هر موضوع تخصصی یک متخصص باید باشد.

•         تربیت مذاکره کننده های جدید.

•         ایجاد هماهنگی بین اعضای تیم.

•         مستند سازی مذاکره.

•         تیم مذاکره را یک دفعه عوض نکنید.

•         هر مذاکره ای یک امر تخصصی جدید است...




موضوع مطلب :


یکشنبه 92 آبان 26 :: 10:4 عصر ::  نویسنده :

 

بنام خدا
راست و دروغ

کسی که سخنانش نه راست است و نه دروغ "فیلسوف" است.

کسی که راست و دروغ برای او یکی است، "چاپلوس" است.

کسی که پول می گیرد تا دروغ بگوید، "دلال" است.

کسی که دروغ می گوید تا پول بگیرد، "گدا" است.

کسی که پول می گیرد تا راست و دروغ را تشخیص دهد، "قاضی" است.

کسی که پول می گیرد تا راست و دروغ را بهتر نمایان سازد، "وکیل" است.

کسی که با دروغ غریبه است و جز راست چیزی نمی گوید، "بچه" است.

کسی که به خودش هم دروغ می گوید، "متکبر" است.

کسی که حتی دروغ خودش را باور می کند، "ابله" است.

کسی که سخنان دروغش شیرینست، "شاعر" است.

کسی که علیرغم میل باطنی خود دروغ می گوید، "همسر" است.

کسی که اصلا دروغ نمی گوید،از "اولیاء ا..." است.

کسی که دروغ می گوید و قسم هم می خورد، "بازاری" است.

کسی که دروغ می گوید و خودش هم نمی فهمد، "پرحرف" است.

کسی که دروغ گفتنش را مصلحت آمیز عنوان می کند، "خوش خیال" است.

کسی که مردم سخنان دروغ او را در برخی مواقع راست می پندارند، "سیاستمدار" است.

کسی که مردم سخنان راست او را دروغ می پندارند و به او می خندند، "دیوانه" است.

منبع :وبلاگ مخلصین

 




موضوع مطلب :


1   2   3   4   5   >>   >