برای دانلود کلیک کنید برای دانلود کلیک کنید آبان 92 - معرفت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
معرفت
پنج شنبه 92 آبان 23 :: 5:4 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

جملات عاشورایی رهبر معظم انقلاب

*اگر ما می گوئیم حسین بن علی پیروز است،یک دلیل ویک وجه این حرف این است که هرکسی منطق حسینی را در طول تاریخ محور کار خودش قرار داد بی بروبرگرد پیروز شد.منطق حسینی یعنی ؛ نترسیدن از مرگ ، منطق حسینی یعنی ؛ ترجیح دادن حق بر باطل به هر قیمت ، منطق حسینی یعنی ؛ کم نشمردن یاران حق وزیاد نشمردن یاران باطل در هر حجم وعدد، منطق حسینی یعنی ؛ امید بی پایان حتی در لحظه ای که علی الظاهر آرزوها غروب می کنند.

* شهادت شهدای کربلا نه فقط به خاطر تشنه بودنشان افضل ازهمه شهادتهاست.خیلی از شهدا تشنه از دنیارفتند.بلکه فضیلت بیشتر شهدای کربلا به خاطر آن موقعیتی است که آنها در آن شهید شدند.

* ارزش شهدای کربلا به این است که از حریم حق در سخت ترین شرایطی که ممکن است انسان تصورش را بکند ، دفاع کردند .

* امام حسین اگرچه با یزید مبارزه می کند ، امّا مبارزه ی گسترده ی تاریخی امام حسین با یزیدٍکوته عمرٍبی ارزش نیست ، بلکه با جهل و پستی و گمراهی و زبونی و ذلّت انسان است؛ امام حسین با اینها دارد مبارزه می کند .

* حسین بن علی علیه السلام به همه مسلمانان بلکه به همه ی آزادگان عالم و لو غیر مسلمان ، این درس را داد که اگر شرف انسان ، آزادگی انسان و آرمان های انسان و برای مسلمانان دین آنان در معرض خطر قرار گرفت ، دفاع از دین در سخت ترین شرائط و با سختترین مقدمات یک فریضه اسلامی و یک فریضه انسانی است.

* صبر کردن ، خیلی قدرت میخواهد. همه ی صبر ، در مقابل فشارها و مصائب جسمانی نیست. صبر کردن در مقابل فشارهای مصلحت طلبی و مصلحت جویی و رهانکردن راهِ بیّن و روشن و رشد ، آن صبر عظیم و جمیلی است که امام حسین علیه السلام انجام داد.

* این را بدانید مرثیه امام حسین یعنی زنده نگه داشتن خاطره عاشورا ، یعنی مشتعل نگه داشتن آن آتشی که امام حسین برافروخت تا ظلم و ظالم و متکبر و مستکبر را درآن بسوزاند.این آتش را ما بایستی نگه داریم و این با عزاداری و با مرثیه خوانی و باتعزیه داری امام حسین عملی است.

* امام حسین علیه السلام مظهر عزّت و افتخار حسینی بود و چون ایستاد ، پس مایه ی فخر و مباهات هم بود . این عزّت و افتخار حسینی است. یک وقت کسی حرفی را می زند، حرف را زده و مقصود را گفته است ، اما پای آن حرف نمی ایستد و عقب نشینی می کند ؛ این دیگر نمیتواند افتخار کند. افتخار ، متعلق به آن انسان ، ملّت و جماعتی است که پای حرفشان بایستند و نگذارند پرچمی را که آنها بلند کرده اند ، توفانها ازبین ببرد و بخواباند .

* درس عجیبی است درس عاشورا و به گمان بنده ، یگانه علاج امروز دنیا همین است که درس حسین بن علی را بفهمند و به آن عمل کنند و ما ملت مسلمان ایران اگر همین توفیق را پیدا کنیم که این درس را برای مردم دنیا تشریح کنیم و انعکاس این درس را در زندگی خودمان ، در انقلابمان ، درجنگمان ، در محیط اجتماعیمان ، به دنیا نشان بدهیم بزرگترین خدمت را به آگاهی ملتهای مظلوم کردیم.

  منبع:کتاب اشک باید رازدار باشد؛

توصیه های رهبرانقلاب برای عزاداران ومبلّغین ومداحان




موضوع مطلب :


پنج شنبه 92 آبان 23 :: 5:2 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

آثار و فواید فراوانی برای زیارت حضرت اباعبدالله (ع)


آثار و فواید فراوانی برای زیارت حضرت اباعبدالله (ع) ذکر شده است که برخی از آنها عبارت‌اند از:

1. زیارت امام حسین (ع) باعث آمرزش گناهان، سبک شدن حساب و بالا رفتن درجات انسان در روز قیامت است.

2. خداوند متعال جان و مال زائر امام حسین (ع) را حفظ می‌کند تا او را به خانواده‌اش برگرداند.

3. زیارت حضرت، غم را زایل و شدت جان کندن و هول قبر را برطرف می‌کند.

4. هر مالی که در راه زیارت آن حضرت صرف شود، هر درهم آن هزار درهم، بلکه 10هزار درهم برای او حساب می‌شود.

5. وقتی زائر امام حسین (ع) به سوی قبر آن حضرت می‌رود، چهار هزار ملک از او استقبال می‌کنند و چون برمی‌گردد او را مشایعت می‌کنند.

6. پیامبران و اوصیای ایشان، ائمه و ملائکه همه به زیارت آن حضرت می‌آیند و برای زائران حضرت دعا کرده، به آنها بشارت می‌دهند.

7. نظر رحمت حق تعالی به زائران امام حسین (ع) بیش از اهل عرفات است.

8. در روز قیامت، همه آرزو می‌کنند کاش زائر آن حضرت بودند؛ چرا که هر لحظه از کرامت و بزرگواری آنها مشاهده می‌کنند.

9. ترک زیارت آن حضرت موجب نقصان دین و ایمان و انجام ندادن حق بزرگی از حقوق پیغمبر (ع) است.

10. در روایات بسیاری وارد شده است که زیارت آن حضرت معادل حج و عمره است.

11. زیارت آن حضرت باعث آسان شدن حساب‌ها و اجابت دعا می‌شود.

12. زیارت آن حضرت باعث طول عمر و حفظ مال می‌شود.

13. زیارت آن حضرت باعث زیاد شدن روزی و رفع اندوه و گرفتاری‌ها می‌شود.




موضوع مطلب :


چهارشنبه 92 آبان 22 :: 1:50 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

 

 

باز این چه شورش است که در خلق عالم است


باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است


یا حسین (ع)




موضوع مطلب :


سه شنبه 92 آبان 21 :: 3:27 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

نه خجالت بکشیم نه خجالت بدهیم

یک وقت داشتم‏ «اعوذ» ها را بررسى مى ‏کردم، یکى از «اعوذ» ها این است که، «اعوذ» یعنى پناه مى ‏برم. امام مى ‏گوید: خدایا پناه مى ‏برم که پیر شوم، بى‏پول شوم. اولادم پولدار باشد. آن وقت من به اولادم بگویم: پول بده. چون اولاد خجالت نمى‏ کشد به پدرش بگوید: پول بده. اما پدر و مادر خجالت مى ‏کشد به بچه ‏اش بگوید: بده. مى ‏گوید: خدایا پناه مى ‏برم، نمى ‏خواهم این خجالت را بکشم. که به بچه ‏ام بگویم: پول بده. خیلى مهم است. آقازاده‏ هایى که وضع مالیتان خوب است، خودتان بروید در کیف پدرتان، در کیف مادر، در کیف پدر خودتان پول بگذارید. نگو: مادر، پول خواستى به من بگو. خوب‏ خجالت مى ‏کشد. خجالت مى‏ کشد. این که مى ‏گویم گوش بدهید. هر اولادى وضع مالى ‏اش خوب است، نگوید: مادرم، مادر زنگ بزن گوشت برایت بخرم. زنگ بزن نمى ‏دانم برنج برایت بخرم. چیز برایت بخرم. چرا زنگ بزند؟ رویش نمى ‏شود زنگ بزند. قبل از آن، اصلًا حدیث داریم اگر کسى گفت: بده، به او دادى، این هنر نکردى. این مزد آبرویش را به او دادى. خودش را کوچک کرد. آبروى خودش را ریخته، حالا که پهلوى تو آبرویش ریخته تو یک مبلغى، چیزى. این هنر نیست. هنر این است که قبل از آنکه بگوید. بعضى ‏ها را نباید بگوییم به ما بگویید. [1]

پی نوشت :

[1]
. برنامه درس هایى از قرآن سال 87، خطرهاوسپرها(3)، ص 6.




موضوع مطلب :


سه شنبه 92 آبان 21 :: 3:25 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

خاطره ، محافظت نماز از انفجار

تازه قامت بسته بودیم برای نماز که صدایی آمد. بعد از چند لحظه یه چیزی محکم افتاد روی سنگر و گرد و خاک ریخت روی سر و صورت بچه ها. خونسرد و آرام نماز را خواندیم. بعد یکی یکی از سنگر آمدیم بیرون. راکت بزرگی افتاده بود روی سنگر اما عمل نکرده بود. آخرین نفر که آمد بیرون و دور شد ، سنگر رفت هوا. پیش خودمان گفتیم : خوب شد که داشتیم نماز می خواندیم ها...




موضوع مطلب :


سه شنبه 92 آبان 21 :: 3:22 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

سرباز امام زمان (عج)

 سربازان امام زمان عج از هیچ چیز جز گناهان خویش نمی ترسند.

شهید سید مرتضی آوینی




موضوع مطلب :


سه شنبه 92 آبان 21 :: 3:20 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

شرح صدر چیست؟ نشانه آن کدام است؟

مجمع البیان : وَردَتِ الرّوایةُ الصَّحیحة أنّه لمّا نَزَلَت هذهِ الآیَةُ : ـ «فَمَنْ یُرِدِ اللّه ُ أن یَهدِیَهُ» ـ سُئلَ رسولُ اللّه ِ ص عن شَرحِ الصَّدرِ ما هُو ؟ فقالَ:  

نورٌ یَقذِفُهُ اللّه ُ فی قَلبِ المؤمنِ فَیَنشَرِحُ لَهُ صَدرُهُ و یَنفَسِحُ . قالوا: فهَل لذلکَ مِن أمارَةٍ یُعرَفُ بها ؟ قالَ ص : نَعَم ، الإنابَةُ إلى دارِ الخُلودِ ، و التَّجافی عن دارِ الغُرورِ ، و الاستِعدادُ لِلمَوتِ قَبلَ نُزولِ المَوتِ .( مجمع البیان ، ج 4، ص 561) 


 روایت شده است هنگامى که آیه «پس کسى را که خدا بخواهد هدایتش کند ...» نازل شد، از پیامبر خدا ص سؤال شد: شرح صدر چیست؟ حضرت فرمود : نورى است، که خدا در دل مؤمن مى افکند و بدان سبب سینه اش فراخ مى گردد و گشاده مى شود . عرض کردند: آیا براى شناخت آن نشانه اى وجود دارد؟ فرمود، آرى، روى آوردن به سراى جاودانى و دورى گزیدن از سراى پوچى و فریب و آماده شدن براى مرگ، پیش از فرا رسیدن آن.




موضوع مطلب :


سه شنبه 92 آبان 21 :: 3:17 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

راضی به قضای الهی   


قتیبه اعشی می گوید: شنیدم پسری از پسران کودک امام صادق ع بیمار و بستری است ، برای عیادت او به خانه امام صادق ع حرکت کردم ، وقتی که به در خانه رسیدم ، دیدم امام صادق ع کنار در، ایستاده و بسیار غمگین است ، گفتم : (حال کودک چگونه است ؟)
فرمود: بیمار است و بستری است .
سپس وارد خانه شد، پس از اندکی ، بیرون آمد، دیدم حضرت خوشحال به نظر می رسد و غمگین نیست ، عرض کردم : (حال کودک چگونه است ؟)
فرمود: (کودک از دنیا رفت ).
عرض کردم : آنگاه که من به حضور شما آمدم بسیار غمگین بودی ،
با اینکه کودک زنده بود، ولی اکنون که از دنیا رفته ، غمگین نیستی ؟
امام صادق ع در پاسخ فرمود: (ما خاندان نبوت ، قبل از فرا رسیدن مرگ ، برای بیماری ، غمگین هستیم ، ولی وقتی که امر الهی واقع شد به قضای الهی راضی هستیم و تسلیم فرمان خدا می باشیم ) - ( اعیان الشیعه ، ج 1 ص 664، به نقل از اصول کافی )

داستانهای شنیدنی از چهارده معصوم علیهم السلام
نوشته : محمد محمدی اشتهاردی




موضوع مطلب :


سه شنبه 92 آبان 21 :: 3:15 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

ازرحمت خدا مأیوس نشو

آیه شماره 53  از سوره مبارکه زمر : قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ


ترجمه : بگو: «اى بندگان من که بر نفس خویش اسراف (و ستم) کرده‏اید! از رحمت خداوند مأیوس نشوید، همانا خداوند همه‏ى گناهان را مى‏بخشد، زیرا که او بسیار آمرزنده و مهربان است.»


شرح : در تمام کلمات این آیه لطف و مهر الهى نهفته است:
1. پیام بشارت را رسول خدا صریحاً اعلام کند. «قل»
2. خداوند انسان را مخاطب قرار داده است. «یا»
3. خداوند همه را بنده‏ى خود و لایق دریافت رحمتش دانسته است. «عبادى»
4. گناهکاران بر خود ستم کرده‏اند و به خدا ضررى نرسانده‏اند. «اسرفوا على انفسهم»
5. یأس از رحمت، حرام است. «لا تقنطوا»
6. رحمت او محدود نیست. «رحمة اللّه» («رحمة اللّه» به جاى «رحمتى» رمز جامعیّت رحمت است، چون لفظ «اللّه» جامع‏ترین اسم اوست).
7. وعده‏ى رحمت قطعى است. «انّ اللّه»
8. کار خداوند بخشش دائمى است. «یغفر»
9. خداوند همه‏ى گناهان را مى‏بخشد. «الذنوب»
10. خداوند بر بخشش همه‏ى گناهان تأکید دارد. «جمیعاً»
11. خدا بسیار بخشنده و رحیم است. «انّه هو الغفور الرحیم»




موضوع مطلب :


دوشنبه 92 آبان 20 :: 3:4 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

 

همسر دوم

گاهی به دلائلی مرد همسر دوم اختیار می کند. در بسیاری از موارد، به دلیل هوسرانی مرد است و گاهی مواقع هم به دلیل مشکلات و بیماری ها و عقیم بودن همسر اول است. مردی که هوسران است و کنترل هیجانی و مدیریت شهوت ندارد. نمی تواند زندگی دو همسری را اداره کند او مانند راننده مست و گیج است که رانندگی برایش خطرناک است و جان دیگران را نیز به خطر می اندازد.
به هرحال، برخورد با دو همسر باید حتی در مواقعی که دو همسربا هم نیستند مثلا تلفنی در حضور یک همسر با همسر دیگر صحبت عاشقانه می کند یا درباره یکی با دیگری صحبت می کند سنجیده و دقیق باشد. اظهار علاقة پر رنگ به یکی می تواند شعله حسادت را برافروز و طمع زندگی دو خانواده را تلخ تر از زهر کند. فردی که به هر دلیلی دو همسر دارد باید این را بداند که ازدواج متعدد و دو همسری در زندگی امروزی خلاف عرف( نه شرع) است و گویی فرد برخلاف مسیر و جهت آب می خواهد شنا کند بنابراین باید با قدرت روان شناختی بالاتر رفتار کند. در نقاط مرزی کشور ما بین اهل تسنن و کشورهای عربی پدیده ازدواج متعدد و داشتن چند زن امر متداول است به همین خاطر به زنان در آنجا فشار روحی نمی آید اما در ایران وقتی برای زنی هوو می آید زن اول احساس می کند به او توهین شده است و گاهی نگاه بدبینانه و حرف و حدیث های دیگران این امر را تلخ تر می کنند. چرا به جای خار گل دماغ پرور نباشیم و سبب آرامش دیگران؟ زنی به همسایه خود که برایش هوو آمده بود می گفت: نو که اومد به بازار کهنه میشه عتیقه و قیمتی تر فقط نباید خودت را ببازی تا شوهرت گمان کند تو به دردش نمی خوری. گاهی بد از ازدواج فشار روانی زیادی که به زن اول وارد می شود سبب بهانه گیری و تندخویی او می شود و مرد بیشتر به سمت زن دوم می رود. وقتی مرد بیشتر رفت باز بد اخلاقی زن اول شدید تر می شود و باز مرد بیشتر دور می شود و این امر یک دور حلزونی است که توقف ندارد. مرد باید برخی از تندخویی های همسر اول را تحمل کند، انصاف و رفتار انسانی را رعایت کند تا آرامش از آنها گرفته نشود.
دروغ یک صفت زشت اخلاقی است اما اگر بین مردی احساس کند یکی از همسران ممکن است رنجیده خاطر شود و تخم کینه و عداوت در دلش کاشته شود می تواند برای رفع مفسده و ایجاد مصلحت و آرامش کلامی غیرواقع و دروغی بگوید. اما همین امر هم باید فوق العاده با دقت باشد. [1]
یک نمونه ناموفق
مردی به دلیل بیماری همسر اول همسر دوم گرفته است. همسر دوم جوان تر است. ولی این مرد به دلیل مشکلات کاری کمتر به همسر دوم سر می زند. به همین دلیل دختران او زندگی موفقی نداشتند. در زندگی اهل سازش با همسر نیستند و از آرایش در حد بزک استفاده می کنند که به گونه ای که انگشت نمای زنان می شوند چه رسد به مردان که نزده می رقصند.
نمونه موفق
روحانی ای اهل نجف آباد به دلیل این که از همسرش بچه دار نمی شد بعد از سال ها انتظار با هماهنگی همسر اول ازدواج کرد. او همسر دوم انتخاب کرد سال های متمادی یک هفته نزد همسر اول در نجف آباد بود و هفته بعد نزد همسر دوم در شهر قم می رفت. فرزند او می گفت رأس ساعت 4 بعد از ظهر پدر پیرش را به منزل همسر اول که اخیر به قم آورده می رساند. او می گفت: پدرم پیر است و مسافرت برایش سخت شده به همین دلیل همسر اول را اینجا آورد. الان می رود و فردا دقیقا ساعت 4 بعد از ظهر به منزل ما بر می گردد. جالب است که بدانید زن دوم بدرقه همسر آمده بود تا از شوهرش که منتظر بود تا فرزندش با ماشین دنده عقب بیاید و سوار شود مراقبت کند. [2]


پی نوشت :

کتاب احکام روان شناسی2، سایت اسک دین




موضوع مطلب :


<   1   2   3   4   5   >>   >