برای دانلود کلیک کنید برای دانلود کلیک کنید آبان 92 - معرفت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
معرفت
جمعه 92 آبان 10 :: 2:52 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

انگشتر طلا

سوال : به دست کردن انگشتر طلا توسط مردان به‌خصوص در نماز چه حکمى دارد؟   
جواب :  به دست کردن انگشتر طلا براى مردان در هیچ حالى جایز نیست و نماز با آن هم بنا بر احتیاط واجب، باطل است.

  آیت الله خامنه ای،اجوبه الاستفتائات،س442




موضوع مطلب :


جمعه 92 آبان 10 :: 2:47 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

انتظار فرج

امام علی (ع) :   


انتظِروا الفرَجَ و لا تَیأسُوا مِن رَوحِ اللّه ِ، فإنّ أحبَّ الأعمالِ إلى اللّه ِ عزّ و جلّ انتظارُ الفَرَجِ .(میزان الحکمه،ج1،ص393)


 در انتظار فرج باشید و از رحمت خدا نومید مشوید؛ زیرا محبوبترین کارها نزد خداوند عزّ و جلّ انتظار فرج است.




موضوع مطلب :


جمعه 92 آبان 10 :: 2:45 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

آیا جزای خوب و بد یکسان است؟

 

 آیه شماره 28  از سوره مبارکه ص : أَمْ نَجْعَلُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ کَالْمُفْسِدِینَ فِی الْأَرْضِ أَمْ نَجْعَلُ الْمُتَّقِینَ کَالْفُجَّارِ 


ترجمه : آیا کسانى را که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده‏اند همانند فسادگران در زمین قرار مى‏دهیم، یا اهل تقوا را مانند فاجران قرار مى‏دهیم؟


شرح : دلیل معاد، حکمت و عدالت الهى است. حکمت: هیچ چیزى بیهوده خلق نشده است. امّا عدالت: آیا ما فجّار و متّقین را یکسان قرار مى‏دهیم؟ «ما خلقنا... باطلا - ام نجعل المتّقین کالفجّار»
تقوا، کناره‏گیرى و گوشه‏نشینى نیست، بلکه به میدان آمدن و کار کردن است، البتّه کار نیک. «الّذین آمنوا و عملوا الصالحات... المتّقین»
فساد، تنها قتل و جنایت نیست، بلکه گناه نوعى فساد است. «کالمفسدین... کافجار»
اگر کسى صالحان و مفسدان را به یک چشم بنگرد، گویا هستى را باطل شمرده است. «ام نجعل الّذین آمنوا... کالمفسدین»




موضوع مطلب :


پنج شنبه 92 آبان 9 :: 7:34 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

همسر دانا

در بنى اسرائیل مرد نیکوکارى بود که مانند خود همسر نیکوکار داشت مرد نیکوکار شبى در خواب دید کسى به او گفت: خداى متعال عمر تو را فلان مقدار کرده که نیمى از آن در ناز و نعمت و نیم دیگر آن در سختى و فشار خواهد گذشت اکنون بسته به میل توست که کدام را اول و کدام را آخر قرار دهى.
مرد نیکوکار گفت: من شریک زندگى دارم که باید با وى مشورت کنم. چون صبح شد به همسرش گفت: شب گذشته در خواب به من گفتند نیمى از عمر تو در وسعت و نعمت و نیم دیگر آن در سختى و تنگدستى خواهد گذشت اکنون بگو من کدام را مقدم بدارم؟
زن گفت: همان ناز و نعمت را در نیمه اول عمرت انتخاب کن.
مرد گفت: پذیرفتم.
بدین ترتیب مرد نصف اول عمرش را براى وسعت روزى انتخاب کرد. به دنبال آن دنیا از هر طرف بر او روى آورد ولى هر گاه نعمتى بر او مى رسید همسرش مى گفت از این اموال به خویشان خود و نیازمندان کمک کن و به همسایگان و برادرانت بده و بدین گونه هر گاه نعمتى به او مى رسید از نیازمندان دستگیرى نموده و به آنان یارى مى رساند و شکر نعمت را بجاى مى آورد تا اینکه نصف اول عمر ایشان در وسعت و نعمت گذشت و چون نصف دوم فرا رسید بار دیگر در خواب به او گفتند:
خداوند متعال به خاطر قدردانى از اعمال و رفتار تو که در این مدت انجام دادى همه عمر تو را در ناز و نعمت قرار داد و فرمود:
- تا پایان عمرت در آسایش و نعمت زندگى کن. [1]





موضوع مطلب :


پنج شنبه 92 آبان 9 :: 7:31 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

خاطره

رفتم اسم بنویسم برای اعزام به جبهه.گفتند سنّت کمه.یه کم فکر کردم.یه راهی به ذهنم رسید...
رفتم خونه و شناسنامه خواهرم رو برداشتم،« ه » سعیده رو با دقت پاک کردم شد سعید.این بار ایراد نگرفتند و اعزامم کردند.هیچ کس هم نفهمید.از آن روز به بعد دو تا سعید توی خونه داشتیم...




موضوع مطلب :


پنج شنبه 92 آبان 9 :: 7:29 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

استخاره

سوال : آیا عمل به استخاره واجب است؟   


جواب :  الزام شرعى در عمل به استخاره وجود ندارد ولى بهتر است بر خلاف آن عمل نشود.

  آیت الله خامنه ای،اجوبه الاستفتائات،س1434




موضوع مطلب :


پنج شنبه 92 آبان 9 :: 7:27 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

پیوند محبت با عمل

امام رضا (ع) :   

لاتدعوا العمـل الصالـح و الاجتهاد : فى العباده اتکالا على حب آل محمد (ص) و لا تدعوا حب آل محمـد(ص) لامرهـم اتکـالا علـى العبـاده فـانـه لایقـبل احـدهـمـا دون الاخر.( بحار الانوار،ج 78،ص 348)


 
مبادا اعمال نیک را به اتکاى دوستى آل محمد رها کنید و مبادا دوستى آل محمد را به اتکاى اعمال صالح از دست بدهید. زیرا هیچ کدام از ایـن دو به تنهایى پذیرفته نمى شود.




موضوع مطلب :


پنج شنبه 92 آبان 9 :: 7:25 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

وای از آتش دوزخ برای کسانی که ....

 آیه شماره 27  از سوره مبارکه ص : وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاء وَالْأَرْضَ وَمَا بَیْنَهُمَا بَاطِلًا ذَلِکَ ظَنُّ الَّذِینَ کَفَرُوا فَوَیْلٌ لِّلَّذِینَ کَفَرُوا مِنَ النَّارِ


ترجمه : و ما آسمان و زمین و آن چه را میان آنهاست بیهوده نیافریدیم، این، پندار کسانى است که کفر ورزیدند، پس واى از آتش (دوزخ) بر کسانى که کافر شدند!


شرح : در جهان بینى الهى، آفرینش هدفدار است. «ما خلقنا... باطلا» و در بینش غیر الهى، آفرینش بى هدف است. «ذلک ظن الّذین کفروا»
چون نظام هستى بر اساس حقّ است پس داورى نیز باید بر اساس حقّ باشد تا نظام قانون با نظام آفرینش همسو باشند. «فاحکم... بالحقّ... و ما خلقنا... باطلا»
در تمام هستى، هیچ ذرّه‏اى بیهوده خلق نشده است. «ما خلقنا السماء و الارض و ما بینهما باطلا»
کفّار براى اعتقادات خود دلیل ندارند بلکه تکیه‏گاهشان ظن و گمان است. «ظن الّذین...»
چون آفرینش هدفدار است، هرگز رها نمى‏شود و تا روز قیامت و رسیدن مؤمن و مفسد به پاداش و کیفر ادامه دارد. «و ما خلقنا... باطلا... فویل للّذین کفروا من النار»




موضوع مطلب :


سه شنبه 92 آبان 7 :: 1:47 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

مدیریت نه زورگویی

شوهرم با استناد به آیة 34 سورة نساء (الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاء)، [1] در مسائل خانه حرف اول و آخر را می‌زند و همیشه از من می‌خواهد که در مشاجرات کوتاه بیایم و عذر بخواهم تا آرامش به زندگی بازگردد. آیا برداشت او از این آیه درست است؟
پاسخ: آیة شریفه، «مدیریت خانه» را به مرد می‌دهد، «نه زورگویی» را. لذا مرد حق ندارد با استناد به آیة شریفه به زن و فرزندان ظلم نماید. شما هم سعی کنید زمینه‌های مشاجره را از بین ببرید تا زندگی آرام و سالمی داشته باشید. [2]

البته مدیریت خانواده با مرد است نه خانه بلکه مدیریت خانه بازن است

پی نوشت :

1. «مردان سرپرست و نگهبان زنان‌اند».
2 . مشاوره زیر گنبد فیروزه ای، محمدتقی علوی و محمدحسین قدیری، مرکز مشاوره مؤسسه امام خمینی قم، ص62.




موضوع مطلب :


سه شنبه 92 آبان 7 :: 1:44 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

راه جلو گیری از پشیمانی

 

امام جواد (ع) :   

ثلاث من کن فیه لم یندم : ترک العجلة ، و المشورة ، و التوکل علی الله عند العزم (مسند الامام الجواد ، ص 247)

 
 سه چیز است که هر کس آن را مراعات کند ، پشیمان نگردد : اجتناب از عجله ، مشورت کردن و توکل بر خدا در هنگام تصمیم گیری .




موضوع مطلب :


<   <<   6   7   8   9   10   >>   >