معرفت
بسم الله الرحمن الرحیم علی علیه السلام از زبان قرآن - علی جان پیغمبر است (آل عمران 61) - علی شاهد پیغمبراست ( هود 17) - علی کسی است دانش کتاب (قرآن) نزد اوست (رعد 43) - علی مومن است (سجده 18) - علی پیشتاز است (توبه 100) - علی مجاهد است(توبه 19) - علی شایسته ترین مومنان (تحریم 4) - علی گوش شنواست (حاقه 12) - علی بهترین آ فریدگار است (بینه 7) - علی دشمن کافران است (حج 19) - علی راهنما است (رعد7) - علی آن ولی خداست که در رکوع صدقه داد ( مائده 55) - علی آن کسی است که جان خود را برای خدا میفروشد (بقره 207) - علی آن کسی است که دارای اش را شب و روز و در نهان و آشکار انفاق می کند (بقره 274) - علی در روز قیامت ندا کننده در میان بهشتیان و جهنمیان است (اعراف 44) - علی کسی است که ولایتش کامل کننده د ین است (مائده 3و67) - علی محبتش خدائی است (مریم 96) علی علیه السلام از زبان پیا مبر صلی الله علیه وآله آفرینش - من و علی از یک درختیم و مردم گو نا گونند (مناقب 400/453) - گوشت علی از گوشت من وخون علی از خون من است (خصال 640/16) خانواده - علی از فاطمه برای من عزیزتراست(و فاطمه محبوبتر) (امالی198/210) - علی بهتر از حسن وحسین علیهم السلام است (مناقب 287) جایگاه علی نزد پیامبر - علی مانند سرم نسبت به تنم است (مناقب 148/174) - علی از من است و من از او هستم (مناقب 223/268) - علی جان من است (خصال 495/5) - علی دوست خدا و دوست من است (خصال 554/31) - علی یار و وزیر و جانشین و برادر و ... من است (کشف ا لغمه 1/157 ) - علی پرداخت کننده وام من است (کتاب سلیم بن قیس 2/734/21) - زندگی و مرگ علی زندگی و مرگ من است (الفصول المختاره 262) جایگاه سیاسی واجتماعی - من و علی پدران این امت هستیم(امالی 557/1015) - حق او بر امت مانند حق پدر بر فرزند است (المناقب 321/327) - علی سرور عرب است (امالی مفید 44/4) - علی سرور مسلمانان و پیشوای پر هیز گاران است(تاریخ دمشق 42/303/8836) - علی در دنیا و آخرت سروراست (جمع الاحادیث260/28) - علی برگزیده خداوند از عالم است(خصال206/25) - علی حجت خدابر بندگان است(خصال 495/5) - علی راز دار من است(ارشاد 257 ) - علی وزیر من است(بحار40/184/66) - علی وصی من است (امالی101/77) - علی جانشین من است (امالی،صدوق 271/299) - علی منتخب من است (همان) - علی بهترین کسی است که پس از خود بجا می گذارم (همان564/761) - حزب علی حزب خداست (همان،150/146) - فرمانبری ازعلی فرمانبری ازخداست (همان 579/795) - مثل علی مثل کعبه است (خصائص الائمه73) - مثل علی مثل کشتی نوح است(کمال الدین 241/65) - علی عدالت مداراست (الکافی10/229/900) - علی ریسمان استوارخداست(امالی،صدوق70/37) - علی ستون دین است (الکافی1/294/3) - علی رئیس مومنان است (انساب الاشراف2/864) - علی پرچم هدایت است (امالی،صدوق383/489) - علی راه راست است (همان) - علی شهرهدایت است (همان425/560) - علی صدیق اکبروفاروق اعظم است (همان285/316) - اگرعلی نبود،پس ازمن، مومنان شناخته نمی شدند (همان157/150) - هرکه با علی مخالفت کند گم راه شود (امالی،طوسی499/1094) - علی دروازه آمرزش است (خصال574/1) - علی دروازه بهشت است (امالی،صدوق 83/49) کمالات معنوی - علی دارای ویژگی های پیامبران است (بحارالانوار39/39) - علی برترین شماست(همان36/144/114) - علی بهترین انسانهاست (کنزالعمال11/625/33045) - علی سرورشهیدان است (امالی،صدوق278/309) - خدا باعلی رازگفت (امالی،طوسی 260/472) - خدا وپیامبرش وجبرئیل ازعلی راضی اند (شرح الاخبار2/412/758) - گناهی برعلی نوشته نشده (تفسیرقمی 1/364) - یاد علی عبادت است (امالی،صدوق 201/216) - نگاه به علی عبادت است (امالی،طوسی 455/1016) - علی بخشوده شده است (المعجم الکبیر5/192/5060) مقامات اخروی - علی اولین کسی است که درقیامت با من دست خواهد داد(همان6/269/6184) - علی پرچمدار من است(خصال429/8) - علی صاحب حوض(کوثر) من درقیامت است(امالی،صدوق411/533) - اجازه عبورازصراط با علی است(مناقب320/324) - علی اهل بهشت است(مسند ابن حنبل1/397/1629) - علی رفیق پیامبردربهشت است(صحیفه امام رضا ع275/14) - علی تقسیم کننده بهشت ودوزخ است(امالی،صدوق83/49) ادامه دارد..... موضوع مطلب : بسمه تعالی مقصد کمال مطلق است: خداوند درنهاد انسان عشق به کمال مطلق را قرارداده وازاین روست که اوهمواره درپی یافتن کمال است. ولی بسیاری ازکمالات محدود را کمال واقعی می پندارد، به آنها دل می بندد و راکد می شود، غافل ازاینکه آنها سراب هایی هستند که نه تنها عطش انسان را رفع نمی کنند، بلکه باعث عطش وسرگردانی بیشتراومی شوند. آنچه به انسان آرامش می بخشد، کمال مطلق است. یعنی علمی که درآن جهل نیست، وقدرتی که درآن ضعف نیست، وعزتی که درآن ذلت نیست، وحکمتی که درآن نقص نیست و... و چنین کمالاتی تنها درخداوند متعال جمع است، وتنها با یاد خداست که دل ها آرامش می یابد، «الا بذکرالله تطمئن القلوب» کسانی که خداوند را ازیاد برده اند و تنها به علوم مادی بسنده کرده و به قدرت های پوشالی وموقت طاغوتیان متکی شده اند وبه مقامات وپست ها وعزت ها ولذت های زودگذردنیا دل خوش کرده اند، به زودی همه ی آنها افول وسقوط کرده وانسان را دراضطراب و نگرانی و زندگی تنگ وتلخی خواهند افکند «من اعرض عن ذکری فانّ له معیشهَ ضنکا»، کسی که ازیاد وذکرخدا روی گرداند، مسلماً زندگی سخت وتلخی خواهد داشت. لذا خوانندگانی که مشتاق رسیدن به کمال مطلق هستند: راه رسیدن به آن قرارگرفتن درصراط مستقیم، وشرط آن بندگی، و راه رسیدن به بندگی تقواست. البته تقوا دارای مراتبی است. به طورکلی «تقوا یعنی خود نگه داری» و انسان باتقوا سعی می کند ازحدود الهی که مشخص کننده ی انسانیت است، خارج نشود. تذکر:لازمه ی تقوای الهی و سیرو سلوک ، عالم بودن است. چون علم مقدم برعمل است وآن علومی که لازمه این سیروسلوک است عبارتند از: احکام یا فروع دین که سازنده عالم طبیعت است. اخلاق که سازنده عالم برزخ است. عقائد یا اصول دین که سازنده عالم ملکوت ورسیدن به توحید است. عمل به این سه علم باعث می شود تا انسان کاملی پرورش یافته ودرحرکت خود دچار انحراف ونقص نشود، لذا نقص درهرکدام ازاین علوم نقص درسیرومانع رسیدن به لقاء حق است. والسلام - محمد آموزگار
موضوع مطلب : اهداف دوربرد یا مأموریت ها حقق عدالت وپیشرفت:( یک اقداماساسی درزمینه ی همین پیشرفت وعدالت آن مسئله ای که من درپیام نوروزی خطاب به ملت عزیز ایران عرض کردم وآن مسئله ی مبارزه با اسراف، حرکت درسمت اصلاح الگوی مصرف، جلوگیری ازولخرجی ها وتضییع اموال جامعه است این بسیار مسئله مهمی است.)1/1/88 ( اگرجامعه ای بخواهد قناعت وصرفه جویی را که یک دستوراسلامی است عمل کند باید متوجه باشد که درشکل کلی به عدالت اجتماعی ومسئله عدالت پرداخته شود، برای اینکه بشود این راه را ادامه داد همه وهمه باید کوشش کنند.)1/1/76
پیشرفت ده ساله آینده :( این پیشرفت که در این ده ساله خواهیم داشت بخش مهمی اش مربوط به این قضیه است.)1/1/88
اعتلای کشور: ( جامعه از تولید موجود کشوراستفاده کند، آنچه که زیاد هست صرف اعتلای کشور شود.)1/1/88
توسعه: ( البته این کارها خوشبختانه دراین سالها به میزان زیلدی انجام گرفته اما کافی نیست، باید توسعه پیدا کند.)1/1/88 اهداف کوتاه مدت مدیریت: ( ما بایستی مصرف کردن را مدبرانه وعاقلانه مدیریت کنیم.)1/1/88 سیاست: ( لازم است ما مسئله ی صرفه جویی را درخطوط اساسی برنامه ریزی هایمان درسطوح مختلف اعمال کنیم.)1/1/88 برنامه ریزی: ( برای اصلاح الگوی مصرف برنامه ریزی کنید.)1/1/88 قانونگذاری واجرای آن: ( قوه مقننه وقوه مجریه موظفند به پیگیری، برنامه ریزی کنند، قانونگذاری کنند، قانون را با قاطعیت تمام اجرا کنند.)1/1/88 آموزش: ( آبیاری با صرفه را درکشورآموزش دهیم، که چه جوری آبیاری می شود.)1/1/88 شعار صرفه جویی: ( من دیروز درپیام اول سال به ملت ایران عرض کردم که صرفه جویی را شعار خودتان قراردهید.)1/1/88 فرهنگ سازی: ( حتی درانفاق راه خدا هم می گویند خدای متعال درقرآن به پیغمبرش می فرماید:« لاتجعل یدک مغلولة الی عنقک ولاتبسطها کل البسط » درانفاق برای خدا هم اینجوری عمل کن. افراط وتفریط نکنید، میانه روی درخرج کردن این را باید یک فرهنگ ملی دربیاوریم.) 21/7/86 تحقیق: ( راه مبارزه با اسراف چیست؟ اسراف یک بیماری اجتماعی است. راه مبارزه با مصرف گرایی چیست؟ راه مبارزه یا ترجیح کالای خارجی برکالای ساخت داخل چیست/ اینها تحقیق می خواهد. دردانشگاه ها پروزه تحقیقاتی بگیرند، استاد ودانشجو کار کنید، نتیجه تحقیق را به مسئولان کشوربدهید، به رسانه ها بدهید، تا سرریزشود وفرهنگ سازی شود.)18/8/85 سیاست ها وخط مشی حاکم پیروی ازتعالیم دینی: ( می خواهم این مطلب را ملت عزیزمان بدانند که اسراف فعل حرام است، گناه است، خلاف شرع است. قرآن کریم می فرماید:«ولاتسرفوا ان الله لایحب المسرفین، کلوا واشربوا ولاتسرفوا» بخورید، بیاشامید اما زیاده روی نکنید. درآیه شریفه دیگر:«وکلوا من ثمره اذا اثمرواتوا حقه یوم حصاده ولاتسرفوا انه لایحب المسرفین» خداوند اسراف کنندگان را دوست نمی دارد. ما بندگان خدا هستیم، اینها حرف دین است وروایات فراوانی دراین زمینه وجود دارد.)1/1/88 پیروی ازقانون اساسی: ( واگذاری شرکت های دولتی به مردم درآن بخش که قانون اساسی تصریح به آن کرده بود.)30/11/85 پیروی ازعقل وتدبیر: ( ما بایستی مصرف کردن را مدبرانه وعاقلانه مدیریت کنیم.) 1/1/88 (عقلای عالم این کار-اسراف- را نمی کنند.این فقط سخن دین نیست.)1/1/88 هماهنگی با برنامه آینده کشور: ( این پیشرفت که ما دراین ده سال خواهیم داشت بخش مهم اش مربوط به همین قضیه است.)1/1/88 عمل گرایی: ( ما اگربخواهیم تجمل واشرافی گری واسراف وزیاده روی را که واقعاً بلای بزرگی است، ازجامعه مان ریشه کن کنیم، با حرف نمی شود که ازیک طرف بگوییم وازطرف دیگرمردم نگاه کنند وبینند عملاً جوردیگراست. باید عمل کنیم، عمل ما باید مؤید ودلیل وشاهد برحرفهای ما باشد تا اینکه اثربکند.)2/6/87 فراگیری: ( مسئولین کشوردردرجه اول، چه قوه مقننه، چه قوه مجریه وچه سایر مسئولین کشورقوه قضائیه وغیرآنها واشخاص وشخصیت ها دررتبه های مختلف اجتماعی وآحاد مردم ما ازفقیروغنی به این اصل توجه کنند که باید الگوی مصرف را اصلاح کنند.) 1/1/88 جامعیت: ( بسیاری ازمنابع کشورشاید بشود گفت بخش مهم ازمنابع کشوردرهمه ی زمینه ها، چه درزمینه ی مسائل شخصی وچه تا حدودی درزمینه های عمومی صرف اسراف ها وزیاده روی های ما درمصرف می شود.) 1/1/88 تداوم: ( اگرجامعه ای بخواهد قناعت وصرفه جویی را که یک دستوراسلامی است عمل کند باید متوجه باشد که درشکل کلی به عدالت اجتماعی ومسئله ی عدالت پرداخته شود. برای اینکه بشود این راه را ادامه داد همه وهمه باید کوشش کنند.)1/1/76 راه کارها وروش های اجرایی دستگاه های مسئول دولتی وتبلیغاتی: ( دستگاه های مسئول بخش های مختلف دولتی بخصوص دستگاه های تبلیغاتی وفرهنگی به ویژه صدا وسیما باید وظیفه خود بدانند مردم را نه فقط به اسراف ومصرف گرایی وتجمل گرایی سوق ندهند بلکه درجهت عکس مردم را به سمت قناعت واکتفا وبه اندازه لازم مصرف کردن واجتناب اززیاده روی واسراف دعوت کنند وسوق دهند.)15/9/81 تحقیق وفرهنگ سازی: ( راه مبارزه با اسراف چیست؟ اسراف یک بیماری اجتماعی است. راه مبارزه با مصرف گرایی چیست؟ راه مبارزه با ترجیح کالای خارجی به کالای ساخت داخلی چیست؟ اینها تحقیق می خواهد ...دردانشگاه ها پروژه های تحقیقی بگیرید. استاد ودانشجوکارکنید، نتیجه تحقیق را به مسئولان کشوربدهید، به رسانه ها بدهید تا سرریز شود وفرهنگ سازی شود.)18/8/85 سرمایه گذاری درتولید: ( همین پول که صرف این تجملات می شود درتولید برای خودشان بکار بیندازند. درکارخانجات سهیم شوند وتولید کنند بازبرای کشورمفید است.) 1/1/88 افزایش تولید برمصرف:( یک نسبتی باید درجامعه میان تولید ومصرف وجود داشته باشد. یک نسبت شایسته ای به سود تولید یعنی تولید جامعه همیشه باید برمصرف جامعه افزایش داشته باشد. جامعه ازتولید موجود کشوراستفاده کند آنچه که زیادی هست صرف اعتلای کشور شود.)1/1/88 واگذاری شرکت های دولتی: ( ازواگذاری شرکت های دولتی به مردم درآن بخش که قانون اساسی تصریح به آن کرده بود، کوتاهی می شد. باید می دادیم، باید مالکیت دولت را روز به روز کمتر می کردیم، این طور نشد بلکه بیشتر گسترده تر شد.)30/11/85 تدبیردرمصرف: ( ما باید مصرف کردن را مدبرانه وعاقلانه مدیریت کنیم.)1/1/88 با حساب زندگی کردن: ( ملتی که حساب کارخودش را دارد، حساب دخل وخرج خود را دارد، حساب مصلحت خود را دارد،زیاده روی نمی کند،اسراف نمی کند.)21/7/86 اصلاح مصرف خوراک وپوشاک: ( ما باید خودمان را اصلاح کنیم،باید الگوی مصرف جامعه وکشوراصلاح شود. ما الگوی مصرف مان غلط است. چه جوری بخوریم؟ چه بخوریم؟ چه بپوشیم؟)1/1/88 انفاق: ( البته اگرانسان انفاق بکند بهترین کاراست.)1/1/88 زهد: ( برادران، امیرالمؤمنین می گوید زندگی به سمت زهد باید برود... ما باید به سمت زهد حرکت کنیم.)26/1/70 قناعت: ( به برادران وخواهران مسلمان مان درسراسرکشورعرض می کنم که موضوع قناعت را جدی بگیرید.)14/1/72 صیانت واصلاح فرایند صرفه جویی: (این صرفه جویی که لازم است ازتولید تا بازیافت آب را صرفه جویی کنیم، یعنی ازسدهایمان صیانت کنیم، شبکه های آبرسانی را اصلاح کنیم.) 1/1/88 والسلام محمد آموزگار موضوع مطلب :
طرح اصلاح الگوی مصرف بر اساس نظرات مقام معظم رهبری (دامت برکاته)فهرست مقدمه مفاهیم واصطلاحات مصادیق ونمونه ها بیان طرح ضرورت ها موانع وآسیب ها اهداف دوربرد یا ماُموریت ها اهداف کوتاه مدت سیاست ها و خط مشی حاکم راه کارها وروش های اجرایی کنترل ونظارت بسمه تعالی مقدمه آنچه من به ملت عزیزمان عرض می کنم این است: ما دردعای اول سال خواندیم که « یا محول الحول والاحوال حول حالنا الی احسن الحال» حال ما را به نیکوترین حالها تبدیل کن. این اراده الهی است، اما تلاش ملت ایران ، تلاش خود آحاد ما مردم ، یقیناً لازم است وضروری برای توجه لطف خدا ورحمت الهی است . ما باید همت کنیم برای تحویل احوال خود، برای نیکو کردن زندگی خود، ذهن خود، دل خود، دنیا وآخرت خود، این وظیفه یکایک ملت ایران است. عرصه گسترده ی عظیمی ازمعنویات واموردینی وذهنیات انسان تا حقائق خارجی وآنچه که مورد ابتلا در زندگی شخصی ما وزندگی اجتماعی ماست. زیرا این دستور بزرگ الهی است که هرسال دراین دعای شریف تکرارمی شود، قرار گرفته است: « حول حالنا الی احسن الحال» من فقط به یک نمونه اکتفا می کنم واین را مصداق برجسته وبارزی ازتحویل احوال خودمان به شمارمی آورم وبه شما ملت عزیز عرض می کنم ، ما درزمینه مصرف ، در زمینه ی هزینه کردن منابع کشور که به وسیله خود ما وبه وسیله همه برادارن هم میهن ما وبه وسیله مسئولین کشوربا زحمت زیاد به بوجود می آید دچارنوعی بی توجهی هستیم که بایستی این را تبدیل کنیم به یک توجه واهتمام خاص، ما دچاراسراف هستیم ، ما دچارولخرجی وولنگاری درمصرف هستیم. مقام معظم رهبری دامت برکاته پیام نوروزی 1388 مفاهیم واصطلاحات قناعت:(منظورازقناعت این نیست که دست به نعمت های الهی نزنید وازآنها بهره مند نشوید، مقصود این است که حد واندازه نگه دارید، زیاده روی واسراف نکنید، نعمت های الهی را ضایع نکنید.) 4/1/72 (قناعت به معنای نخوردن نیست، به معنای زیاده روی کردن، مال خدا را حرام نکردن ونعمت الهی را ضایع نکردن است.) 1/1/76 صرفه جوئی: (صرفه جوئی به معنای گدا بازی نیست که بعضی بگویند چرا نمی گذارید مردم ازنعمت های خدا استفاده کنند، نه، استفاده کنند ولی اسراف و زیاده روی نکنند.) 1/1/76 (صرفه جوئی به معنای درست مصرف کردن، بجا مصرف کردن، ضایع نکردن مال، مصرف کارآمد وثمربخش کردن است.) 1/1/88 میانه روی: (قرآن می فرماید: «والذین اذا انفقوا»کسانی که وقتی می خواهند خرج کنند «لم یسرفوا ولم یقتروا» نه اسراف می کنند، نه زیاده روی می کنند و نه تنگ می گیرند وبا فشاربرخودشان زندگی می کنند، نه اسلام این را هم توصیه نمی کند، اسلام نمیگوید که مردم بایستی با ریاضت وزهد آنچنانی زندگی کنند، نه معمولی زندگی کنند، متوسط زندگی کنند.) 21/7/76 اسراف دراموال واقتصاد: (اسراف دراموال واقتصاد این است که انسان مال را مصرف کند بدون اینکه این مصرف اثروکارایی داشته باشد. مصرف بیهوده ومصرف هرزدر حقیقت هدردادن مال است.)1/1/88 اسراف ازنظرشرع مقدس: (می خواهم این مطلب را ملت عزیزمان بدانند که اسراف فعل حرام است، گناه است، خلاف شرع است.) 1/1/88 اسراف درقرآن وروایات: (قرآن می فرماید: «لاتسرفوا ان الله لایحب المسرفین، کلوا واشربوا ولاتسرفوا» بخورید، بیاشامید اما زیاده روی نکنید. درآیه شریفه دیگر: «کلوا من ثمره اذا اثمر واتوا حقه یوم حصاده ولاتسرفوا ان الله لایحب المسرفین» خداوند اسراف کنندگان را دوست نمی دارد. ما بندگان خدا هستیم، اینها حرف دین است وروایات زیادی دراین زمینه وجود دارد.)1/1/88 مصادیق ونمونه ها مهریه: (این مهریه های گرانقیمت که برای مقدمات ازدواج دخترهایشان می گذارند، خطاست، نمی گویم حرام است اما پدیده ی زشت وبدی در جامعه است، زیرا ارزشهای انسانی را تحت الشعاع ارزش طلا وپول قرارمی دهد.) 26/9/71 تجمل گرائی: (اینها ازموارد اسراف است: وسایل تجملات، وسایل آرایش، مبلمان خانه، تزئینات داخل خانه، اینها چیزهایی است که ما برای آنها پول خرج می کنیم .) 1/1/88 (کسانی- زنها- بروند پول بدهند طلا بخرند، زینت الآت بخرند، وسایل زندگی رنگارنگ بخرند ودرانواع واقسام روشها ومنش های زندگی اسراف کنند.) 25/9/71 خوراک وپوشاک: (نان ضایع می شود، چقدرغذای طبخ شده ضایع می شود، چقدرمیوه مصرف نشده ضایع می شود، ازخانه ها بیرون ریخته می شود، چقدرلباس زیادتراز اندازه لازم، چند برابراندازه لازم خریداری می شود ودرخانه ها وصندوق ها می ماند برای اینکه یک باردرمراسمی پوشیده شود.) 4/1/72 فعالیت های اقتصادی بیجا: (اگرضرورت هایی هم این کار را درآن دوره ایجاب می کرد،نباید دیگراین کارها دردوره های بعد ازجنگ،دردهه ی دوم وسوم انجام می گرفت، نباید بیخود شرکت تولید می شد و... خیلی ازدرآمدهایی که باید درخدمت تولید، درخدمت گردش صحیح پول درجامعه قرار می گرفت، صرف کارهای غیرلازم شد، فعالیت های اسراف آمیز، ساختمان سازی های بیخودی، ...) 30/11/85 اسراف نان: (ازجمله اسراف درنان، برحسب بررسی میدانی که درتهران وبعضی مراکز استان ها شده است، گفته می شود که 33 درصد نان ضایعات است، یک سوم همه ی نانی که دراین شهرها تولید می شود دورریخته می شود. فکرش را بکنید یک سوم، آن وقت کشاورزبا آن همه زحمت گندم را تولید کند واگریک سال بارندگی کم بود، مثل سال گذشته که تولید گندم درکشورزکم شد، دولت ازپول عمومی، ازبودجه مردم گندم ازکشور وارد کند. این گندم آرد بشود وخمیربشود، نان بشود، بعد یک سوم ازاین همه بشدت دور ریخته شود. چقدرتاٌسف آوراست، متاٌسفانه این واقعیت دارد،این هست.) 1/1/88 اسراف آب: (درمورد آب بررسی هایی که کرده اند، می گویند تلفات آب درمصرف خانگی تا حدود 22 درصد است. کشورما کشورپرآبی نیست، حداکثرصرفه جویی را ما مردم ایران باید انجام دهیم.) 1/1/88 اسراف انرژی: ( مصرف کشت ومصرف صنعت هم یک جوردیگراسرافهایی دارد. آنچه که بررسی ها به عنوان آماردراختیارماست، ما مجموعاً بیش از2 برابرمصرف متوسط جهان درانرژی، چه برق، چه حاملهای انرژی مصرف می کنیم. یعنی نفت، گاز، گازوئیل وبنزین. مصرف این چیزها درکشورما از2 برابرمتوسط جهان بیشتراست. خوب این اسراف است.) 1/1/88 (شاخصی به نام شاخص شدت انرژی وجود دارد، یعنی نسبت بین انرژی که مصرف می شود با کالایی که تولید می شود، که هرچه انرژی ای که مصرف می شود کمتر باشد برای کشورسودمندتر است. دراین زمینه گاهی نسبت به بعضی ازکشورهای پیشرفته مصرف شدت انرژی ما 8 برابربیشتراست. اینها اسراف هایی است که در جامعه دارد انجام می گیرد.) 1/1/88 اسراف درمهمانی ها: ( مسافرت می روند یا می آیند، مهمانی درست می کنند، گاهی خرج آن مهمانی ها ازمسافرت مکه ای که رفته اند بیشتراست. عروسی می گیرند، عزا می گیرند، هزینه هایی که این مهمانی ها مصرف می کنند، هزینه های گزافی است. انواع غذا چرا؟ چه خبراست. درکشورما هنوزهستند کسانی که ازاولیات هم محرومند. باید کمک کنیم کشورپیش برود.)1/1/88 اسراف در گوشی تلفن همراه: ( تلفن همراه توی جیبمان گذاشته ایم، به مجرد اینکه یک مدل بالاتروارد بازار می شود، این را کأنه دور می اندازیم وآن مدل جدید را باید بخریم چرا؟ این چه هوس بازی است که ما به آن دچارهستیم.) 1/1/88 طرح پیشنهادی ( لازم است بعنوان یک سیاست، ما مسئله ی صرفه جویی را درخطوط اساسی برنامه ریزی هایمان درسطوح مختلف اعمال کنیم.) 1/1/88 ضرورت ها تهدیدات واقدامات دشمنان خارجی: ( اینکه می بینید بعضی فضول های خارجی، دولت های خارجی دائم ودم به ساعت چندین سال است که ملت ما را تهدید می کنند که تحریم می کنیم، تحریم می کنیم ، بارها هم تحریم کرده اند، به خاطراین است که چشم امیدشان به همین خصوصیت منفی ماست. ما اگرآدم های اهل اسراف وولنگاری درخرج باشیم ممکن است تحریم برای آدم های مسرف وولنگارسخت تمام شود.) 21/7/86 حل مشکلات اجتماعی: ( درباره مشکلات اجتماعی که درکشوروجود دارد، تحقیق کنیم وراه ریشه کن کردن اینها را پیدا کنیم، وبه دنبال این برویم که راه مبارزه با اسراف چیست. اسراف یک بیماری اجتماعی است. راه مبارزه با مصرف گرایی چیست؟ راه مبارزه با ترجیح کالای خارجی برکالای ساخت داخلی چیست؟ اینها تحقیق می خواهد.) 18/8/85 تهدید آینده کشوردراموراقتصادی، اجتماعی وفرهنگی: ( بنابراین مسئله ی صرفه جوئی واجتناب ازاسراف فقط یک مسئله اقتصادی نیست هم اقتصادی است، هم اجتماعی است وهم فرهنگی است. آینده کشوررا تهدید می کند.) 1/1/88 ایجاد شکاف طبقاتی: ( مصرف گرایی برای جامعه بلای بزرگی است.اسراف روزبروز شکاف های طبقاتی وشکاف بین فقیروغنی را بیشتروعمیق ترمی کند.) 15/9/81 وارد شدن لطمه به اقتصاد کشور: ( فعالیت های اسراف آمیز، ساختمان سازی های بیخودی حتماً به اقتصاد کشورلطمه خورد.) 30/11/85 بوجود آمدن سختیها: ( ما اگرآدم های اهل اسراف وولنگاری درخرج باشیم، ممکن است تحریم برای آدم های مسرف وولنگار سخت تمام بشود.) 21/7/86 ازپا درآمدن جامعه: ( مصرف گرایی جامعه را ازپای درمی آورد. جامعه که مصرف آن ازتولیدش بیشتر باشد، درمیدان های مختلف شکست خواهد خورد.) 15/9/81 تقسیم نابرابرثروت: ( اسراف درجامعه لازمه ی اشرافی گری وتقسیم نابرابرثروت ومایه تضییع اموال عمومی ونعمت الهی است.) 1/1/88 هدررفتن منابع ملی: ( کاربه جایی می رسد که منابع کشوربه هدرمی رود.)1/1/88 ضرروارد شدن به کشورومردم: ( اینجورمصرف کردن درهمه ی زمینه ها، درامور ضروری زندگی، درزیادی های زندگی، به مصرف کردن بی رویه وبدون منطق، به ضررکشوروبه ضررآحاد واشخاص است.) 1/1/88 موانع وآسیب ها بی توجهی وغفلت:( ما درزمینه ی مصرف، درزمینه ی هزینه کردن منابع مالی کشور که به وسیله همه ی برادران هم میهن ما وبه وسیله ی مسئولین کشوربا زحمت زیاد به وجود می آید دچار نوعی بی توجهی هستیم.)1/1/88 پیروی ازهوی وهوس: ( با هوی وهوس، با خواهش دل وآنچه که نفس انسان ازانسان مطالبه می کند، نمی شود مصرف رامدیریت کرد.)1/1/88 مصرف بی رویه ): مصرف کردن بی رویه و بدون منطق وبدون تدبرعقلایی.)/1/88 مشکلات وتهاجمات فرهنگی: ( ما باید اعتراف کنیم به این مسئله، عادت های ما، روش های غلطی که ازاین وآن یاد گرفته ایم ما را سوق داده است به زیاده روی ازمصرف به نحو اسراف.)1/1/88 چشم وهم چشمی و...:( تجمل گرایی، چشم وهم چشمی ها، هوسرانی افراد خانواده مرد وزن وجوان خانواده ... آبروداری های خیالی)1/1/88 فرسودگی عوامل تولید وتوزیع انرژی: ( این شبکه های ارتباطاتی، شبکه های انتقال برق، سیم های برق، اینها وقتی فرسوده بشود، برق هدرمی رود. برق تولید کنیم، بعد با این شبکه ی فرسوده آن را هدربدهیم، که بخش مهمی هدرمی رود ویا شبکه های انتقال آب که فرسوده باشد آب هدرمی رود.)1/1/88 ادامه دارد..... موضوع مطلب : بسمه تعالی
گفتاری متفاوت درموردآزادی یکی ازمسائل مهم سیاسی – اجتماعی که باعث بوجود آمدن بسیاری ازتحولات درجامعه می شود، مسئله آزادی است. این مسئله مهم به دلیل اهمیت وجایگاهی که درزندگی فردی واجتماعی انسان ها دارد، لذا مثبت ومفید آن باعث به کمال رسیدن انسان وجامعه بشری، ومنفی ومضرآن باعث ضلالت ونابودی خواهد شد. معنای لغوی آزادی: آزادی یکی ازکلماتی است که برای آن معانی زیادی بیان نموده اند. دراصطلاح لغت آزاد یعنی آنکه بنده نباشد، آنکه دررقیت نباشد، حر. معنای اصطلاحی آزادی: آزادی یک مقوله فلسفی- سیاسی است. ازنظرفلسفی، آزادی به معنای اختیارودربرابرجبراست. ازلحاظ سیاسی آزادی به مفهوم امکانات فرد ازنظرحقوق مدنی، اجتماعی وسیاسی دربرابرقدرت حاکمه وجامعه می باشد. آزادی های فردی عبارتست ازحقوقی که توسط دولتها برای افراد شناخته شده تا آنها بتوانند به خواسته های خود جامه عمل بپوشانند.نظیرآزادی مطبوعات، انجمن ها، تجارت، انتخاب شغل، کسب وکار، محل اقامت وغیره. معمولاً این حقوق درقانون اساسی کشورها تدوین وتضمین می گردد ودستگاه قضایی هرکشور متعهد به اجرای آن است. میزان آزادی های فردی بستگی به شکل ومحتوای رژیم های سیاسی حاکم دارد. دردین میبن اسلام آزادی ازجایگاه والایی برخورداربوده واین آزادی است که انسان را ازدیگرموجودات وانسان ها را ازیکدیگرمتمایزمی سازد. البته آزادی به این معنی نیست که انسان هرکاری که مایل بود، انجام دهد( هرج ومرج) بلکه آزادی یعنی اینکه انسان به گونه ای (عمل به احکام شرع وقوانین حاکم) زندگی کند که بتواند براحتی وبدون هیچ مانع ومحدودیتی به کمال وسعادت ودرنهایت به هدف اصلی خود یعنی توحید ویگانگی برسد. عوامل وموانع محدود کننده آزادی مطلق انسان: 1. عوامل یا قوای طبیعی(انسان بدلیل محدودیت نیروهای طبیعی خود نمی تواند هرکارکند) 2. عوامل غریزی یا نیروهای درونی(هواهای نفسانی که انسان را اسیرخود می کند) 3. عوامل یا قوانین حاکم برجامعه(قوانین وضع شده، آداب ورسوم و...) 4. عوامل یا قوانین دینی (احکام شرعی، اصول اخلاقی، اعتقادات) ازبین عوامل ومحدودیت های چهارگانه ای که بدان ها اشاره شد، فقط مورد دوم به دلیل محدودیت وانحرافی که درسیرانسان به سوی کمال ایجاد می کند، مذموم بوده وموارد سوم وچهارم چون برنامه جامع وکاملی جهت حرکت درصراط مستقیم برای رسیدن به کمال ارائه می دهند، ممدوح می باشند. البته حاکم شدن موارد سوم وچهارم بردو مورد دیگر باعث تعدیل آنها می شود. بدین صورت که انسان با عمل به احکام شرع وقوانین اجتماعی حاصل ازآن ، انسانی خداگونه شده و شایستگی خلیفة اللهی را پیدا می کند. لذا هیچگونه محدودیتی نخواهد توانست اورا ازسیر خود به سوی سعادت وکمال بازدارد. دراین صورت می توان ازآزادی وموانع آن تقسیم بندی جدیدی ارائه کرد که عبارتست از: انواع آزادی 1. آزادی مثبت: به وضعیتی اطلاق می شود که انسان بدون هیچ مشکل ومحدویتی به سیرخود به سوی کمال وسعادت ادامه داده تا به مقصد نهایی خود که همان توحید ویگانگی است ، دست یابد. 2. آزادی منفی: به وضعیتی اطلاق می شود که انسان درآن دچارهرج ومرج شده ودرنتیجه هم آزادی مادی وهم آزادی معنوی خود را ازدست داده وخود نیزبه دلیل پیروی ازهوای نفس به حریم دیگران تجاوز کرده وآزادی آنها را ازبین می برد. انواع محدودیت ها 1. محدودیت مثبت: به عوامل محدود کننده ای اطلاق می شود که انسان را درصراط مستقیم وجاده انسانیت قرارداده وباعث نیل او به کمال مطلوب شده وازانحراف بازمی دارد. 2. محدودیت منفی: به عوامل محدود کننده ای اطلاق می شود که مانع سیر انسان بسوی کمال توحید وآزادی ازهرقید وبندی خواهد شد. والسلام – محمد آموزگار موضوع مطلب : بسمه تعالی
آیا پیشرفت مسیحیت(غرب)دلیل برحقانیت آن است؟ این مطلب دراذهان وجود دارد که پیشرفت غرب به خاطرچیست؟ آیا به خاطرتوجه به دنیا(مادیگری) ودوری ازمذهب(معنویات) است یا داشتن برنامه ی زندگی مناسب وایده آل و... خداوند متعال بوسیله اسلام ازطریق رسول اکرم(ص) وائمه معصومین(ع) به تمام نیازهای بشر ازمادی ومعنوی، جسمی وروحی پاسخ داده است وهیچ کدام ازابعاد وجودی انسان را فروگذار نکرده است. تنها اوست که شایستگی این کاررا به واسطه خالقیت واحاطه کامل برتمام ابعاد وجودی انسان دارا می باشد. آنچه باعث رنج وعذاب روحی یک مسلمان است این است که، تا دیگران ازمکاتب ورویه های خود روگردان نشده واظهارعجزنکنند، وبه عظمت اسلام معترف نشوند، ماخود آن ایمان و اعتماد به نفس را نداریم که احکام عمیق اسلام را بکارببندیم وبه سعادت برسیم. معذالک همیشه چشم به دیگران دوخته تا ببینیم آنها چه می گویند وما را به کجا وچه راهی فرامی خوانند. چه بسا آن راهی که خود می روند ازاسلام گرفته باشند ، اما تا می توانند ازما مخفی می کنند. عده ای ازدانشمندان غربی(ماکس وبرودوستانش) مدعی هستند هرملتی که بخواهد پیشرفت کند باید مذهب پروتستان داشته باشد. استاد شهید مرتضی مطهری (ره) درکتاب شناخت خود به این مطلب اشاره دارد که مذهب پروتستان از برخورد دو مکتب الهی اسلام ومسیحیت بوجود آمده است. پس اگرآنها با عمل به احکام وشریعت اسلام دراموردنیوی پیشرفت کرده وبه خود می بالند وما با دارا بودن چنین مکتبی عقب مانده ایم تنها به این دلیل است که ما ازاسلام به مقداری شعاروظواهرآن بسنده کرده ودل خوش کرده ایم که مسلمانیم، غافل ازاینکه مسلمان خصوصاً شیعه باید پیروعملی احکام اسلام وائمه معصومین باشد. تمام مسائلی که درشئونات مختلف زندگی ملل پیشرفته خصوصاً غرب وجود دارد وما آن را عامل پیشرفت تلقی می کنیم دراسلام بصورت آیات وروایات وبه عنوان اساس دین وفریضه ی الهی مطرح شده است وبرای آنها ثواب اخروی وتکامل وسعادت دنیوی وعده داده شده است.
لذا ازخوانندگان عزیزهرمطلبی را که درنظردارند وآن را مایه پیشرفت وسعادت دنیا وآخرت می دانند و دیگران به کشف ویا استفاده ازآن معروف هستند، را درآیات وروایات جستجو کنند وببینند که اسلام همان مطلب مورد نظررا چقدرزیبا وروشن بیان داشته است وبا درنظر داشتن تمام جوانب بیشتراوقات به پیش بینی وآینده نگری نیز پرداخته است. اسلام تنه دینی است که تمام جنبه های مادی ومعنوی انسان را درنظرداشته وبه تعدیل آن پرداخته است، ولی مکاتب دیگریا به مادیات پرداخته وانسان را فانی فرض کرده واز معنویات غافل مانده اند ویا به معنویات پرداخته وازمادیات غافل بوده اند ، درهردوصورت ازصراط مستقیم وراه سعادت وکمال خارج شده ودرضلالت وگمراهی بسر می برند. به امید روزی که همه ی ما با ایمان به خداوند متعال ودستیابی به اعتماد به نفس که آن هم از ایمان به حق تعالی حاصل می شود ، کمرهمت بسته وبا عمل به احکام نورانی اسلام عزیز درتمام شئونات زندگی موفق وهادی دیگران درراه رسیدن به کمال وسعادت وتوحید ویگانگی باشیم. انشاءالله
والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
موضوع مطلب :
بسمه تعالی - «انالله واناالیه راجعون » این جمله خطاب به همه ماست، پس ازخواب غفلت بیدارشو وباورکن که خواهی مرد، بنابراین آنچنان زندگی کن که باید. - سعادت وخوشبختی فقط دریک جمله خلاصه می شود:«هرچه را می دانی بداست ترک کن» - ببین برای چه خلق شده ای پس درهمان مسیرباش. البته به فرموده خداوند درقرآن کریم: «خلق نشده ای مگربرای عبودیت وبندگی خدا» - حضرت مهدی(عج) می فرمایند:« همانا ما دررعایت حال شما کوتاهی نمی کنیم ویاد شما راازخاطرنمی بریم واگرجزاین بود بلاها برشما فرود می آمد ودشمنان شما راپایمال می کردند» - مراتب نوکری امام زمان (عج):« کسب شناخت ومعرفت به آن حضرت، عشق ومحبت به ایشان ونوکری واطاعت ازایشان » - روزقیامت ازتو سوال می کنند: چرا کسب علم نکردی؟ چرا به علم خود عمل نکردی؟ چرا درعمل سستی کردی؟ چرا درعمل خالص نبودی؟ وتوباید جواب دهی تا رهایی یابی وگرنه... - این را بدان هرکس به اندازه ذره ای کارخوب انجام دهد پاداش آن را خواهد دید، وهرکس به اندازه ذره ای کاربد انجام دهد جزای آن راخواهد دید.« قرآن کریم» حال هرچه خواهی کن خوب یا بد ، به همان خواهی رسید. - تمام عرفان درباوراین جمله است که: تو(انسان) درنهایت عجزوناتوانی وخداوند درنهایت عزت وقدرت است. پس سعی کن درزندگی به این باورمهم برسی. - ازنصایح لقمان به فرزندش: دوچیزرا هرگزفراموش مکن:« خدا و مرگ » دوچیزرا زود فراموش کن: «خوبی خودت درحق دیگران وبدی دیگران درحق خودت » - تقوا به دومعنا می باشد: یکی پرهیزازگناه تا پیش نیاید ودیگری خودداری ازانجام گناه زمانی که پیش می آید. اگرچه وظیفه ما اولی است، ولی دومی مهم تراست. - اگردرپی کسب موفقیت هستید سعی کنید زندگی خود را براساس یک روش منطقی قرار داده وکارهای خود را براساس عقل وتدبیرانجام دهید. چرا که عقل حجت خدا وراهنمای انسان بسوی کمال وسعادت است. - ارزش انسان بسته به علاقه ومحبت اوست. پس اگربه بی نهایت (خداوند متعال) علاقمند هستی ارزشت بی نهایت است. البته شرط محبت به خدا دوری ازگناه است. - سعی کن نعمت ها والطافی را که خداوند به توداده ارزانی داشته، ببینی. زیرا این کارموجب شکرگزاری، امید به زندگی ومحبت به خداوند متعال می شود. - پیامبراعظم (ص) میفرمایند: اگرمی خواهی داناترین مردم باشی ازخدا بترس. انسان دانا ازخدا می ترسد، لذا درپنهان وآشکارگناه نمی کند. اما انسان نادان ازمردم می ترسد، لذا درپنهان گناه می کند ولی درآشکارازآن پرهیزمی کند (نفاق). - اصولاًانسان برای انجام هرکاری درپی فراهم کردن وسیله است وائمه(ع) می فرمایند: « ما وسیله هستیم» پس درمشکلات زندگی به آنها توسل کن. - حضرت علی (ع) فرمودند: فاصله بین حق وباطل چهارانگشت است(اشاره می فرمایند به فاصله بین گوش وچشم). یعنی آنچه را که می بینی حق است، نه آنچه را می شنوی. - به دیگران رحم کن تا خدا به تورحم کند. ازخطای دیگران بگذرتا خداوند ازخطاهای توبگذرد. - امید به لطف وکرم خداوند متعال بزرگترین سرمایه زندگی است. البته با سعی وتلاش لازم و کافی درانجام تکالیف شرعی وانسانی. - پیامبراعظم(ص) : اگرمی خواهی ازخاصان باشی، شب وروزقرآن بخوان.البته با تفکروعمل. - سعی کن هرمشکلی که درزندگی برایت پیش می آید، با فکرکردن ومطالعه یا با مشورت آنرا حل کنی. چرا که به فرموده حضرت علی (ع) هرمشکلی چاره ای دارد. - امام کاظم(ع) می فرمایند: ازما نیست کسی که هرروزازنفس خود حساب نکشد. - آیا می دانی منشا بسیاری ازبیماریها گناه کردن است؟ چون گناه روح را فاسد وجسم را خراب می کند. لذا درمان آن بیماریها پرهیزازگناه است. - اگرانسان سعی کند درزندگی بدرفتاری دیگران را توجیه کرده وکمی هم خودرا مقصر بداند آسوده خواهد شد. - پیامبراعظم(ص) : اگرمی خواهی همیشه دررحمت خدا باشی، به خلق خدا نیکی کن. - آیا می دانی آنچنانکه مردم می پندارند دیگران درانجام اموردرحد یک وسیله هم نیستند، چون اختیاری ازخود ندارند، اختیارهرکس وهرچیزبدست خداست. پس همه چیزراازخدا بخواه، تا اگر لازم باشد تمام وسایل را فراهم وتمام موانع رابرطرف نماید. - لحظه ای تامل کن، ببین چه کاره ای؟ بنده هستی؟ - پیامبراعظم(ص) می فرمایند: اگرمی خواهی به آتش دوزخ نسوزی، چشم وزبان خود را ببند. - دنیا محل گذروآخرت برای ابد است. پس با هریک معامله آن کن که باید. - اگرانسان نسبت به امورخوب وبد صرفاً آگاهی داشته باشد به کمال وسعادت نخواهد رسید، بلکه هرگاه به علم خود عمل کند ازآن بهره خواهد برد. - دنیا ومظاهرآن آنطورکه ما فکرمی کنیم واقعاً زیبا ودلپسند نیستند بلکه نفس وشیطان آنها را درنظرما چنین زیبا می نمایند. - پیامبراعظم(ص)می فرمود: اگرمی خواهی ازدشمن آسیبی به تونرسد، پرهیزکارباش. پرهیزکاری یا تقوا یعنی انجام واجبات ودوری ازمحرمات وگناهان. - بازهم جمعه ای دیگرآمد ولی مولا وآقایمان نیامد. می دانی چرا؟ چون ما هنوزآدم نشده ایم.پس باید فرج را درخودمان جستجوکنیم. - تمام مناسبت ها هریک به نوعی تجدید کننده حیات معنوی ما هستند. پس باید به قدروسع به اعمال وآداب آنها پرداخت. البته توفیق انجام هرکاری ازخداست. - حضرت علی(ع) می فرمایند: سخت ترین گناهان، گناهی است که آن را سبک بشماری. - خداوند متعال می فرماید: «ما انسان را درسختی آفریدیم » پس نباید به دنبال راحتی بود، چون درسختی جوهره وجودی انسان نمایان شده وانسانیت هرکس مشخص می گردد. - اگرمی خواهید خروجی های شما، ازگفتاروکردار مثبت وسازنده باشد، باید ورودی های خود را، ازچشم وگوش وزبان ودیگر جوارح کنترل کنید. - انسان با توجه به ضعف ونادانی ازیک سوودشمنانی همچون نفس وشیطان ازسوی دیگر - جمعه روزانتظاریار، روزعبادت، روزتوجه به خود، روز خدمت به خلق و... وجمعه هرچه هست روزپرداختن به دنیا نیست. - سعی کن همیشه مثبت فکرکرده ودرست عمل کنی تا خداوند همه هستی را با تودررسیدن به اهدافت هماهنگ سازد. - تا به حال فکرکرده ای: ازکجا آمده ام؟ برای چه کاری آمده ام؟ به کجا خواهم رفت؟ برای پیدا کردن جواب باید فکرکرد وبرای تحقق آن عمل. - اگرمی خواهی با انگیزه زندگی کرده ودچارپوچی وافسردگی نشوی، سعی کن برای دیگران مفید باشی. - سعی کن احکام شرعی اموری که با آن سروکارداری یاد بگیری تا نادانسته به گناه نیفتی. - سعی کن تمام امکانات مادی راکه خداوند متعال دراختیارتوقرارداده خرج خودت کنی تا به کمال لایق خود برسی، نه اینکه خودت را خرج آنها کنی. - می دانی حرام وحلال به چه معنا است؟ «حرام» آن است که انسان را به شقاوت می رساند و «حلال» آن است که انسان را به سعادت می رساند. - سعی کن با تاسی به پیامبراکرم(ص) : مهربانترین، سودمندترین وخیرخواه ترین کس برای مردم باشی. البته اگرتوچنین باشی مردم نیزبرای تو همانطورخواهند بود. - امام باقر(ع) فرمود: اگرخداوند واعظ درونی برای کسی قرارنداده باشد، واعظ بیرونی برای اوسودی نخواهد داشت. - امروزهم تمام شد، فکرفردا کن تا بهترازامروزباشی. وای اگرازپس امروزنبود فردایی. - انسان باید سعی کند ازتجربه دیگران بیشتراستفاده کند نه آنکه هرچیزی راخود تجربه کند، چون هرتجربه ای هزینه ای دارد که انسان توان پرداخت آن را ندارد. - حال تودرآخرروز مثل حال تودرآخرعمراست. اگرهوشیاری، اگرغافل،اگرمومنی، اگرکافر. پس تا وقت هست بخود بیا. - ازهرگونه اموری که امکان دارد به اعتقاذات، حریم خانواده وشخصیت شما لطمه وارد کند، پرهیزکنید. - بدان که تمام اتفاقات زندگی سنگ محکی برای شخصیت وبندگی شماست. - اگرطالب کمال هستی کافی است که به آنچه می دانی عمل کنی، آنچه را نمی دانی به تو می آموزند. پس ما توجیهی دربرابراعمال بد خود نخواهیم داشت. - بیایید هرجمعه با مولای خود عهد کنیم که یکی ازاخلاق های زشت خود را کناربگذاریم.
موضوع مطلب : نامزد اصلح : اصلح از دیدگاه امام خمینی (ره) : ـ خدمت گذاری و مردمی بودن : حاکم باید مردمی باشد، خودتان را حاکم مردم ندانید، خدمتگذار بدانید. ـ تعهد به موازین و معیارهای اسلامی : باید مجریان امور در هر کجا هستند متعهد به اسلام باشند. ـ رسیدگی به امر متخلفین : در رسیدگی به امر متخلفین باید با کمال جدیت و قاطعیت عمل شود. ـ رعایت نظم و سلسله مراتب : امر خداست که باید نظم و سلسله مراتب را رعایت کنید. ـ تواضع در مقابل مردم : وقتی قدرت دست تان آمد بیشتر مواظب باشید که متواضع باشید. ـ عدم تضعیف یکدیگر : کارشکنی و تضعیف یکدیگر موجب انحطاط و سقوط می شود. ـ پرهیز از قدرت طلبی : قدرت طلبی انسان را در دنیا و آخرت به تباهی می کشاند. ـ خضوع در مقابل قانون : عمل نکردن به قانون خدا خلاف تعهد اسلامی است. ـ ارزش برای مردم : ما رهین منت این توده های بزرگوار و ایثارگر هستیم. ـ تزکیه : تزکیه نفس ضرورت زمامداری و تزکیه عامل طاغوت زدایی است. ـ رفتارهای اسلامی با زیردستان : جفای به زیر دست استکبار است. ـ رعایت عدالت : پاسدار عدالت باید خودش دارای عدالت باشد. ـ ساده زیستی : پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) وقتی که از دنیا رفت هیچ چیز نداشت. ـ اعتماد به نفس : تزلزل در تصمیم، کارها را شکست می دهد. ـ انجام تکلیف : همه ی ما مامور به ادای تکلیف هستیم. ـ تقوی : تقوی برای مسئولین لازم است. ـ انتقادپذیری : انتقاد برای اصلاح امور لازم است. ـ ارائه ی کار به مردم : خدمت تان را به مردم بگویید. ـ حکومت بر قلوب : فتح قلوب بالاتر از فتح کشورها است. ـ صبر و استقامت : استقامت در کارها در راس امور است. ـ حفظ آبروی نظام : حفظ حیثیت نظام به شماها بسته است. ـ اهمیت به بیت المال : بیت المال مسلمین را بزرگ بشمارید. ـ حفظ وحدت : اختلاف سلیقه خوب است ولی دشمنی نباید باشد. ـ پرهیز از کم کاری : اجرت کسانی که کم کاری می کنند حرام است. ـ خوش برخوردی : با خوشرویی و احترام کار مردم را انجام دهید. ـ جلب رضای الهی : باید تمام هم خود را برای رضای خدا به کار گرفت. ـ اشاعه ی معنویت : تا معنویات محفوظ است جمهوری اسلامی محفوظ است. ـ اعتراف به اشتباه : اگر در مسئله ای اشتباه کردید صریحاً بگویید اشتباه کردیم. ـ حسن انجام وظیفه : بهترین مامور کسی است که ماموریت خودش را خوب عمل کند. ـ ایمان : مملکت ما نیاز به انسان مومن دارد، کسانی که ایمان ندارند نمی توانند به مردم خدمت کنند. اصلح از دیدگاه مقام معظم رهبریمقام معظم رهبری : ایشان با الگوبرداری از رهبری حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) ویژگی های اصلح را این چنین بیان می فرمایند : ـ ارزش گرا در رفتار و گفتار : یک مسئول باید سعی کند در رفتار و گفتار خود ارزش ها را ملاک عمل قرار دهد. ـ رعایت پیمان در همه حال با تمام افراد : وفاداری به پیمان ها باعث جلب اعتماد مردم و عمل به دستور شرع مقدس است. ـ تدبیر در اداره ی امور : یک مسئول باید سعی کند در امور خود تدبیر نماید تا با سامان دادن به امور به اهداف تعیین شده دست یابد. ـ سرعت در عمل : یک مسئول باید سعی کند تا در عمل خود سرعت داشته تا ازفرصت ها استفاده ی لازم را ببرد. ـ درست عمل کردن : یک مسئول باید سعی کند مسئولیت محوله ی خود را به درستی انجام داده و خود را از هر گونه ضعف و کاستی نگه دارد. ـ اثرگذاری با عمل : یک مسئول باید سعی کند به گونه ای عمل کند که دیگران از او تاثیر بپذیرند و به حرف اکتفا نکند. ـ صداقت در عمل و گفتار با خودی ها : مسئول باید به افراد خودی از روی صداقت و صراحت برخورد نماید. ـ حضور فیزیکی در امور : یک مسئول باید خود عملاً در جریان امور قرار بگیرد و از نزدیک با مسائل آشنا باشد. ـ سیاست با دشمنان : یک مسئول باید با افراد غیر خودی و دشمنان با سیاست رفتار کرده و از حماقت دوری کند. ـ مدارا با افراد در موارد لازم : یک مسئول باید سعی کند در مواردی که لازم می آید با افراد مدارا نماید زیرا در غیر این صورت نمی تواند مشارکت داشته و کارها را به سامان برساند. ـ محکم کردن ارتباط با خداوند متعال : مسئول باید در عین قاطعیت در عمل، بر خداوند متعال توکل و تضرع داشته باشد. ـ استفاده از نیروهای مادی و معنوی در مبارزات : یک مسئول باید سعی کند در مبارزات خود از تمام نیروها از مادی و معنوی بهره گیری کرده تا بتواند بر دشمن فائق آید. ـ دوری از ترس و تردید در مبارزات : یک مسئول باید سعی کند در مبارزات خود تردید نکرده ترس را از خود دور نماید. ـ پناه گاه نیروهای خود در سختی ها : یک مسئول باید سعی کند در سختی هایی که پیش می آید پناه گاهی برای نیروهای خود باشد تا به این وسیله آنها نیز مقاوم گشته و به وظایف خود به خوبی عمل نمایند. ـ الگو بودن در کارها : مسئول باید در تمام کارها برای نیروها و زیردستان خود به عنوان یک الگو مطرح باشد. ـ شاداب بودن : مسئول باید در تعملات و برخوردهای اجتماعی خود شاداب بوده و از خمودگی دوری گزیند. ـ وجود محبت و اعتقاد در بین مردم : مسئول باید به گونه ای عمل نماید که مردم دوست دار او بوده و به او اعتقاد داشته باشند تا همیشه از پشتوانه ی مردمی برخوردار باشد. ـ ادای حق زیردستان : یک مسئول باید سعی کند حقوق زیر دستان خود را ادا کرده و این کار را بر خود وظیفه شرعی و الهی بداند. ـ جهت دار عمل کردن : یک مسئول باید سعی کند به تمام اعمال و رفتار و گفتار خود جهت الهی بدهد و باید قیامش قیام الله باشد. ـ محور وحدت بودن : یک مسئول باید سعی کند از هر گونه گرایش به جناح یا گروه خاصی دور بوده و محور وحدت دیگران قرار گیرد. ـ برنامه ریزی در انجام امور : یک مسئول باید سعی کند در انجام امور خود برنامه ریزی داشته و از هر گونه هرج و مرج جلوگیری نماید، تا بتواند به اهداف تعیین شده دست یابد. ـ حراست از انحراف برنامه ها : یک مسئول باید سعی کند بر برنامه های انجام شده برای دستیابی به اهداف تعیین شده نظارت و کنترل داشته باشد تا به موقع از هر گونه انحرافی جلوگیری نماید. ـ روحیه ی سازندگی : یک مسئول باید سعی کند روحیه ی سازندگی را در خود هر چه بیشتر پرورش داده تا هر روز پیشرفت کرده و موفقیت های بیشتری کسب نماید. ـ تداوم در انجام برنامه ها : مسئول باید در انجام برنامه هایش تداوم داشته باشد زیرا کار مقطعی اگر چه با ارزش باشد کارایی نخواهد داشت. ـ داشتن علم و دانش و تخصص : یک مسئول باید سعی کند نسبت به مسئولیتی که به او محول می شود، علم و آگاهی لازم را داشته باشد. تا کارها را به صورت تخصصی به انجام رساند. ـ روحیه ی خدمتگذاری : مسئول باید دارای روحیه خدمتگذاری بوده و خود را وقف مردم کند و این باید شعار همیشه ی مسئولین باشد. انتخاب اصلح در فضای سالم تبلیغاتی از جمله مسائل بسیار مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد مسئله ی تبلیغات و نحوه ی آن در انتخابات است که باید با روشی اسلامی و انسانی انجام پذیرد. هدف اسلام در مسئله حکومت، حاکمیت یافتن صالحان است و مهمترین وظیفه ای که در این رابطه امت اسلامی بر عهده دارد « انتخاب اصلح » می باشد. بنابراین تبلیغات انتخاباتی باید به نحوی انجام پذیرد که نیروهای کاردان و مومن جذب صحنه ی انتخابات شده و مردم با دقت کافی بتوانند اصلح را تشخیص و انتخاب کنند. معمولاً احزاب سیاسی در انتخابات، افرادی را به عنوان کاندیدای مورد اعتماد معرفی می کنند و برای آنها تبلیغ می نمایند و لکن در جامعه ی اسلامی این طور به نظر می رسد که احزاب باید در معرفی کاندیداها صرفاً صلاحیت فرد را در نظر بگیرند و اگر وابستگی او به حزب یا گروه در نظر باشد و او را به علت این وابستگی تبلیغ نمایند، و انتخاب کنند در صورتی که رقیب او که این وابستگی را نداشته و شایسته تر باشد، این عمل از مرز عدالت اسلامی خارج شده است، همانند همان شیوه ی حزب بازی غرب و تبلیغات به شیوه هایی که در غرب معمول است به این صورت که غالباً حقیقت را با شعارها و جوسازی ها سرپوش می گذارند و افراد با نفوذ که زر و زور بیشتری دارند، انتخاب می شوند. بهترین نوع تبلیغات این است که مراکز یا ستادهایی از افراد بی طرف تشکیل و شرایط برابر و سالمی را برای معرفی هر چه بیشتر کاندیداها فراهم نمایند تا آنها نیز با ارائه دیدگاه های خود در خصوص اداره ی جامعه، مردم را با افکار و اندیشه های خود آگاه سازند و یا اینکه همان مراکز یا مراکزی که مسئولیت و شایستگی نظارت دارند تبلیغات کاندیداها را کنترل نموده و در صورت تخلف آنها را از شمار نامزدهای انتخاباتی حذف نمایند. و همچنین خود کاندیداها نیز باید از هر گونه عمل غیر اخلاقی و انسانی مثل از بین بردن تبلیغات دیگران، به کارگیری افراد ذی نفوذ، استفاده از ابزارهای جذاب پر هزینه، به کارگیری تاکتیک های روان شناسی و تقلب و... خودداری نموده و در شرایط سالم به معرفی و دیدگاه ها و نظرات خود بپردازند. محمد آموزگار پینوشتها: -صحیفه نور -حدیث ولایت. موضوع مطلب : برنامه جامع تهذیب وخودسازی 1. سعی کنید واجبات خود را با کیفیت هرچه بیشترانجام دهید، مثلاً خالص باشد،آداب آن رعایت شود و... 2. سعی کنید پس ازاینکه انجام واجبات ازنظرکیفی به حد مطلوبی رسید، بتدریج ودرحد توان به مستحبات بپردازید. 3. سعی کنید بطورمطلق ازکارهای حرام بپرهیزید. 4. سعی کنید پس ازمدتی پرهیزازمحرمات بتدریج ودرحد توان ازمکروهات پرهیزکنید. 5. سعی کنید درطول شبانه روزهمیشه به یاد خدا باشید وبه یقین بدانید خداوند ناظر براعمال شماست. واین بزرگترین ذکراست، لذا اعمالتان را مطابق با رضایت اوانجام دهید(ذکرعملی). 6. سعی کنید درطول روزصلوات واستغفارزیاد بگویید. 7. سعی کنید نمازهای خود را اول وقت وهمراه با اذان واقامه بجا آورید. 8. سعی کنید روزانه حداقل 50 آیه قرآن با صدا بخوانید. ودرآنها تامل کرده ودرطول روزدر مورد آن آیات فکرکنید. به این ترتیب تا آخرعمرچندین بارقرآن را ختم خواهید کرد. 9. سعی کنید روزهای جمعه بیشتربه عبادت ونظافت وتفریح سالم بپردازید. لذا: صبح جمعه دعای ندبه ، قبل ازظهرنمازجعفرطیار، بعدازظهرزیارت آل یاسین بخوانید. 10.سعی کنید شبهای جمعه (پنج شنبه شب) دعای کمیل بخوانید. تذکر:سعی کنید دعاها وعبادات بخصوص مستحبات را با میل ورغبت انجام دهید، لذا هرگاه حال مناسبی نداشتید خود را مقید ومجبوربه انجام آنها نکرده وبه حداقل اکتفا نمایید. 11. سعی کنید هفته ای یک بارزیارت جامعه کبیره بخوانید. 12. سعی کنید بعضی اوقات دعای عرفه امام حسین(ع) را بخوانید. 13. سعی کنید همیشه مناسب حال خود دعاهایی ازصحیفه سجادیه انتخاب کرده وبخوانید تاانشاء...مانند قرآن کریم بتوانید تا آخرعمرچندین بارآن راختم کنید. تذکر: مراقب باشید که انجام مستحبات به وظایف اصلی شما که واجبات است لطمه ای نزند. 14. سعی کنید رساله حقوق امام سجاد را مطالعه کنید. 15.سعی کنید به علم خود عمل کنید، زیراعمل انسان را بالامی برد نه علم. وعلم بی عمل باعث حجاب است. (مهم) 16. سعی کنید هرروزمقدارکمی ازکتاب جامع السعادات را مطالعه نمایید. 17. سعی کنید کتابهای چهل حدیث وآداب الصلاه امام خمینی(ره) را مطالعه نمایید. 18. سعی کنید هرروزبرمعرفت وشناخت خود درمورد امام زمان(عج) بیفزایید. زیرا معرفت باعث محبت ومحبت باعث اطاعت است. 19. سعی کنید درطول روز وقتی را برای محاسبه اعمال خود قراردهید. 20. سعی کنید برای کارهای خود برنامه ریزی کنید وکارهایتان را برطبق برنامه انجام دهید. 21. سعی کنید هرکاری مانند کسب علم، تهذیب و... را با هدف تکامل خود انجام دهید. البته دیگران نیزازشما بهره مند خواهند شد. اما اگرچیزی را به قصد گفتن به دیگران بیاموزید نه خود بهره ای ازآن می برید ونه دیگران توجه می کنند. 22. سعی کنید همیشه نظافت را رعایت کنید. 23. سعی کنید درتمام کارها نظم وانضباط داشته باشید. 24. سعی کنید قبل ازانجام هرکاری با فردی مومن وآگاه مشورت نمایید. 25. سعی کنید درمورد شیطان وحیله های اومطالعه کنید، تا بتوانید خود را ازشراوحفظ نمایید. 26. سعی کنید هرکاری را با علم وآگاهی انجام دهید. 27. سعی کنید ازیکنواختی درزندگی پرهیزکنید زیرا باعث افسردگی وسستی می شود. 28. سعی کنید ازنعمتهای حلال درحد لازم استفاده نمایید. 29. سعی کنید هرکاررا درجای خود انجام دهید، تا انجام یک کار به کارهای دیگرلطمه نزند. 30. سعی کنید هرگاه دریافتید کاری درست ومورد رضایت خداوند است باتمام توان آنرا انجام داده وبه هیچ چیز توجه نکنید ومطمئن باشید که خداوند شما را یاری خواهد کرد. 31. سعی کنید کارهایتان را با اخلاص هرچه بیشترانجام دهید، چراکه ریا، شرک وشرک هم کفراست. (مهم) 32. سعی کنید کارهای خارج ازمنزل به وظایف شما درداخل منزل لطمه ای نزند. 33. سعی کنید درانجام این دستورات عجله نکنید، زیرا هرگاه کاری بتدریج ومداوم صورت پذیرد، ماندگارمی شود. 34. سعی کنید مزاج وطبیعت (گرم یا سرد)بدن خود را شناخته وتغذیه خود را براساس آن قراردهید. چون این مسئله بسیارمهم است. پس اگرمزاج شما گرم است، تغذیه سرد واگر مزاج شما سرد است،ازغذاها ومیوه های گرم استفاده کنید. 35. سعی کنید درمورد مسائل مهم فکر کنید وازفکرکردن درمورد مسائل جزیی وبی اهمیت وبیهوده بپرهیزید. 36. سعی کنید ازسخن وعملی که نشانه منیّت درآن است جداً پرهیزنمایید. (مهم) 37. سعی کنید به دیگران محبت داشته وخدمت کنید. البته به قصد انجام وظیفه وجلب رضایت خدا 38. سعی کنید برای خود عقیقه(قربانی کردن گوسفند به نیت عقیقه) کنید. 39. سعی کنید مقداری پول به عنوان رد مظالم پرداخت نماید. 40. سعی کنید روزانه مقداری پول ،هرچند جزیی صدقه بدهید. 41. سعی کنید نمازاول ماه وصدقه بعد ازنمازفراموش نشود. 42. سعی کنید بعد ازهرنمازیک بارآیه الکرسی راخوانده وبه خود فوت کنید. 43. سعی کنید ازلقمه حرام وشبهه ناک بشدت پرهیزکرده ودرموارد مشکوک بسم ا... بگویید. 44. انتخاب مرجع تقلید باید براساس اعلمیّت باشد نه چیزدیگر. اگرمرجع تقلید شما براساس ملاکی غیرازاین انتخاب شده باید درآن تجدید نظرکنید. همچنین کسانی که مرجع تقلیدشان ازدنیا رفته، علاوه برمرجع فوت شده، باید مرجع زنده هم داشته باشند. 45. سعی کنید نیازهای طبیعی خود را ازراه حلال برطرف کنید وآنها را سرکوب ننمایید زیرا این کارمانع کمال می شود. 46. سعی کنید از افراط وتفریط درکارها بپرهیزید. 47. سعی کنید وظایف خود را شناخته وبه آنها عمل کنید. 48. سعی کنید فاصله خود را با دیگران حفظ کنید. والسلام – التماس دعا موضوع مطلب : بنام خدا
بسمه تعالی خود ارضایی براحدی پوشیده نیست که غریزه جنسی یکی ازموهبت های الهی است که آفریدگارجهان به خاطربقای نسل وتداوم آفرینش بطورطبیعی درنهاد انسان به ودیعه نهاده است. هرانسانی به محض رسیدن به سن بلوغ وبروزغریزه جنسی نیازمبرم به ارضای آن البته ازراه صحیح پیدا می کند حال سوال این است که یک جوان با فرارسیدن بلوغ جنسی وشعله ورشدن آتش شهوت وعدم دستیابی به ازدواج که بهترین راه برای ارضای این غریزه است، چه باید بکند تا جسم وجانش سالم بماند ودریک جمله هستی خود را ازدست ندهد وبه عبارتی جوانان دراین دوره بسیارحساس وبا توجه به شرایط نامطلوب اجتماعی وخانوادگی چه کنند تا به انحرافات جنسی مخصوصا عمل بسیارمضرونابودکننده «خود ارضایی»دچار نگردند؟ خود ارضایی چیست؟ خود ارضایی یعنی اینکه انسان با خود کاری کند که شهوت خود را ارضا ومنی ازخود خارج شود. به این عمل درپسران استمناء ودردختران استشهاء می گویند . زیان ها وعوارض خودارضایی: 1- زیان های جسمی: - ضعف قوه ی بینایی واحساس درد شدید درقعرچشم ها ودرنهایت کوری. - بازشدن یا گشاد شدن بیش ازحد حدقه ی چشم ها وکبود شدن دور چشم. - ضعف قوه ی شنوایی ،سوت کشیدن گوش ها ودرنهایت کری. - خستگی وسستی بدن،ضعف عضلات،ضعف استخوان ها وناراحتی های مفصلی. - سرگیجه وسیاهی رفتن چشم ها درهنگام مطالعه. - مبتلا شدن به انزال زودرس وبیرون آمدن منی بی اختیار. - لاغری وفرسودگی قابل توجه. - ضعف قوای جسمی وروحی ودرنهایت پیری زودرس. - کم شدن نیروی مقاومت بدن درمقابل بیماری ها ودرنتیجه ابتلاء به انواع بیماری ها مانند سل، کم خونی، تنگی نفس ، آسم ، سوء هاضمه و.... - ناتوانی درکنترل اعضا بدن، به طوری که اندامش بی اختیار حرکت می کند مانند لرزش دست ها. - بدبویی دهان وفاسد شدن لثه. - کمردرد، پهلو درد، سردرد وقولنج . - حساسیت وضعف مراکز عصبی . - رنگ پریدگی وزردی رنگ صورت. - احساس درد هنگام قاعدگی وبی نظمی قاعدگی وایجاد ترشحات چرکی دردختران . - احساس خستگی زیاد وخواب آلودگی . - ضعف وناتوانی جنسی . - نعوظ بی دوام آلت تناسلی (انبساط آلت تناسلی) ودرصورت تکرارعدم نعوظ درپسران وعقیمی کامل. - وبالا خره دیوانگی ، فلج، سکته وامثال آن . 2- زیان های روانی: - تحریک عصبی به واسطه ایجاد هیجان جنسی . - آشفتگی روحی واخلاقی . - کم حوصلگی، غم وافسردگی، بی خوابی، بی اشتهایی و... - ضعف اراده وتصمیم گیری. - زود رنجی وحساسیت به مسائل کوچک . - ترسوشدن، کم رویی ،دلهره واضطراب زیاد. - عدم اعتماد به نفس. - سرزنش وتحقیرخود وعذاب وجدان. - ازبین رفتن شجاعت ،دلاوری، جوانمردی ومردانگی. - عدم تمرکز فکر درتحصیل وتمام کارها(خیلی مهم( - ترس ازکشف این مسئله توسط والدین وترس از دست دادن بکارت دردختران اثرمنفی درروحیه فرد می گذارد. - دچارشدن به یاس وناامیدی درهمه ی کارها وبه طورکلی بی هدف وپوچ دانستن نظام خلقت (پوچی). - سفاهت وکم عقلی ودرنهایت جنون ودیوانگی. - کودنی، دیرفهمی، اختلال نیروی حافظه وکم هوشی . - بدخلقی،بداخلاقی،عصبانیت وپرخاشگری. 3- زیان های اجتماعی: - گوشه گیری ازاجتماع وتنهایی. - گرایش به خود ودوری ازازدواج. - عدم احساس ارضاء ازعمل مقاربت جنسی پس ازازدواج وادامه ی این عمل(خودارضایی) ودرنتیجه ایجاد سردی بین زن وشوهر وطلاق. - احساس بدبینی به دیگران و مبتلا شدن به مرض حسادت. 4- زیان های معنوی: - انجام عملی که گناه کبیره است. - بی رغبتی به مسائل معنوی ودینی. - بازماندن ازعمل به دستورات وتکالیف شرعی. - دورشدن ازخدا وائمه معصومین(ع) ونزدیک شدن به شیطان. - احساس گناه وناامیدی از رحمت الهی. - زمینه سازانجام گناهان دیگرودرنتیجه گمراهی وضلالت. - وبالاخره گرفتارشدن به غضب وقهرالهی وآتش جهنم. موضوع مطلب : منوی اصلی آخرین مطالب آرشیو وبلاگ آمار وبلاگ بازدید امروز: 378
بازدید دیروز: 43
کل بازدیدها: 281094
|
||