برای دانلود کلیک کنید برای دانلود کلیک کنید شهریور 92 - معرفت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
معرفت
شنبه 92 شهریور 23 :: 11:17 صبح ::  نویسنده :

بنام خدا

 

انسانیت

گاهی افراد در ارزیابی خود معیارهای حقیقی را فراموش می کنند و معیارهای مجازی را اصل قرار می دهند. شکست در کسب این اهداف جعلی و اعتباری سبب سرخوردگی احساس بی ارزشی در انها می شود خانم محترمی در مشاوره می گفت من هیچی نیستم همه در خانواده و اقوام ما موفق اند من نتوانستم رشد علمی خوبی به دلیل شرایط زندگی ام داشته باشم الان احساس شرم دارم و خودمو پیش اونا کوچیک احساس می کنم از همه بریده ام و خودم از خودم بدم میاد و.....

به او گفتم شما چرا این قدر حسادت دارید ؟چرا تو زندگیت زیاد دروغ می گویی ؟ چرا به شوهرت خیانت می کنی ؟چرا جیب و کیف می زنی؟ از حسادت چرا داری دق می کنی؟و....
گفت: نه نه کی گفته اصلا این طور نیست شما چرا به من تهمت می زنی و....

گفتم این صفات درباره شمات صدق نمی کند گفت البته که صدق نمی کند هیچ کدام از این ها درست نیست شما چطور به خودت اجازه می دهی به من ....هنوز حرفش تمام نشده بود که گفتم اینها ارزش نیست شما برخلاف خیلی ها انسانیت دارید بنابراین جا داره به خودتون بیالید و بنازید. حسابی تو فکر فرو رفت بعد سرش را بالا کرد و گفت تا حالا این قدر احساس خوبی نسبت به خودم نداشتم .


فرزند علامه جعفری به ایشان گفته بود بد شد شما علامه و سرشناسید ولی من رشد علمی ندارم مردم از من که فرزند شما هستم این انتظار را ندارند.
علامه گفت شما آدم باش بقال باش کارگرباش ولی آدم باش.
هنر آدم بودن و خودشناسی و فهم این که انسان می تواند تا مرز جانشینی خدا پیش رود بزرگترین موفیت و کامیابی است.
 

شمیم یار

 




موضوع مطلب :


جمعه 92 شهریور 22 :: 10:52 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

پیامک های   ( sms )مفید و خواندنی(2)

 

آیا می دانی آنچنانکه مردم می پندارند دیگران درانجام اموردرحد یک وسیله هم نیستند، چون اختیاری ازخود ندارند، اختیارهرکس وهرچیزبدست خداست. پس همه چیزراازخدا بخواه، تا اگر لازم باشد تمام وسایل را فراهم وتمام موانع رابرطرف نماید.

-لحظه ای تأمل کن، ببین چه کاره ای؟ بنده هستی؟

-پیامبراعظم(ص) می فرمایند: اگرمی خواهی به آتش دوزخ نسوزی، چشم وزبان خود را ببند.

-دنیا محل گذروآخرت برای ابد است. پس با هریک معامله آن کن که باید.

-اگرانسان نسبت به امورخوب وبد صرفاً آگاهی داشته باشد به کمال وسعادت نخواهد رسید، بلکه هرگاه به علم خود عمل کند ازآن بهره خواهد برد.

-دنیا ومظاهرآن آنطورکه ما فکرمی کنیم واقعاً زیبا ودلپسند نیستند بلکه نفس وشیطان آنها را درنظرما چنین زیبا می نمایند.

-پیامبراعظم(ص)می فرمود: اگرمی خواهی ازدشمن آسیبی به تونرسد، پرهیزکارباش. پرهیزکاری یا تقوا یعنی انجام واجبات ودوری ازمحرمات وگناهان.

-بازهم جمعه ای دیگرآمد ولی مولا وآقایمان نیامد. می دانی چرا؟ چون ما هنوزآدم نشده ایم.پس باید فرج را درخودمان جستجوکنیم.

-تمام مناسبت ها هریک به نوعی تجدید کننده حیات معنوی ما هستند. پس باید به قدروسع به اعمال وآداب آنها پرداخت. البته توفیق انجام هرکاری ازخداست.\

-حضرت علی(ع) می فرمایند: سخت ترین گناهان، گناهی است که آن را سبک بشماری.

-خداوند  متعال می فرماید: «ما انسان را درسختی آفریدیم » پس نباید به دنبال راحتی بود، چون درسختی جوهره وجودی انسان نمایان شده وانسانیت هرکس مشخص می گردد.

-اگرمی خواهید خروجی های شما، ازگفتاروکردار مثبت وسازنده باشد، باید ورودی های خود را، ازچشم وگوش وزبان ودیگر جوارح کنترل کنید.

-انسان با توجه به ضعف ونادانی ازیک سوودشمنانی همچون نفس وشیطان ازسوی دیگر

-جمعه روزانتظاریار، روزعبادت، روزتوجه به خود، روز خدمت به خلق و... وجمعه هرچه هست روزپرداختن به دنیا نیست.

-سعی کن همیشه مثبت فکرکرده ودرست عمل کنی تا خداوند همه هستی را با تودررسیدن به اهدافت هماهنگ سازد.

-تا به حال فکرکرده ای: ازکجا آمده ام؟ برای چه کاری آمده ام؟ به کجا خواهم رفت؟ برای پیدا کردن جواب باید فکرکرد وبرای تحقق آن عمل

-اگرمی خواهی با انگیزه زندگی کرده ودچارپوچی وافسردگی نشوی، سعی کن برای دیگران مفید باشی.

-سعی کن احکام شرعی اموری که با آن سروکارداری یاد بگیری تا نادانسته به گناه نیفتی

-سعی کن تمام امکانات مادی راکه خداوند متعال دراختیارتوقرارداده خرج خودت کنی تا به کمال لایق خود برسی، نه اینکه خودت را خرج آنها کنی.

-می دانی حرام وحلال به چه معنا است؟ «حرام» آن است که انسان را به شقاوت می رساند و«حلال» آن است که انسان را به سعادت می رساند

-سعی کن با تأسی به پیامبراکرم(ص) : مهربانترین، سودمندترین وخیرخواه ترین کس برای مردم باشی. البته اگرتوچنین باشی مردم نیزبرای تو همانطورخواهند بود.

-امام باقر(ع) فرمود: اگرخداوند واعظ درونی برای کسی قرارنداده باشد، واعظ بیرونی برای اوسودی نخواهد داشت.

-امروزهم تمام شد، فکرفردا کن تا بهترازامروزباشی. وای اگرازپس امروزنبود فردایی.

-انسان باید سعی کند ازتجربه دیگران بیشتراستفاده کند نه آنکه هرچیزی راخود تجربه کند، چون هرتجربه ای هزینه ای دارد که انسان توان پرداخت آن را ندارد.

-حال تودرآخرروز مثل حال تودرآخرعمراست. اگرهوشیاری، اگرغافل،اگرمؤمنی، اگرکافر. پس تا وقت هست بخود بیا.

-ازهرگونه اموری که امکان دارد به اعتقاذات، حریم خانواده وشخصیت شما لطمه وارد کند، پرهیزکنید.

-بدان که تمام اتفاقات زندگی سنگ محکی برای شخصیت وبندگی شماست.

-اگرطالب کمال هستی کافی است که به آنچه می دانی عمل کنی، آنچه را نمی دانی به تو می آموزند. پس ما توجیهی دربرابراعمال بد خود نخواهیم داشت

-بیایید هرجمعه با مولای خود عهد کنیم که یکی ازاخلاق های زشت خود را کناربگذاریم




موضوع مطلب :


جمعه 92 شهریور 22 :: 12:10 صبح ::  نویسنده :

بسمه تعالی 

 

پیامک های ( sms )مفید و خواندنی( 1 )

- «انالله واناالیه راجعون » این جمله خطاب به همه ماست، پس ازخواب غفلت بیدارشو وباورکن که خواهی مرد، بنابراین آنچنان زندگی کن که باید

-سعادت وخوشبختی فقط دریک جمله خلاصه می شود:«هرچه را می دانی بداست ترک کن».

-ببین برای چه خلق شده ای پس درهمان مسیرباش. البته به فرموده خداوند درقرآن کریم: «خلق نشده ای مگربرای عبودیت وبندگی خدا»

 -حضرت مهدی(عج) می فرمایند:« همانا ما دررعایت حال شما کوتاهی نمی کنیم ویاد شما راازخاطرنمی بریم واگرجزاین بود بلاها برشما فرود می آمد ودشمنان شما راپایمال می کردند»

-مراتب نوکری امام زمان (عج):« کسب شناخت ومعرفت به آن حضرت، عشق ومحبت به ایشان ونوکری واطاعت ازایشان»

-روزقیامت ازتو سوال می کنند: چرا کسب علم نکردی؟ چرا به علم خود عمل نکردی؟ چرا درعمل سستی کردی؟ چرا درعمل خالص نبودی؟ وتوباید جواب دهی تا رهایی یابی وگرنه..

.-این را بدان هرکس به اندازه ذره ای کارخوب انجام دهد پاداش آن را خواهد دید، وهرکس به اندازه ذره ای کاربد انجام دهد جزای آن راخواهد دید.« قرآن کریم»حال هرچه خواهی کن خوب یا بد ، به همان خواهی رسید

-تمام عرفان درباوراین جمله است که: تو(انسان) درنهایت عجزوناتوانی وخداوند درنهایت عزت     وقدرت است. پس سعی کن درزندگی به این باورمهم برسی.

-ازنصایح لقمان به فرزندش: دوچیزرا هرگزفراموش مکن:« خدا و مرگ »     دوچیزرا زود فراموش کن: «خوبی خودت درحق دیگران وبدی دیگران درحق خودت »

-تقوا به دومعنا می باشد: یکی پرهیزازگناه تا پیش نیاید ودیگری خودداری ازانجام گناه زمانی     که پیش می آید. اگرچه وظیفه ما اولی است، ولی دومی مهم تراست.

-اگردرپی کسب موفقیت هستید سعی کنید زندگی خود را براساس یک روش منطقی قرار داده وکارهای خود را براساس عقل وتدبیرانجام دهید. چرا که عقل حجت خدا وراهنمای انسان بسوی کمال وسعادت است.

-ارزش انسان بسته به علاقه ومحبت اوست. پس اگربه بی نهایت (خداوند متعال) علاقمند هستی ارزشت بی نهایت است. البته شرط محبت به خدا دوری ازگناه است. 

-سعی کن نعمت ها والطافی را که خداوند به توداده ارزانی داشته، ببینی. زیرا این کارموجب شکرگزاری، امید به زندگی ومحبت به خداوند متعال می شود.

-پیامبراعظم (ص) میفرمایند: اگرمی خواهی داناترین مردم باشی ازخدا بترس. انسان دانا ازخدا می ترسد، لذا درپنهان وآشکارگناه نمی کند. اما انسان نادان ازمردم می ترسد، لذا درپنهان گناه می کند ولی درآشکارازآن پرهیزمی کند (نفاق)

-اصولاًانسان برای انجام هرکاری درپی فراهم کردن وسیله است وائمه(ع) می فرمایند:    « ما وسیله هستیم» پس درمشکلات زندگی به آنها توسل کن.

-حضرت علی (ع) فرمودند: فاصله بین حق وباطل چهارانگشت است(اشاره می فرمایند بهفاصله بین گوش وچشم). یعنی آنچه را که می بینی حق است، نه آنچه را می شنوی

-به دیگران رحم کن تا خدا به تورحم کند. ازخطای دیگران بگذرتا خداوند ازخطاهای توبگذرد

 -امید به لطف وکرم خداوند متعال بزرگترین سرمایه زندگی است. البته با سعی وتلاش لازم وکافی درانجام تکالیف شرعی وانسانی.

-پیامبراعظم(ص) : اگرمی خواهی ازخاصان باشی، شب وروزقرآن بخوان.البته با تفکروعمل.

-سعی کن هرمشکلی که درزندگی برایت پیش می آید، با فکرکردن ومطالعه یا با مشورت آنرا حل کنی. چرا که به فرموده حضرت علی (ع) هرمشکلی چاره ای دارد

 - امام کاظم(ع) می فرمایند: ازما نیست کسی که هرروزازنفس خود حساب نکشد.

-آیا می دانی منشا بسیاری ازبیماریها گناه کردن است؟ چون گناه روح را فاسد وجسم را خرابمی کند. لذا درمان آن بیماریها پرهیزازگناه است.

-اگرانسان سعی کند درزندگی بدرفتاری دیگران را توجیه کرده وکمی هم خودرا مقصر بداند آسوده خواهد شد.

-پیامبراعظم(ص) : اگرمی خواهی همیشه دررحمت خدا باشی، به خلق خدا نیکی کن.

والسلام




موضوع مطلب :


پنج شنبه 92 شهریور 21 :: 11:54 عصر ::  نویسنده :

 

بسمه تعالی 

 

 بررسی اجمالی رابطه ایران وامریکا

 

علیرغم موضع روشنی که نظام جمهوری اسلامی ایران ازابتدای انقلاب تا به حال ،مبنی بر عدم رابطه با امریکا ازخود نشان داده ، هنوزهم شاهد آن هستیم که امریکا برای برقراری این رابطه ازهیچ اقدامی فروگذارنکرده وهرروزاین موضوع را به نوعی تهدید وتطمیع مطرح می کند وبدنبال تحقق آن می باشد.البته بهتراست برای روشن تر شدن مطلب به دوسوال اساسی پاسخ دهیم:1-علت تلاش های امریکا برای برقراری این رابطه چیست؟2- امریکا برای برقراری این رابطه ازچه سیاست ها وروش هایی استفاده می کند؟در پاسخ به سوال اول باید گفت، امریکا با حاکمیت نظام جمهوری اسلامی درایران، منافع بسیاری راازدست داده وبه همین جهت تلاش می کند تا آن ها را دوباره بدست آورد. ما بطور اجمال به آن ها اشاره می کنیم وتفصیل آن را به خوانندگان عزیزوامی گذاریم .

منافع اقتصادی:

1. فروش کالاهای مصرفی2.غارت مواد اولیه3. استفاده ازنیروی کارارزا

منافع سیاسی:

1.استفاده ازایران بعنوان عامل تهدید کننده کشورهای دیگر2.حفظ تک قطبی بودن خود یا تحقق نظریه دهکده جهانی

منافع نظامی:

1. ایجاد پایگاه نظامی2.    فروش تسلیحات نظامی 

تهدیدعلاوه برمنافعی که این کشور در ایران ازدست داده، خطری که از جانب جمهوری اسلامی ایران احساس می کند، ازاهمیت بیشتری برخوردار است . یکی از دلائل تلاش برای ارتباط ، دفع این خطر است .نظام اسلامی برپایه اصولی بنا شده که شکل دهنده ی مسائل داخلی ومناسبات وروابط خارجی ایران می باشد. این اصول که به عنوان تهدید جدی برای امریکا بشمار می آید عبارتند ازحاکمیت اسلام درسراسرجهان وتشکیل امت واحده دفاع ازمظلوم دربرابرظالم ،برای احقاق حق وایجاد عدالتایجاد زمینه مناسب برای ظهور حضرت ولی عصر(عج) درپاسخ به دومین سوال یعنی روش ها وسیاست های امریکا برای برقراری ارتباط، به این موارد می توان اشاره کرد: · 

فشارهای اقتصادی:

1. تحریم اقتصادی2. بدست گرفتن مراکز برنامه ریزی وتدوین سیاست اقتصادی جهان3.ازبین بردن پایه های اقتصادی وتولیدی4.کسب بازارهای انحصاری5. خارج نمودن منابع ارزی وذخائر غنی کشور6. ترویج فساد،رشوه خواری واختلاس درنظام اقتصادی7.فراهم کردن زمینه نارضایتی دربین مردم

تهدیدهای نظامی:

1. حضوردرمنطقه 2.    تحریک کشورهای همسایه3.    محدود کردن توان فن آوری ایران دربرخورداری ازتکنولوژی هسته ای

استفاده ابزاری ازسازمان ملل

جنگ روانی:

1.  بزرگ جلوه دادن مشکلات وکمبودها2. تشویق مردم به مبارزه ومقاومت منفی دربرابر قوانین وارزش های حاکم3. بی اعتماد نمودن هواداران وتوده های حزب الله به نظام حاکم4. تبلیغات مسموم علیه نهادها وشخصیت های سیاسی- فرهنگی برای ایجادبدبینی درمردم5. ایجاد انحراف وفلج کردن مسیرها وابزارهای تبلیغی 6. تاکید بر رویگرداندن مردم ازحاکمان ونظام اسلامی

تهاجم فرهنگی:

1. تغییرارزش ها به ضد ارزش وضدارزش ها به ارزش2. نفوذ درمدیریت نظام های آموزشی وپرورشی کشور3. نفوذ درمراکز تبلیغاتی، فرهنگی وخبری4. الغا افکار سیاسی مخالف درجامعه5.گسترش ناهنجاری های اجتماعی6. ارائه الگوهای نامناسب فرهنگ غربی دربین نسل جوان7. مطرح کردن مسائل بی اهمیت یا کم اهمیت درجامعه

عوامل داخلی جهت برقراری ارتباط با امریکا:

1. نیروهای نفوذی یا غیرخودی2. عدم بصیرت وعوامیت مردم3.مرفهین وثروتمندان بی درد4.روشنفکران وخواص منحرف5.غفلت ازخطرات وتهدید های موجود6. وسائل تبلیغاتی وابسته داخلی   7.فراموش کردن هویت ملی ودینی

موانع ارتباط رابطه با امریکا:

1.عنایات حضرت حق واولیا الهی ،بخصوص حضرت ولی عصر(عج)2.ولایت فقیه3.مردم مومن وحزب الله

4 . مکتب ظلم ستیز5.فلسفه وجودی انقلاب اسلامی 6. وحدت ملی7. عمل به تکلیف وشهادت طلبی

نتایج عدم رابطه با امریکا:

1 .پیروزی حق وحاکمیت اسلام2. صدورانقلاب اسلامی وبیداری ملت های جهان3. قطع ریشه فساد            4.اصلاحات فرهنگی،اجتماعی واقتصادی5. فراهم کردن زمینه ظهور حضرت ولی عصر(عج)6. تحقق عدالت اجتماعی7. حمایت ازمظلومان ومستضعفان جهان8. حفظ نظام اسلامی.

درپایان به عنوان تأیید مطالب یاد شده، به یکی ازسخنان روشنگرانه مقام معظم رهبری مدظله العالی اشاره می کنیم:« بدانید که مشکل ایران اسلامی برای استکبار وبرای امریکا حل نشده است وحل هم نخواهد شد. این تبلیغاتی که بعضی ازمطبوعات ورسانه ها درگوشه وکنار به شکل های مختلف می کنند، این ها ملاک نیست. ازهمین تبلیغات هم استفاده می شود، تبلیغاتی که عده ایی بخواهند ملتی را به اسارت تشویق کنند. ازاین ابلهانه تر حرفی هست؟ یک ملت را به زیرپا رفتن، به زیر دست شدن وسروری وآقایی یک قدرت استکباری ظالم را پذیرفتن، آیا این حرفی است که ملت بتواند آن را بزند، یا یک انسان سالم بتواند آن را بیان کند؟ البته بعضی گروه های سیاسی هستند که دنبال مقاصد خودشانند، حرف هایی می زنند وبعضی هم طوطی صفت حرف های آن ها را تکرار می کنند، این نمی تواند حرف مجموعه های سالم وصحیح وقوی باشد.امروز استقلال این کشور درتمسک وعمل به اسلام، دروحدت کلمه ودرشناختن دشمن است که دشمن ایران امروزاستکبار است ودررأس آن هم امریکاست. این است راه سعادت. این ملت، این راه سعادت را خواهد رفت وهمه هم وظیفه دارند که با آنچه نیاز این زمان است، خود را آشنا کنند وبه آن پاسخ بگویند». (حدیث ولایت 2/9/77)                                                                                     والسلام

قم- محمد آموزگار           

 




موضوع مطلب :


پنج شنبه 92 شهریور 21 :: 6:42 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

 

فواید خنده حلال

(خنده حرام، فایده ای که ندارد هیچ ،ضرر هم دارد، چون در گناه خیری نیست )

بهبود عملکرد هوشمندانه و بهبود حافظه کوتاه مدت
شل‌شدن عضلات
آزاد شدن مسکن های طبیعی (سروتونین و اندروفین)
کمک به متقاعد سازی مخاطب
کمک برای یادگیری و یادیاری
افزایش خلاقیت
داشتن تصویر جذاب از خود
کمک به افشای خود و دیگران و شروع ارتباط کلامی
جوان تر نشان دادن چهره
افزایش سرتونین و نور آدرنالین(ضد افسردگی)
بذله گویی درمانی
پس راند هیجان منفی مثل خشم
دور راندن افکار مزاحم
تسهیل کننده برای پیوند دوستی و ارتباط

رشد هوش هیجانی
کاهش استرس، ترس و تردید، خشم
تجدید قوا برای شروع کار و عبادت
اجر بردن با غم زدایی و ادخال سرور
پایین آوردن فشار خون
مکانیزم دفاعی در برابر شرم، شکست و خیط شدن و..
افزایش رضایت خاطر و اعتماد به نفس
کاهش اثرات هورمون آدرنالین و نور آدرنالین ترشح شده در خون
سرازیر نشدن غم بعد از خنده طبیعی(برخلاف الکل و مواد شادی زا)
تنظیم غدد درون ریز
انبساط رگ های خونی
دلقک درمانی و خدمات درمانی به کودکان بیمار
افزایش اندروفین (شادی بخش و درد زدا)
تقویت سیستم ایمنی و دفاعی
ایجاد یاخته های تی برای مبارزه با عفونت و ترمیم یادخته های بدخیم (ایجاد پاد تن)
احساس خودکارآمدی و خود بسندگی
موفقیت در روابط اجتماعی
رسیدن اکسیژن زیادتر به شش ها و مغز [1]

پی نوشت :
[1] . قوانین شوخی و خوشی، محمدحسین قدیری ، کتابخانه سایت اسک دین

 




موضوع مطلب :


چهارشنبه 92 شهریور 20 :: 5:1 عصر ::  نویسنده :

 

بنام خدا

 

مراقبت :

شیطان قدم به قدم انسان را به انحراف و در نهایت به نابودی می کشاند پس باید از همان قدم اول مراقب بود، لذاست که معصوم علیه السلام میفرماید، نگاه مقدمه زناست 

 




موضوع مطلب :


چهارشنبه 92 شهریور 20 :: 4:55 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

 

انا لله و انا الیه راجعون

این جمله خطاب به همه ماست




موضوع مطلب :


چهارشنبه 92 شهریور 20 :: 1:0 عصر ::  نویسنده :

بنام خدد

 

خیرخواهى 


(خـیـرخـواهـى ) بـا (نـصـیـحـت ) هـم مـعـنـاسـت و نـصـیـحـت یـعـنـى درخـواسـت عـمـل یـا سـخـنى که مصلحتِ کننده آن کار و گوینده آن سخن را در پى داشته باشد یا دعوت به آنچه که صلاح مخاطب در آن باشد و نهى از چیزى که تباهى و فساد در پى دارد.346 بنابراین ، ناصح و خیرخواه کسى است که به کردار و گفتار نیک راهنمایى کند.

ضرورت خیرخواهى 

خـرد انـسـان بـا کـم تـریـن تـوجـّه درمـى یـابـد کـه انـسـان هـاى عـاقـل و بـا تـجـربـه ، بایستى اندیشه صائب و تجربیات اندوخته خویش را بدون کم ترین شـائبـه در اخـتـیـار هـمـنـوعـان خـود گذارند، از سوى دیگر، مخاطبان را ملزم مى داند که اندیشه وتـجـربـه خـردمـنـدان را بـه کـار گـیـرنـد تـا بـه سـعـادت و خـوشـبـخـتـى نایل آیند و گرنه در دیدگاه امیرمؤ منان صلوات اللّه علیه ، اجتماعى که فاقد (نصیحت گر) و (نصیحت پذیر) باشد، فاقد خیر و نیکى است :

(لا خَیْرَ فى قَوْمٍ لَیْسُوا بِناصِحینَ وَ لا یُحِبُّونَ النّاصِحینَ)347

در مردمى که ، ناصح نباشد و ناصحان را دوست نداشته باشند، خیرى نیست .

بـدون تـردیـد کـسـى کـه در بـرابـر خـیـرخواهى دیگران ، بى تفاوتى نشان دهد یا به جاى پذیرش نصیحت ناصح ، در برابر او جبهه گیرى کند، هرگز به موفّقیت نخواهد رسید و طعم تلخ شکست را خواهد چشید همان امام فرمود:

(لَمْ یُوَفَّقْ مَنِ اسْتَحْسَنَ الْقَبیحَ وَ اَعْرَضَ عَنْ قَوْلِ النَّصیحِ)348

کسى که زشتى را نیکو شمارد و سخن نصیحت گر را نپذیرد، موفّق نخواهد شد.

دانشمندان و آگاهان نیز اگر از خیرخواهى امتناع ورزند و دیگران را راهنمایى نکنند، دچار لغزش شده ، خیانت ، پیشه کرده اند. امام باقر(ع ) مى فرماید:

(اَلْعُلَماءُ فى اَنْفُسِهِمْ خانَةٌ اِنْ کَتَمُوا النَّصیحَةَ)349

دانشمندان ، اگر نصیحت را پنهان دارند، خود، خائنند.

بـر ایـن اساس ، هم بر آگاهان و مجرّبان ، فرض است که نسبت به جامعه خیرخواهى کنند و راه را از چاه نشان دهند و هم بر نصیحت شوندگان لازم است نصیحت خیرخواهان را به گوش گیرند و به کار بندند. همان امام همام پیرامون گروه نخست فرمود:

(یَجِبُ لِلْمُؤْمِنِ عَلَى الْمُؤْمِنِ النَّصیحَةُ)350

خیرخواهى مؤ من بر مؤ من ، واجب است .

و امام على (ع ) سلام اللّه علیه ، به گروه دیگر فرمود:

(اِجْتَلِبُوا النَّصیحَةَ مِمَّنْ اَهْداها اِلَیْکُمْ وَ اعْقِلُوها عَلى اَنْفُسِکُمْ)351

نصیحت را از کسى که آن را به شما هدیه مى کند، بپذیرید و آن را بر خود لازم شمارید.

منزلت خیرخواهى 

بـا تـوجـه بـه مـطـالب یـاد شـده ، خـیـرخـواهـى در فـرهـنـگ انـسان ساز اسلام از منزلتى والا برخوردار شده ، در ردیف اصول اخلاق اجتماعى جاى مى گیرد و نصیحت گر مقامى بس رفیع مى یابد. رسول گرامى اسلام (ص ) فرمود:

دین یعنى خیرخواهى . پرسیدند: براى چه کسى ؟ فرمود: براى خدا، پیامبرش ، پیشوایان دین و انبوه مسلمانان .352

و در سخنى دیگر، انسان کوشا در اطاعت و نصیحت گر را در برخى مقامات ، همراه خویش دانسته ، مى فرماید:

(مـا نـَظـَرَ اللّهُ عـَزَّوَجـَلَّ اِلى وَلِىٍّ لَهُ یـَجْهَدُ نَفْسَهُ بِالطّاعَةِ لاِِمامِهِ وَ النَّصیحَةِ اِلاّ کانَ مَعَنا فِى الرَّفیقِ الاَْعْلى )353

خداوند به دوستدار خود ـ که خویشتن را در پیروى از پیشوایش و خیرخواهى (براى او) به زحمت افـکـنـده باشد ـ نظر نمى کند مگر آنکه وى (در اثر نظر لطف الهى ) در جایگاه برتر(بهشت ) با ما خواهد بود.

از این رو امیرمؤ منان (ع ) مى فرماید:

(اصـحـابـى کـه بـیـش از دیـگـران ، مـسـلمـانـان را نصیحت مى کردند، نزد پیامبر(ص ) جایگاه برترى داشتند.354

امام صادق (ع ) فرمود:

(عَلَیْکَ بِالنُّصْحِ لِلّهِ فِى خَلْقِهِ فَلَنْ تَلْقاهُ بِعَمَلٍ اَفْضَلَ مِنْهُ)355

بر تو باد که به خاطر خدا در میان خلق او خیرخواهى کنى (یا خیرخواهِ خلق خدا باشى ) که او را با کردارى بهتر از نصیحت ملاقات نخواهى کرد.

آنـچـه یـاد شد، نمونه اى از ارج گذارى اسلام و پیشوایان معصوم به موضوع خیرخواهى نسبت به رهبرى و آحاد جامعه اسلامى است .

ویژگى پیامبران 

نـصـیـحـت وخـیـرخـواهـى ـ بـه مـعـناى واقعى کلمه ـ از اصول ادیان الهى به شمار مى رود و همه پـیـامـبران ، بدان متّصف بودند و با تمام وجود تلاش مى کردند مردم را به راه خیر و صلاح ، رهنمون شوند و در این راه از هیچ کوششى دریغ نداشتند.

خداوند، از خیرخواهى و دلسوزى رسول اکرم (ص ) چنین یاد مى کند:

(لَعَلَّکَ باخِعٌ نَفْسَکَ اَلاّ یَکُونُوا مُؤْمِنینَ)356

گویا از شدّت اندوهِ اینکه آنها ایمان نمى آورند، مى خواهى جانت را از دست بدهى !

ایـن آیـه و آیـه شـشـم سـوره کـهـف ، تـصـریـح دارنـد کـه رسول خدا(ص ) جان خویش را در راه نصیحت و هدایت مردم ، در طبق اخلاص نهاده بود و بدون هیچ گونه چشمداشتى ، آنان را به خیر و صلاح دعوت مى کرد.

دیگر پیامبران الهى نیز این ویژگى را در حد اعلا دارا بودند که قرآن مجید، به عنوان نمونه ، از چهار نفر آنان یاد کرده است :

1ـ حـضـرت نـوح (ع )؛ آن حـضـرت ، 950 سـال بـه تـبـلیغ آیین آسمانى خویش پرداخت و به ویژگى نصیحت گرى خویش  اشاره کرد و فرمود:

(اُبَلِّغُکُمْ رِسالاتِ رَبّى وَ اَنْصَحُ لَکُمْ وَ اَعْلَمُ مِنَ اللّهِ ما لا تَعْلَمُونَ)357

مـن پیام هاى پروردگارم را به شما ابلاغ مى کنم و خیرخواه شما هستم و از خداوند چیزهایى مى دانم که شما نمى دانید.

2ـ حـضـرت هـود(ع )؛ آن بـزرگوار نیز با تلاش و کوشش وصف ناپذیرى به خیرخواهى مردم زمان خویش پرداخت و به آنان فرمود:

(اَبْلِّغُکُمْ رِسالاتِ رَبّى وَ اَنَا لَکُمْ ناصِحٌ اَمینٌ)358

من رسالت هاى پروردگارم را به شما مى رسانم و من براى شما خیرخواه و امینم .

3ـ حضرت صالح (ع )؛ آن پیامبر معصوم نیز، سالیان دراز به نصیحت و خیرخواهى مردم منطقه خویش پرداخت و با آوردن ناقه ـ به عنوان معجزه ـ حجت را بر آنان تمام کرد، ولى نابخردان ، نصیحت آن فرستاده خدا را نادیده انگاشتند و با عذاب الهى از پاى درآمدند و آن حضرت ، آخرین سخن خود را در حالیکه از آنان روى برتافته بود، این گونه به گوش ‍ آنان رساند:

(..یـا قـُوْمِ لَقـَدْ اَبـْلَغـْتـُکـُمْ رِسـالَةَ رَبـّى وَ نـَصـَحـْتُ لَکـُمْ وَ لکـِنْ لا تـُحـِبُّونـَ النّاصِحینَ)359

اى قوم من ! همانا من ، رسالت پروردگارم را به شما ابلاغ کردم و برایتان خیرخواهى نمودم ، ولى شما خیرخواهان را دوست ندارید!

4ـ حـضـرت شـعـیـب (ع )؛ قـوم شعیب نیز فرجامى چون فرجام قوم صالح داشتند و سخن حضرت شعیب (ع ) نیز نظیر سخن حضرت صالح (ع ) بود:

(فَتَوَلّى عَنْهُمْ وَ قالَ یا قَوْمِ لَقَدْ اَبْلَغْتُکُمْ رِسالاتِ رَبّى وَ نَصَحْتُ لَکُمْ...)360

سـپـس از آنـان روى بر تافت و گفت : اى قوم من ! همانا من رسالت هاى پروردگارم را به شما ابلاغ کردم ، و برایتان خیرخواهى نمودم .

آداب خیرخواهى 

هر کس مى خواهد به چنین کار شریفى دست یازد باید شرایط آن را نیز در خویشتن فراهم آورد و آن را بـا آداب مـخـصـوصـى بـه جـاى آورد تا اثر مطلوب را در پى داشته باشد، در اینجا به برخى از آن آداب و شرایط به طور فشرده اشاره مى کنیم :

1ـ نیّت خالص

هـدف نـهـایى ناصح ، بایستى قرب به خدا باشد و بندگانش را براى رهپویى به سوى او نـصـیحت کند، زیرا منبع خیر و برکت جز او نیست و هر کار نیکى به سوى او مى رود و به او مى پیوندد.

رسـول خـدا(ص ) نـامـه هـایـى را تـنـظـیـم کـرد تـا بـراى سـران کـشـورهـاى جـهـان ، ارسال دارد، پیک هاى آن حضرت به خدمت رسیدند، پیامبر ضمن ابلاغ ماءموریتشان ، فرمود:

(اِنـْصـَحـُوا لِلّهِ فـى عـِبـادِهِ فَاِنَّهُ مَنِ اسْتَرْعى شَیْئاً مِنْ اُمُورِ النّاسِ ثُمَّ لَمْ یَنْصَحْ لَهُمْ حَرَّمَ اللّهُ عَلَیْهِ الْجَنَّةَ)361

(تنها) به خاطر خدا در میان بندگانش خیرخواهى کنید، زیرا اگر کسى مسؤ ولیت بخشى از امور مردم را به عهده گیرد و برایشان خیرخواهى نکند، خداوند بهشت را بر او حرام میکند.

خـاصیت قصد قربت این است که ناصح هرگز به بندگان خدا خیانت نکند و آنچه را که صلاح است با آنان در میان گذارد.

2ـ آزادگى و تدیّن

نـصـیـحـت گـر بـایـد از حـرّیـت و دیانت برخوردار باشد تا خیرخواهى او امضاى شرعى داشته باشد و از شائبه بزدلى و سازشکارى مصون باشد. امام صادق (ع ) در این باره مى فرماید:

(...اَلثـّانـِیـَةُ اَنْ یـَکـُونَ حـُرّاً مـُتـَدَیِّنـاً... وَ اِذا کـانَ حـُرّاً مـُتـَدَیِّنـاً اَجْهَدَ نَفْسَهُ فِى النَّصیحَةِ لَکَ...)362

دومـیـن شـرط ایـن اسـت که ناصح ، آزاده و دیندار باشد، اگر چنین بود خود را در خیرخواهى تو به تلاش و کوشش وا مى دارد.

3ـ پاکى درون

ناصح باید خود از آلودگى ها پاک باشد، شیطان را از خویش دور سازد، طوق بندگى خدا را بـر گـردن نهد و پس از منزّه شدن از شرّ و زشتى ، به خیرخواهى دیگران همّت گمارد؛ امیرمؤ منان صلوات اللّه علیه با شگفتى مى پرسد:

(کَیْفَ یَنْصَحُ غَیْرَهُ مَنْ یَغُشَّ نَفْسَهُ)363

کسى که به خویشتن خیانت کند، چگونه خیرخواه دیگران مى شود؟!

امـام صـادق (ع ) نـیـز خـیـرخـواهـى از انـسـان هـاى آلوده را بـس بـعـیـد مـى دانـد و حـتـى بـرخى رذایل را مانع اصلى خیرخواهى معرفى کرده ، مى فرماید:

(اَلنَّصیحَةُ مِنَ الْحاسِدِ مُحالٌ)364

خیرخواهى از حسود محال است .

عـکـس آن نیز صحیح است ، یعنى کسى که بیشتر به صفاى درون خویش بپردازد و خیرخواه خود باشد براى مردم هم بهتر خیرخواهى مى کند؛ امام على (ع ) فرمود:

(اِنَّ اَنْصَحَ النّاسِ اَنْصَحُهُمْ لِنَفْسِهِ وَ اَطْوَعُهُمْ لِرَبِّهِ)365

خـیـرخـواه تـریـن مـردم کـسـى اسـت کـه بـراى خـودش خـیرخواه تر و براى پروردگارش مطیع ترباشد.

4ـ آداب دیگر

هـمـچـنـیـن نـصـیـحـت گـر بـایـد مـوقـعـیـت نـصـیـحـت پـذیـر را در نـظـر بـگـیـرد و بـا عقل وتدبیر پیش رود، با زبان خوش و نرمخویى به نصیحت بپردازد، مخاطب را به جاى خویش فرض کند و هر چه براى خود مى خواهد براى او هم بپسندد و... .

آثار خیرخواهى 

اگـر انـسـان هـاى شـایسته با آداب و شرایط لازم به خیرخواهى مردم بپردازند و آنها هم بدون شـائبـه ، نـصـیـحـت خـیـرخواهان را به کار بندند، خیر و سلامت جامعه را فرا مى گیرد و شرّ و پـلیدى از آن رخت بر مى بندد؛ کاستى ها به تکامل ، فقر به غنا، وحشت به امنیت ، کینه توزى بـه مـحـبـت ، ضـعـف به قدرت تبدیل مى شود و نارسایى ها جبران مى گردد و استعدادهاى خفته شکوفا مى شود. در روایات اسلامى به برخى از آثار گرانقدر خیرخواهى اشاره شده است ، از میان آنها به سه روایت از امام على (ع ) بسنده مى کنیم :

1ـ (اَلنَّصیحَةُ یُثْمِرُ الَْمحَبَّةَ)366

محبت ، ثمره خیرخواهى است .

2ـ (مَنْ قَبِلَ النَّصیحَةَ اَمِنَ مِنَ الْفَضیحَةِ)367

هر کسى نصیحت را بپذیرد از رسوایى ایمن مى شود.

3ـ (اِقْبَلِ النَّصیحَةَ کَىْ تَنْجُوَ مِنَ الْعَذابِ)368

نصیحت را بپذیر تا از عذاب رهایى یابى .

 

پاورقی

 

 

    347 ـ شرح غررالحکم ، ج 6، ص 427.

348ـ شرح غررالحکم ، ج 5، ص 104.

349ـ فروع کافى ، ج 8، ص 54.

350ـ اصول کافى ، ج 2، ص 208.

351ـ نهج البلاغه ، خطبه 120، ص 373.

352ـ وسائل الشیعه ، ج 11، ص 595.

353ـ بحارالانوار، ج 27، ص 72.

354ـ همان ، ج 16، ص 151.

355ـ اصول کافى ، ج 2، ص 164.

356ـ شعرا(26)، آیه 3.

357ـ اعراف (7)، آیه 63.

358ـ همان ، آیه 68.

359ـ اعراف (7)، آیه 79.

360ـ همان ، آیه 93.

361ـ مکاتیب الرسول ، على احمدى ، ص 31.

362ـ وسائل الشیعه ، ج 8، ص 428.

363ـ شرح غررالحکم ، ج 5، ص 565.

364ـ من لا یحضره الفقیه ، ج 4، ص 58.

365ـ شرح غررالحکم ، ج 2، ص 531.

366ـ همان ، ج 1، ص 161.

367ـ شرح غررالحکم ، ج 5، ص 277.

368ـ بحارالانوار، ج 1، ص 180.

 

 




موضوع مطلب :


چهارشنبه 92 شهریور 20 :: 12:14 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

 

امام علی (ع) :   


أَوْضَعُ الْعِلْمِ مَا وُقِفَ عَلَى اللِّسَانِ وَ أَرْفَعُهُ مَا ظَهَرَ فِى الْجَوَارِحِ وَ الْأَرْکَانِ .( نهج البلاغه،حکمت92 )


 بى ارزش ترین دانش ، دانشى است که تنها بر سر زبان است ؛ و برترین علم ، علمى است که در اعضا و جوارح آشکار است(یعنی به آن عمل شود).




موضوع مطلب :


سه شنبه 92 شهریور 19 :: 11:3 عصر ::  نویسنده :

 

بنام خدا

نسخه درمان بیمارى گناه 

 
حضرت امیرالمومنین (علیه السلام ) :

بیماری : گناه بیمارى است و مردم را به زحمت انداخته است .
درمان : از اینجا برخیز و به بوستان ایمان برو چون وارد شدى مقدارى از ریشه درخت نیت و دانه هاى پشیمانى و قدرى از درخت توبه و تخم ورع و میوه فهم و اندوه از شاخه هاى یقین و مغز اخلاص و پوست اجتهاد و مقدارى هم از ساقه هاى انابه و زهر برگردان تواضع گرفته همه را با حواس جمع و با دلى متوجه و فهمى سرشار، با انگشتان تصدیق و کف توفیق میان طشت تحقیق مى ریزى و با آب چشمانت شستشو مى دهى و آنگاه تمام را در میان دیگ امید ریخته و با آتش اشتیاق مى جوشانى ، آنقدر تا مواد زائد در جوش ‍ جدا شده و عصاره و خامه حکمت بدست آید، سپس آن را گرفته در بشقاب رضا و تسلیم ریخته و باد نفخ و نسیم استغفار بر آن مى دمى تا بیشتر از آنکه فاسد شده ، خنک شود و این برایت گوارا مى شود آنگاه در جائى که آدمى نباشد و جز خدا کسى ترا نبیند مى نوشى این است داروئى که درد گناهان را ساکت و جراحات معصیت را التیام مى بخشد چنانچه اثرى از آن باقى نمى ماند

(یافعى در روض الریاض ص 42).




موضوع مطلب :


<   1   2   3   4   5   >>   >