برای دانلود کلیک کنید برای دانلود کلیک کنید شهریور 92 - معرفت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
معرفت
سه شنبه 92 شهریور 26 :: 12:0 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

 

سوال : تعیین ابتداى سال براى پرداخت خمس چگونه است؟   


جواب :  شروع سال خمسى نیاز به تعیین از سوى خود مکلف ندارد، بلکه خود بخود بر اساس چگونگى حصول درآمد سالانه متعیّن مى شود. بنا بر این ابتداى سال خمسى امثال کارگران و کارمندان از اولین روز امکان دریافت اولین درآمد از درآمدهاى کار و کارمندى است، و سال خمسى تجّار و مغازه داران از تاریخ شروع به خرید و فروش و سال خمسى امثال کشاورزان از تاریخ برداشت اولین محصول کشاورزى سال شروع مى شود.


  آیت الله خامنه ای،اجوبه الاستفتائات،س996




موضوع مطلب :


سه شنبه 92 شهریور 26 :: 11:57 صبح ::  نویسنده :

بنام خدا

امام رضا علیه السلام :   


مَن حاسَبَ نَفسَهُ رَبِحَ ، و مَن غَفَلَ عَنها خَسِرَ ، و مَن خافَ أمِنَ ، و مَنِ اعتَبرَ أبصَرَ ، و مَن أبصَرَ فَهِمَ ، و مَن فَهِمَ عَلِمَ ، و صَدیقُ الجاهِلِ فی تَعَبٍ ، و أفضَلُ المالِ ما وُقِیَ بهِ العِرضُ ، و أفضَلُ العَقلِ مَعرِفَةُ الإنسانِ نَفسَهُ . .( میزان الحکمة، ج 13، اندرزهای امام رضا(ع))


 هر که به حساب نفْس خود رسیدگى کند، سود بَرَد و هر که از آن غفلت ورزد، زیان بیند و هر که [از خدا و عذاب قیامت] بترسد، ایمن باشد و هر که عبرت گیرد، بینا شود و هر که بینا شود، فهمیده گردد و هر که فهمیده شود، دانا گردد و دوستِ شخص نادان در رنج است و بهترین مال و دارایى آن است که باعث حفظ آبرو شود و برترین خِرَد خودشناسى است.

 

 

 




موضوع مطلب :


سه شنبه 92 شهریور 26 :: 11:46 صبح ::  نویسنده :

بنام خدا

 آیه شماره 3  از سوره مبارکه عنکبوت
آیه :  وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُوا وَلَیَعْلَمَنَّ الْکَاذِبِینَ

ترجمه : در حالى که بدون تردید کسانى را که پیش از ایشان بودند آزمودیم تا خداوند کسانى را که راست گفتند معلوم دارد و دروغگویان را (نیز) معلوم نماید.

تفسیر : ایمان، تنها با زبان و شعار نیست، بلکه همراه با آزمایش است.«أحسب... هم لایفتنون» (ادّعا کافى نیست، باید عملکرد را دید و قضاوت کرد.)
آزمایش، یک سنّت الهى در طول تاریخ است. «ولقد فتنّا الّذین من قبلهم»
حوادث را تصادف نپنداریم؛ همه اسباب آزمایش ماست. «فتنّا»
آشنایى با تاریخ و حوادث پیشینیان، مردم را براى پذیرش حوادث آماده مى‏کند. «من قبلهم»
دلیل آزمایش‏هاى الهى، عینى و محقّق شدن علم ازلى خداوند و جدا شدن مؤمنان واقعى و شکوفا شدن استعدادهاى درونى و به فعلیّت رسیدن آنهاست. «فلیعلمنّ... الّذین صدقوا و... الکاذبین»

منبع : شمیم یار 92




موضوع مطلب :


دوشنبه 92 شهریور 25 :: 12:9 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

 حتّی یک لحظه از وجود منافقین داخلی غافل نشوید زیرا منافقان مانند شیطان می مانند که همیشه در تزلزل حکومت الله کوشش می کنند. شهید مجید میرزا کوچکی


منبع : شمیم یار 92




موضوع مطلب :


دوشنبه 92 شهریور 25 :: 12:7 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

سوال :حکم رقص زن در مجالس زنانه چیست؟   


جواب: رقص زن براى زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق کند مثل این‌‌که جلسه زنانه تبدیل به مجلس رقص شود، محل اشکال است و احتیاط واجب در ترک آن است؛ در غیر این‌صورت هم اگر به‌‌گونه اى باشد که باعث تحریک شهوت شده و یا مفسده اى بر آن مترتب شود و یا همراه با فعل حرام (مانند موسیقى و آواز حرام) باشد یا مرد نامحرمى حضور داشته باشد، حرام است؛ و در حکم فوق تفاوتى بین مجلس عروسى و غیر آن نیست .


  اجوبه الاستفتائات رهبری،س1167


منبع : شمیم یار 92




موضوع مطلب :


دوشنبه 92 شهریور 25 :: 12:5 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

امام صادق علیه السلام :   

لا یَنبغی للمؤمنِ أنْ یَجلِسَ مَجلسا یُعصى اللّه ُ فیهِ و لا یَقدِرُ على تغییرِهِ ( میزان الحکمة،ج2،ص222)

 
 سزوار نیست مؤمن در مجلسى بنشیند که در آن معصیت خداوند مى شود و او نمى تواند آن وضع را تغییر دهد.

منبع : شمیم یار 92





موضوع مطلب :


دوشنبه 92 شهریور 25 :: 12:4 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

صحیفه سجادیه

 

صحیفه سجادیه شامل هفتاد و پنج دعا بوده، ولی به مرور زمان بیست و یک دعای آن مفقود شده است و هم اکنون پنجاه و چهار دعا می باشد. این مجموعه، دعاهایی است که امام سجاد ع برای فرزندانش زید و محمدباقر ع املاء کرده است و اسناد آن از دو طریق: الف) یحیی بن زیر بن علی ع و ب) جعفر بن محمد بن علی ع روایت شده است. این نیایش نامه بزرگ، سومین کتاب مقدس شیعیان می باشد و امام باقر ع این دعا را به نام «الکامل» و امام صادق ع به نام «الدعاء» خوانده اند. بعدها به عنوان، «الدعاء الکامل»، «دعاء الصحیفه» و «الصحیفة الکاملة» خوانده شده و در بین دانشمندان اسلامی به «زبور آل محمد ع» و «انجیل اهل بیت ع» مشهور شده است، زیرا دارای بلاغت و فصاحت و مضامین عالی اخلاقی، تربیتی و اعتقادی است. امام سجاد ع بهترین برنامه تربیتی را برای مبارزه با فساد سیاسی، اجتماعی و اخلاقی که بر اثر حاکمیت آل امیه دامنگیر جامعه اسلامی شده بود، در قالب این دعاها مدوّن کرده اند. دعاهای صحیفه درباره مسائل اخلاقی، اعتقادی و سیاسی در قلمرو فرد، خانواده و اجتماع می باشد و موضوعاتی همچون حمد و سپاس خداوند، درود بر رسول گرامی اسلام ع و فرشتگان، مکارم اخلاقی، طلب روزی، مرزداران اسلام، ماه رمضان، روز عرفه، عید قربان و روز جمعه و دفع همّ و غم را در بر می گیرد.
امام سجاد ع در میان دعاهای گوناگون، به تعطیلی فرمان خداوند و متروک شدن کتاب خدا و سنت های سنیّه رسول الله ع اشاره دارند و از خداوند می خواهد که بر دشمنان امت اسلامی لعنت و بر روان محمد و خاندانش درود فرستد.1

 

نقش تربیتی دعاهای امام سجادعلیه السلام:

  
دعاهای امام علاوه بر بیان مقام خدا و صفات او و رابطه خداوند با جهان و انسان و ارتباط انسانها با او، خویهای پسندیده و فضیلتهای انسانی و آنچه وسیله سعادت برای فرد و جامعه و موجب عدالت اجتماعی و صلح و صفا و نجات از سقوط و انحطاط، بر شمرده و از خدا می خواهد که از پستیها، ذلتها، نیاز به دیگران، پذیرش ستم و سازش با ظالم دوری کند . و این خود یک دستور نسبت به همه عوامل ذلت و انحطاط و نیز عوامل سعادت، سربلندی و خواستهای برتر است .

به طور کلی باید گفت: در زمانی که اسلام راستین و پیشرو، اسلام روشنگر و مظهر آزادی و عزت و عظمت، به صورت مظهر ذلت و انحطاط و جهل و تخدیر تبدیل شده بود و هیچ گونه حرکت و مبارزه و انقلاب اجتماعی و نظامی جز کار علمی و فرهنگی، امکان نداشت، امام در لباس یک آموزگار بزرگ فکری، یک برنامه عملی به نام «دعا» ارائه داد که عالی ترین نمونه فکری و اعتقادی در خداشناسی، انسان شناسی، جهان شناسی، کیهان شناسی، و اصول اخلاقی و اجتماعی و حقوق افراد نسبت به هم و طبقات نسبت به یکدیگر و ... است . و بهترین راه سیر و سلوک عرفانی است .

این دعاها که به نام «صحیفه سجادیه » معروف است، خود یک دائرة المعارف علمی، فرهنگی و یک دوره علوم و دانش و حکمت است . 2

2) مجله درسهایی از مکتب اسلام، شماره 10 (سال 80)، حسنی، علی اکبر؛

http://www.al-shia.org/html/far/2ahl/sireh/06/shaban-01.htm(1)


منبع : شمیم یار 92




موضوع مطلب :


دوشنبه 92 شهریور 25 :: 12:1 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

 آیه شماره 88  از سوره مبارکه قصص
وَلَا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ کُلُّ شَیْءٍ هَالِکٌ إِلَّا وَجْهَهُ لَهُ الْحُکْمُ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ

ترجمه
و (هرگز) معبود دیگرى را با «اللّه» مخوان که معبودى جز او نیست. همه چیز جز وجه او نابود است، حُکم (و حاکمیّت، تنها) از آن اوست، و همه به سوى او بازگردانده مى‏شوید.

تفسیر
موحّد واقعى کسى است که از همه‏ى معبودها، اَبَرقدرت‏ها، ایسم‏ها وطاغوت‏ها آزاد باشد. «لاتدع مع اللّه الهاً آخر»
به آنچه رفتنى است، دل نبندیم و خود را اسیر آنها نسازیم. «کلّ شى‏ءٍ هالک الاّ وجهه» چنانکه حضرت ابراهیم فرمود: «لا اُحبّ الآفلین»(108)
حاکمیّت، مخصوص خداوند است. «له الحکم»
معبود واقعى چند شرط دارد:
الف: فناپذیر نباشد. «کلّ شى‏ء هالک الا وجهه»
ب: بر هستى فرمانروا باشد. «له الحکم»
ج: فرجام همه به دست او باشد. «الیه ترجعون»
5 - مرگ، نابودى نیست، بازگشت به مبدأ است. «الیه ترجعون»
پروردگارا! مزه‏ى تلاوت، تدبّر و پندگیرى از قرآن را به ما بچشان.
پروردگارا! چراغ دل ما را به نور قرآن روشن و وجود ما را روشنى‏بخش قرار ده.
پروردگارا! رفتار و گفتار ما را برخاسته از قرآن و سیره‏وسنّت پیامبراکرم‏صلى الله علیه وآله واهل‏بیت معصومش‏علیهم السلام قرار بده.

منبع : شمیم یار 92




موضوع مطلب :


یکشنبه 92 شهریور 24 :: 12:0 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

 

 ارادة مهم ترین عامل نجات و تحول انسان است

پزشکان عموماً معتقدند براى ترک هر نوع اعتیاد قبل‌از هر چیز اراده و تصمیم لازم است، تصمیمى قاطع و جدى ومحکم. ممکن است شما این موضوع را یک موضوع ساده ومعمولى تلقى کنید امّا ما به شما مى‌گوییم بیش از آنچه تصوّرنمایید این موضوع مهم و مؤثّر است. براى گرفتن تصمیم باید نخست به زیان‌هاى ‌عمل خطرناک اندیشید. وعواقب شومى که در انتظار است در نظر مجسم‌ساخت، و با توجّه به شخصیت و قدرت فوق‌العاده‌اى که در هرانسانى نهفته شده -مخصوصاً در جوانان -باید تصمیم گرفت،تصمیمى آهنین و خلل‌ناپذیر.
حتماً بعضى از جوانان میگویند «ما قادر به تصمیم گرفتن هم نیستیم وروى تصمیم از ما سلب شده، بارها تصمیم گرفته‌ایم و باز هم‌شکسته‌ایم»!
اما من از این گونه افراد مى‌پرسم: «آیا هرگز شده در پیش‌روى پدر و مادر و برادر، دبیر و یا شخص محترم دیگرى‌آشکارا دست به کاربدی که به آن عادت کردید بزنید هر قدر در فشار ‌باشید؟...
حتماً خواهید گفت: نه.
مى‌پرسم چرا؟
مى‌گویید آخر چنین کارى شرم‌آور است!
مى‌گوییم: معناى سخن شما این است چون این کارشرم‌آور است ما تصمیم گرفته‌ایم در پیش روى آنها انجام‌ندهیم!
این موضوع به خوبى ثابت مى‌کند که شما هرگز آن طور که‌خیال مى‌کنید بى‌اراده و بى اختیار به سوى این عمل کشانده‌ نمى‌شوید، اگر بى‌اختیار و فاقد اراده بودید براى شما حضوراین افراد و عدم آن کوچک‌ترین تفاوتى نداشت! شما باید بکوشید این «ارادة نیرومند خود» را که در چنین‌مواردى به کار مى اندازید به همه جا گسترش دهید، این‌سرمایه در وجود شما هست پس چرا از آن استفاده نمى‌کنید؟ این را هم فراموش نکنید که خدا در همه جا حاضر و ناظراعمال شماست و شما در همه جا در حضور او هستید آیاشایسته است در حضور چنین پروردگارى دست به چنین ‌بدی بزنید؟! جالب توجّه این که در یکى از سخنان امام صادق علیه السلام مى‌خوانیم: روزى یک نفر به خدمتش‌عرض نمود: بیچاره فلان‌کس مبتلا به «یک نوع انحراف‌جنسى» شده (نوع دیگرى غیر از این عادت) و از خود هیچ‌گونه اراده‌اى ندارد! حضرت با عصبانیت فرمود: چه مى‌گویى؟! آیا حاضر است‌این عمل را پیش روى مردم هم انجام دهد؟!
عرض کردند: نه.
فرمود: پس معلوم مى‌شود به اراده و اختیار خود اوست...

و امّا این که بعضى مى‌گویند: «بارها تصمیم گرفته‌ایم وشکسته‌ایم» ما به این افراد صریحاً اعلام مى‌کنیم: شکستن‌تصمیم به معناى از بین رفتن همه آثار آن در وجود انسان‌نیست، همین تصمیم شکسته شده رسوباتى در اعماق دل وروح انسان باقى مى‌گذارد و زمینه را براى تصمیم نهایى بیش‌از گذشته، آماده مى‌سازد (دقت کنید).
اجازه بدهید مثالى براى شما بیان کنم:
بسیارى از اوقات انسان مى‌کوشد با پاى خود از کوهى بالارود و یا با اتومبیل از یک سر بالایى تند بگذرد، دفعه اوّل ودوّم و گاهى دفعهء دهم عقب‌گرد مى‌کند و نمى‌تواند، ولى‌آخرین بار موفق مى‌شود و از آن مى‌گذرد، این سخن به این‌معنا نیست که در دفعات اوّل هیچ کارى انجام نداده بلکه هردفعه که براى عبور از این راه دشوار اقدام نموده و عقب رفته‌به طور ناخودآگاه یک مقدار آمادگى آموخته و ذخیره کرده وبالاخره در پایان پیروز شده است.
دانشمندان مى‌گویند براى حفظ یک قطعه شعر یا نثرممکن است در نخستین بار
5 مرتبه تکرار آن لازم باشد، و پس از مدّتى ممکن است فراموش گردد امّا براى حفظ آن دردفعه آینده مسلّماً
5
مرتبه تکرار لازم نیست ممکن است سه‌مرتبه هم کافى باشد. یعنى رسوبات تصمیم‌ها و یادگیرى‌هاى‌گذشته همواره در روح انسان باقى مى‌ماند. مسائل مربوط به‌روان انسان همه از این قبیل است.
بنابراین اگر ده بار هم تا کنون تصمیم گرفته‌اید و شکسته‌اید هم اکنون آماده یک تصمیم قاطع و جدّى و آهنین‌براى ترک هر نوع اعتیاد غلط شوید و تمام نیروهاى معنوى‌خود -مخصوصاً ایمان به خدا -را بسیج کنید و این گفتارپیشواى بزرگ ما على علیه السلام را فراموش نکنید آن‌جا که‌مى‌فرمود: «افراد با ایمان همچون کوه سرسخت و بااستقامتند»
.



 




موضوع مطلب :


یکشنبه 92 شهریور 24 :: 11:59 صبح ::  نویسنده :

بنام خدا

 

 

 

امام حسن عسکری علیه السلام :

 

لا تُمار فَیذهَبَ بَهاوُک وَ لا تمازح فَیجتَرَاُ عَلَیک  (تحف العقول ص 486)


 
جدال مکن که ارزشت می رود و شوخی مکن که بر تو دلیر شوند.

 




موضوع مطلب :


<   1   2   3   4   5   >>   >