برای دانلود کلیک کنید برای دانلود کلیک کنید مهر 92 - معرفت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
معرفت
جمعه 92 مهر 19 :: 9:31 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

آثار شوخی ممنوع

کاهش نیروی عقل
کاهش نور ایمان
گم شدن حقایق
از بین رفتن وقار و هیبت
از بین رفتن نورانیت و صفای باطن
کینه و دشمنی
ریختن آبروی دیگران
دوری از خدا
شادی شیطان و دشمن
جسور شدن نادان و دشمن
ایجاد تفرقه بین مسلمانان
رواج فساد و فحشا
عِقاب اخروی [1]


پی نوشت :

[1]. کتاب ‌قوانین شوخی و خوشی، کتابخانه سایت اسک دین




موضوع مطلب :


پنج شنبه 92 مهر 18 :: 8:11 عصر ::  نویسنده :

به نام خدا

چتر حمایتی بسازید


گاهی اوقات دوست دارم با کسی حرف بزنم که من را بفهمد، نگرانم باشد، راهنمایی ام کند...؛ اگر حرف دل شما را زدیم، بخوانید:

·         کمیت رابطه ها مهم نیست، کیفیت رابطه ها مهم است. 

·        هنگام مشکلات دیگران، کنارشان باشید تا آنها هم هنگام مشکلات شما کنارتان باشند.

·        در هر زمینه، افراد موفق، مطمئن و قابل استفاده را در اطرافتان شناسایی کنید و با آنها ارتباطی صمیمانه برقرار کنید.

·        هرگز از اطرافیانتان خواسته های نامعقول نداشته باشید.

·        در غیر وقت نیاز هم با دوستانتان رابطه داشته باشید.

·        از دوستانتان کمک فکری، عاطفی و عملی بگیرید ولی بارتان را بر روی دوششان نیاندازید.

 

دفتر برنامه ریزی تربیتی جامعه المصطفی العالمیه




موضوع مطلب :


پنج شنبه 92 مهر 18 :: 11:11 صبح ::  نویسنده :

بنام خدا

در برابر شبهه چه باید کرد

امام حسن عسکری (ع) :  

أورَع النّاس مَن وَقفَ عِند الشُّبهة(تحف العقول، ص 519)


 پارساترین مردم کسی است که در هنگام شبهه درنگ کند.

توضیح :

درنگ یعنی به محض بر خورد با شبهه آنرا  نپذیرد بلکه تحقیق کند تا واقعیت برایش روشن شود




موضوع مطلب :


پنج شنبه 92 مهر 18 :: 11:6 صبح ::  نویسنده :

بنام خدا

برابری زن و مرد

 

آیه شماره 35  از سوره مبارکه احزاب :إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِینَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِینَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِینَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِینَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِینَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیرًا وَالذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِیمًا 


ترجمه : همانا مردان مسلمان و زنان مسلمان، و مردان با ایمان و زنان با ایمان، و مردان مطیع خدا و زنان مطیع خدا، و مردان راستگو و زنان راستگو، و مردان شکیبا و زنان شکیبا، و مردان فروتن و زنان فروتن، و مردان انفاق‏گر و زنان انفاق‏گر، و مردان روزه دار و زنان روزه دار، و مردان پاکدامن و زنان پاکدامن، و مردانى که خدا را بسیار یاد مى‏کنند و زنانى که بسیار به یاد خدا هستند، خداوند براى (همه‏ى) آنان آمرزش و پاداشى گرانقدر وبزرگ آماده کرده است.


شرح : انسان زمانى کامل مى‏شود که همه‏ى کمالات را در خود داشته باشد نه فقط بعضى را. «انّ المسلمین ...»
نشانه‏ى جامعیّت اسلام آن است که کمال را در همه‏ى ابعاد اعتقادى، اخلاقى، عملى، فردى و اجتماعى انسان مطرح مى‏کند. «انّ المسلمین ...»
با تجلیل از خوبان، دیگران را به انجام خوبى‏ها تشویق کنیم. «انّ المسلمین ...»
رشد انسان، مرحله‏اى و گام به گام است. (ابتدا اسلام با زبان، سپس ایمان با دل، سپس اطاعت، صداقت، صبر و ... «انّ المسلمین ... المؤمنین ... الصابرین ...»
-انسان کامل، علاوه بر اقرار به زبان (اسلام) و باور قلبى (ایمان)، باید شکم و شهوت و زبان خود را کنترل کند.
* کنترل شکم با روزه. «الصائمین»
* کنترل زبان با صداقت. «الصادقین»
* کنترل شهوت با دورى از حرام. «والحافظین فروجهم»
* مبارزه با غرور، با داشتن تواضع. «القانتین »
* غفلت زدایى با ذکر و یاد خدا. «والذاکرین»
* مقاومت در برابر نیش‏ها و نوش‏ها با نیروى صبر. «والصابرین»
* غافل نماندن از محرومان با انفاق. «والمتصدّقین»
اسلام هم به کمیّت توجّه دارد، هم به کیفیّت. (در مورد مقدار مى‏فرماید: «والذاکرین اللّه کثیرا» و در مورد کیفیّت مى‏فرماید: « والقانتین» که اطاعت همراه با فروتنى است.)
همه‏ى توفیقات خود را از خدا بدانیم. (ذکر خدا در پایان کمالات آمده است.) «و الذاکرین اللّه کثیراً»
زن و مرد، در رشد کمالات معنوى و انسانى و دریافت پاداش یکسانند. «انّ المسلمین والمسلمات... اعدّ اللّه لهم»
عمل نیک، کلید بخشش الهى است. «اعدّ اللّه لهم مغفرة»
ابتدا بخشش الهى، سپس دریافت پاداش الهى. «مغفرة واجراً عظیما»




موضوع مطلب :


چهارشنبه 92 مهر 17 :: 11:46 صبح ::  نویسنده :

بنام خدا

 

علامت شیعه

 

امام جعفر الصادق (ع) :  

إمْتَحِنُوا شیعتَنا عِنْدَ ثَلاثٍ: عِنْدَ مَواقیتِ الصَّلاةِ کَیْفَ مُحافَظَتُهُمْ عَلَیْها، وَ عِنْدَ أ سْرارِهِمْ کَیْفَ حِفْظُهُمْ لَها عِنْدَ عَدُوِّنا، وَ إ لى أ مْوالِهِمْ کَیْفَ مُواساتُهُمْ لاِ خْوانِهِمْ فیها. (وسائل الشیعة ، ج 4، ص 112.)
 
شیعیان و دوستان ما را در سه مورد آزمایش نمائید: -1 مواقع نماز، که چگونه رعایت آن را مى نمایند. -2 اسرار یکدیگر را چگونه فاش و یا نگهدارى مى کنند. 3 - نسبت به اموال و ثروتشان چگونه به دیگران رسیدگى مى کنند و حقوق خود را مى پردازند.




موضوع مطلب :


چهارشنبه 92 مهر 17 :: 11:43 صبح ::  نویسنده :

بنام خدا

 

اراده خدا وند متعال

 

 آیه شماره 17  از سوره مبارکه احزاب :قُلْ مَن ذَا الَّذِی یَعْصِمُکُم مِّنَ اللَّهِ إِنْ أَرَادَ بِکُمْ سُوءًا أَوْ أَرَادَ بِکُمْ رَحْمَةً وَلَا یَجِدُونَ لَهُم مِّن دُونِ اللَّهِ وَلِیًّا وَلَا نَصِیرًا


ترجمه : بگو: اگر خداوند براى شما رنجى یا رحمتى اراده کند، کیست که شما را در برابر (اراده) خداوند مصون بدارد؟ در حالى که آنان غیر از خداوند براى خود نه کارسازى مى‏یابند و نه یارى دهنده‏اى.


شرح : وجدان‏ها را با طرح سؤال بیدار کنید. «قل من ... یعصمکم من اللّه»
رحمت و عذاب، تلخى و شیرینى، در مدار اراده‏ى خداوند به انسان مى‏رسد. «اراد بکم سوءاً - اراد بکم رحمة» (البتّه اراده‏ى سوء یا رحمت خداوند، با توجّه به حکمت است.)




موضوع مطلب :


سه شنبه 92 مهر 16 :: 11:34 صبح ::  نویسنده :

بنام خدا

استفاده از زیبائى‏هاى طبیعت

حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) وقتى به سوى صفّین حرکت مى‏فرمود به سرزمین بلیخ رسید که، جاى خوش آب و هوائى بود، و رودخانه بزرگ و پُر آبى داشت، مناظر زیباى آن سرزمین، امام على (علیه السلام) را به خود مشغول کرد.
آن حضرت دستور داد تا سپاهیان در آنجا مدّتى بمانند و از آب و هواى دلنشین آن سامان بهرمند گردند، و استراحت کنند. با این که حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حال پیشروى به سوى سرزمین صفّین بود، و جنگ بسیار سرنوشت سازى در پیش روى داشت، و لشگرِ چند ده هزار نفرى را رهبرى مى‏کرد، امّا از تفریحات سالم سربازان و بهره‏بردارى از طبیعت غفلت نفرمود. [1]

پی نوشت :

[1] . فتوح ابن اعثم کوفى ص‏512،




موضوع مطلب :


سه شنبه 92 مهر 16 :: 11:32 صبح ::  نویسنده :

بنام خدا

حق کودک

امام سجاد (ع) :   

وَ أَمّا حَقّ الصّغِیرِ فَرَحْمَتُهُ وَ تَثْقِیفُهُ وَ تَعْلِیمُهُ وَ الْعَفْوُ عَنْهُ وَ السّتْرُ عَلَیْهِ وَ الرّفْقُ بِهِ وَ الْمَعُونَةُ لَهُ وَ السّتْرُ عَلَى جَرَائِرِ حَدَاثَتِهِ فَإِنّهُ سَبَبٌ لِلتّوْبَةِ وَ الْمُدَارَاةُ لَهُ وَ تَرْکُ مُمَاحَکَتِهِ فَإِنّ ذَلِکَ أَدْنَى لِرُشْدِهِ (رساله حقوق امام سجاد (ع) – حق خردسال)
 
و اما حق خردسال، مهربانى با اوست و پرورش و آموزش او ؛ و گذشت و چشم‏پوشى و نرمى با او ؛ و کمک به وى و پرده‏پوشى بر لغزشهاى کودکانه اوست که موجب توبه او شود ؛ و کنار آمدن با او و اجتناب از تحریک کردن او ؛ زیرا این (روش) به رشد وى نزدیکتر است.




موضوع مطلب :


سه شنبه 92 مهر 16 :: 11:30 صبح ::  نویسنده :

بنام خدا

بیان اسرار

- پرسش طاووس یمانی و پاسخ های بی درنگ امام باقر(ع) 

 
طاووس یمانی یکی از شخصیتها و پارسایان عصر امام سجادعلیه‌السلام و امام باقرعلیه‌السلام بود که برای خود شاگردانی داشت که به اصحاب طاووس معروف بودند.
ابوبصیر می گوید با جمعی از دوستان در محضر امام باقرعلیه‌السلام در کنار کعبه نشسته بودیم در این هنگام طاووس یمانی با جمعی از اصحابش به محضر امام باقرعلیه‌السلام آمد و
عرض کرد : آیا اجازه می دهی چند سوال کنم ؟
امام باقرعلیه‌السلام: اجازه هست بپرس .
طاووس : به من خبر بده در چه زمان یک سوم انسانها مردند؟
امام باقرعلیه‌السلام: ای شیخ اشتباه کردی به جای اینکه بگویی در چه زمانی یک چهارم انسانها مردند گفتی یک سوم. در آن هنگام که قابیل برادرش هابیل را کشت چهار نفر انسان در زمین وجود داشت : آدم حوا هابیل قابیل
طاووس :آری من اشتباه کردم . اینک بگو از آن دو نفر هابیل و قابیل کدام یک پدر انسانهای بعد شدند قاتل یا مقتول؟
امام باقرعلیه‌السلام: هیچ کدام بلکه پدر انسانهای بعد شیث بن آدم بود.

طاووس: چرا آدم آدم نامیده شد؟
امام باقرعلیه‌السلام: زیرا طینت او از ادیم (روی) زمین در بخش پایین برداشته شد
طاووس :چرا ابلیس را ابلیس نامیدند؟
امام باقرعلیه‌السلام:زیرا او از رحمت خدا مایوس شد و قطع امید کرد ( واژه ابلیس از بلیس به معنی نا امیدی از رحمت خداست)
طاووس :چرا جن را جن نامیدند ؟
امام باقرعلیه‌السلام: زیرا جنیان پوشیده اند و دیده نمی شوند واژه جن به معنی پوشیده است
طاووس :آن پرنده ای که یک بار پرید ولی قبل از آن و بعد از آن دیگر نپرید چه بود؟ امام باقرعلیه‌السلام: قسمتی از کوه طور بود که به فرمان خدا به پرواز در آمد به طوری که در فضا قرار گرفت و بر بنی اسرائیل سایه افکند انواع عذاب در آن وجود داشت تا اینکه بنی اسرائیل تورات را پذیرفت
طاووس :آن رسولی که نه از انسانها بود و نه از جنیان و نه از فرشتگان چه بود؟
امام باقرعلیه‌السلام:او کلاغ بود که خداوند او را نزد قابیل فرستاد تا به او بفهماند چگونه جنازه برادرش هابیل را بپوشاند
طاووس : آن موجودی که جن و انس نبود و نه از فرشتگان و قوم خود را ترسانید چه بود ؟
امام باقرعلیه‌السلام:آن موجود مورچه بود که به قوم خود گفت وارد لانه های خود شوید تا سلیمان و لشگرش از روی نا آگاهی شما راپایمال نکنند
طاووس : به من خبر بده از چیزی که اندگش حلال و بسیارش حرام است ؟
امام باقرعلیه‌السلام: آن چیز نهی حضرت طالوت بود که به لشکر خود گفت از آب نهر جز اندکی نیاشامید
طاووس : نمازی که وضو ندارد و روزه ای که با خوردن و آشامیدن باطل نمی شود کدام است؟
امام باقرعلیه‌السلام: صلات بی وضو صلوات بر پیامبر است و روزه ای که خوردن و آشامیدن آن را باطل نمی کند روزه سکوت حضرت مریم است
طاووس : آن چیزی که کم و زیاد می شود و آن چیزی که زیاد می شود ولی کم نمی شود و آن چیزی که کم می شود ولی زیاد نمی شود چیست ؟
امام باقرعلیه‌السلام: آن موجودی که کم و زیاد می شود ماه است و آن چیزی که زیاد می شود و کم نمی شود آب دریا هاست و آن چیزی که کم می شود و زیاد نمی شود عمر است
به این ترتیب امام به سوالات طاووس بی درگ پاسخ داد و حاضران را از جواب خود مات و مبهوت ساخت.


http://www.askdin.com/thread4298.html




موضوع مطلب :


سه شنبه 92 مهر 16 :: 11:26 صبح ::  نویسنده :

بنام خدا

 

اعتدال

 

 آیه شماره 19  از سوره مبارکه لقمان : وَاقْصِدْ فِی مَشْیِکَ وَاغْضُضْ مِن صَوْتِکَ إِنَّ أَنکَرَ الْأَصْوَاتِ لَصَوْتُ الْحَمِیرِ

ترجمه : و در راه رفتن (و رفتارت)، میانه‏رو باش و از صدایت بکاه، زیرا که ناخوش‏ترین صداها، آواز خران است.

شرح : اسلام، دین جامعى است و حتّى براى راه رفتن دستور و برنامه دارد. «واقصد فى مشیک»
در آیین الهى، عقاید و اخلاق در کنار هم مطرح است. «لاتشرک باللّه... واقصد فى مشیک»
میانه‏روى، دورى از افراط وتفریط، و متانت در راه رفتن، سفارش قرآن است. «واقصد فى مشیک»
نه فقط در راه رفتن، بلکه در همه‏ى کارها میانه روى را مراعات کنیم. «واقصد فى مشیک»
صداى خود را کوتاه کنیم، از فریاد بیهوده بپرهیزیم و بیانى نرم و آرام داشته باشیم. «واغضض من صوتک»
فریاد کشیدن و بلند کردن صدا، امرى ناپسند و نکوهیده است. «واغضض من صوتک انّ انکر الاصوات لصوت الحمیر»




موضوع مطلب :


<   1   2   3   4   5   >>   >