برای دانلود کلیک کنید برای دانلود کلیک کنید آذر 92 - معرفت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
معرفت
پنج شنبه 92 آذر 14 :: 2:38 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

درمان وسواس از نظر مقام رهری

 

مقام معظم رهبری در پاسخ شخصی که وسواس خویش را مطرح نموده بود فرمودند:   
 1- از نظر شرع مقدس، در طهارت ونجاست، اصل بر طهارت اشیا است؛ یعنی در هر موردی که کمترین تردیدی در نجس شدن آن برای شما حاصل شد، واجب است حکم به عدم نجاست کنید. 2- کسانی که دارای حساسیت نفسانی شدیدی در مورد نجاست هستند ... حتی اگر گاهی یقین به نجاست هم پیدا کردند، باید حکم به عدم نجاست کنند، مگر در مواردی که نجس شدن یک شیئی را باچشمان خود ببینند، به طوری که اگر فرد دیگری هم آن را ببیند، یقین به سرایت نجاست پیدا کند، فقط در این موارند باید حکم به نجاست کنند. استمرار اجرای این حکم در مورد افراد مزبور تا زمانی است که این حساسیت ازبین برود. 3- هر شیئ یا عضوی که نجس می‌شود، برای تطهیر آن، یکبار شستن با آب لوله‌کشی بعد از زوال عین نجاست کافی است. تکرار در شستن یا فرو بردن آن در آب لازم نیست، و اگر شیئ نجس از قبیل پارچه و مانند آن باشد، باید به مقدار متعارف فشار داده شود تا آب از آن خارج شود. 4- از آنجایی که شما به این حساسیت شدید در برابر نجاست مبتلا هستید، باید بدانید که غبار در نجس در هیچ صورتی نسبت به شما نجس نیست و نیز مراقبت از دست‌های کودک چه پاک باشد یا نجس و همچنین دقت در اینکه خون از بدن زایل شده یا خیر،‌ لازم نیست. این حکم در باره شما تا زمانی که این حساسیت ازبین نرفته، باقی است. 5- دین اسلام دارای احکام سهل و آسان و منطبق با فطرت بشری است، لذا آن را بر خود مشکل نکنید ... شکرگزار نعمت دین آسان باشید و شکر این نعمت، عمل براساس تعلیمات خداوند تبارک و تعالی است. 6- این حالت یک وضعیت گذرا و قابل علاجی است. افراد بسیاری بعد از ابتلا به آن، با روش مذکور از آن نجات یافته‌اند. به خداوند توکل نمایید و نفس خود را با همت و اراده آرامش ببخشید. (1)

  1. رساله اجوبة الاستفتائات،آیت الله خامنه ای ، ص 61




موضوع مطلب :


پنج شنبه 92 آذر 14 :: 2:33 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

ویژگی های مومنین

 

 آیه شماره 38  از سوره مبارکه شوری:وَالَّذِینَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَیْنَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ

 
ترجمه : و کسانى که دعوت پروردگارشان را اجابت کرده و نماز را بر پا داشته و کارشان با مشورت میانشان انجام مى‏گیرد و از آنچه روزیشان داده‏ایم انفاق مى‏کنند.


شرح :شیفتگان نماز و انفاق، از نعمت‏هاى برتر و ابدى قیامت برخوردارند. «ما عنداللّه خیر و ابقى... والّذین استجابوا...»
توجّه به ربوبیّت خداوند سبب شیفتگى انسان نسبت به انجام دستورات است. «استجابوا لربّهم»
اجابت دعوت خدا، باید با عمل باشد نه ادّعا. «استجابوا... اقاموا»
غرائز را کنترل و موانع را برطرف کنیم تا راه بندگى خدا باز شود. «یجتنبون - یغفرون - استجابوا لربهم»
مؤمن استبداد ندارد، اهل انزوا نیست و به رأى دیگران احترام مى‏گذارد. «و امرهم شورى بینهم»
آنچه مورد سفارش است، اقامه نماز است نه فقط خواندن نماز. (یعنى انجام باشکوه نماز با تمام شرایط) «اقاموا الصلاة»
حساب نماز از سایر عبادات جداست. (با اینکه نماز جزو امور موجب استجابت ربّ است، ولى نام آن جداگانه آمده است.) «استجابوا لربّهم و اقاموا الصلاة»
شورى و مشورت، مربوط به امور اجتماعى مردم است، نه احکام و دستورات دینى. «امرهم شورى بینهم»
از بیگانگان نظریه نخواهید. «بینهم»
انفاق مخصوص مال نیست بلکه از علم و آبرو و قدرت نیز باید به دیگران کمک کرد. «ممّا رزقناهم»
انفاق کننده بداند آنچه دارد از خودش نیست، رزق خداست. «رزقناهم»
نماز، تکبّر را؛ مشورت، استبداد را و انفاق، بخل را در جامعه محو مى‏کند. «الصلاة، شورى، ینفقون»




موضوع مطلب :


چهارشنبه 92 آذر 13 :: 10:9 صبح ::  نویسنده :

بنام خدا

ترس زدایی با قرآن

امام رضا(علیه السلام):
هرگاه از چیزی هراسناک و بیمناک شدی،
100 آیه از هرکجای قرآن خواستی، بخوان و سه بار بگو:
اللهمّ إِدفَع البلاءَ؛ خدایا این بلا را از من دور کن. [1]


پی نوشت :

[1] . عده الداعی به نقل از سید عباس کاشانی، مصابیح الجنان، ص 278.




موضوع مطلب :


چهارشنبه 92 آذر 13 :: 10:8 صبح ::  نویسنده :

بنام خدا

احترام به همسر

ناهار خونه پدرش بودیم . همه دور تا دور سفره نشسته بودم و مشغول غذا خوردن.


رفتم تا از آشپزخونه چیزی برای سفره بیارم. چند دقیقه طول کشید.


تا برگشتم نگاه کردم دیدم آقا مهدی دست به غذا نزده تا من برگردم و با هم شروع کنیم

.
این قدر کارش برام زیبا بود که تا الان تو ذهنم مونده.


شهید مهدی زین الدین




موضوع مطلب :


چهارشنبه 92 آذر 13 :: 10:5 صبح ::  نویسنده :

بنام خدا

سفارشات شهید

عزیزانم، به شما سفارش می کنم که تقوا، صبر، توکّل و یاد خدا را زینت قلب و روح خود کنید.

شهید علی اصغر یزدانی




موضوع مطلب :


چهارشنبه 92 آذر 13 :: 10:3 صبح ::  نویسنده :

بنام خدا

فروتنی چیست؟

امام هادی (ع) :   

التواضع أن تعطی الناس ما تحب أن تعطاه )المحجة البیضاء ، ج 5 ، ص 225 (


 فروتنی در آن است که با مردم چنان کنی که دوست داری با تو چنان باشند.




موضوع مطلب :


چهارشنبه 92 آذر 13 :: 10:1 صبح ::  نویسنده :

بنام خدا

جریان صلابت امام کاظم (ع) برای باز پس گرفتن فدک   


مهدی، سومین خلیفه عباسی، در یک اقدام عوام‌فریبانه اعلام کرد که هر کسی که حقوقی بر گردن نظام حکومتی دارد، می تواند برای رسیدن به حق خود اقدام نماید. او در یک حرکت ظاهری مشغول ادای حقوق مردم شد. امام کاظم(علیه السلام) نیز خواستار اعاده حقوق خود شد. در آنجا گفتگوی ذیل میان خلیفه و پیشوای هفتم به وقوع پیوست:
ـ حقوق شما چیست؟
ـ فدک.
ـ محدوده فدک را مشخص کن تا به شما باز گردانم.
ـ حدّ اول آن، کوه احد، حدّ دوم عریش مصر، حدّ سوم سیف البحر(دریای خزر) و حدّ چهارمش دومه الجندل [سرزمین عراق] است.
ـ همه اینها؟!
ـ آری!
خلیفه آنچنان ناراحت شد که آثار غضب در چهره اش پدیدار گشت، و با ناراحتی شدید گفت که مقدار زیادی است، باید بیندیشم. امام کاظم(علیه السلام) با این سخن به او فهماند که حکومت حق امام کاظم(علیه السلام) است و زمام حکومت بر دنیای اسلام باید در دست اهل بیت(علیهم السلام) باشد. ( اصول کافی، کتاب الحجه، باب الفئ والانفال)

http://ahlebayt.porsemani.ir




موضوع مطلب :


چهارشنبه 92 آذر 13 :: 9:59 صبح ::  نویسنده :

بنام خدا

ویژیگی های مومنین

 آیه شماره 37  از سوره مبارکه شوری : وَالَّذِینَ یَجْتَنِبُونَ کَبَائِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ وَإِذَا مَا غَضِبُوا هُمْ یَغْفِرُونَ


ترجمه : و کسانى که از گناهان کبیره و زشتى‏ها پرهیز مى‏کنند و چون خشم و غضب کنند، مى‏بخشند.


شرح : شرط برخوردارى از نعمت‏هاى برتر و پایدارتر، علاوه بر ایمان و توکّل، دورى از گناهان و کنترل شهوات و غضب است. «و ما عنداللّه خیر و ابقى للّذین آمنوا و على ربّهم یتوکّلون و الّذین یجتنبون...»
اولین گام اصلاحات، پاک سازى است، سپس خودسازى و جامعه سازى. «یجتنبون کبائر الاثم»
منشأ بسیارى از گناهان شهوت و غضب است، اول دورى از شهوت را مطرح کرد بعد دورى از غضب را. «یجتنبون... الفواحش و اذا ما غضبوا»
با تقواى الهى و اجتناب از گناهان رابطه خود را با خدا و با عفو در هنگام غضب رابطه خود را با مردم محکم کنیم. «یجتنبون... یغفرون»
کمالات زمانى ارزش بیشترى دارد که سیره و روش انسان شود. «یجتنبون... یغفرون» (قالب مضارع، نشانه دوام است.)
مؤمن بر نفس خود تسلّط دارد. «یجتنبون... یغفرون»
غضب یک غریزه است لکن کنترل آن لازم است. «غضبوا»
مؤمنان به هنگام غضب خودشان عفو مى‏کنند، نه به خاطر وساطت دیگران. «هم یغفرون»




موضوع مطلب :


سه شنبه 92 آذر 12 :: 9:43 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

فواید گریه کودکان

امام صادق(ع):
اى مفضل! از منافع گریه کودکان نیز آگاه باش . بدان که در مغز کودکان رطوبتى است که اگر در آن بماند بیماری ها و نارساییهاى سخت و ناگوار به او رساند؛ مانند نابینایى و جز آن. گریه آن رطوبت را از سر کودکان سرازیر و بیرون مى کند و بدین وسیله سلامتى تن و درستى دیده ایشان را فراهم مى آورد. پدر و مادر از این راز آگاه نیستند و مانع آن مى شوند که کودک از گریه اش سود ببرد. اینان همواره در سختى مى افتند و مى کوشند که او را ساکت کنند و با فراهم کردن خواسته هایش از گریه بازش دارند، ولى نمى دانند که گریه کردن به سود اوست و سرانجام نیکى پیدا مى کند.
بدین ترتیب چه بسا که در اشیا، منافعى نهفته باشد که معتقدان به اهمال و بى تدبیرى در کار عالم از آن غافل اند و اگر مى دانستند، هیچ گاه نمى گفتند که فلان چیز بى ثمر است ؛ زیرا آنان از اسباب و علل آگاه نیستند. براستى هرچه را که منکران نمى دانند عارفان مى بینند. چه بسیار است چیزهایى که دانش اندک آفریدگان از آن کوتاه و خالق آفرینش با دانش بى پایانش از آن آگاه است . قداستش عظیم و کلمه اش والاست.
و اما آبى که از دهان کودکان سرازیر مى شود و خارج مى گردد، رطوبتى است که اگر در بدنهایشان بماند، آثار وخیمى بر جاى مى گذارد. چنانکه دانى گاه که رطوبت بدن چیره مى شود (و بر دیگر عناصر، غلبه مى کند) شخص، دچار کودنى، دیوانگى، کم عقلى، فلج و لقوه و جز آن مى گردد.
خداوند جل و علا تدبیر چنان نمود که این رطوبت در دوران کودکى از دهانشان بیرون رود و در بزرگى از سلامت تن برخوردار گردند. بدین ترتیب ، پروردگار به خاطر نادانى آفریدگان بر آنان منت نهاد و تفضل نمود. اگر اینان از داده ها و نعمتهاى بى شمار او آگاه بودند. هیچ گاه در معصیت و لغزش از فرمانش فرو نمى افتادند. پاک و منزه خدایى که چه بزرگ است نعمتهاى او بر مستحقان و دیگر آفریدگان ! و چه والاتر است از آنچه باطل گرایان مى پندارند. [1]

پی نوشت :

[1] . رک: کتاب توحید مفضل ازامام صادق (ع)، نشر جمال، قم. توحید مفضل (شگفتی­های آفرینش)،مفضل بن عمرترجمه : نجفعلی میرزایی




موضوع مطلب :


سه شنبه 92 آذر 12 :: 9:40 عصر ::  نویسنده :

بنام خدا

 

علامت شیعه

 

امام حسن عسکری (ع) :   

شِیعة عَلیٍّ هُم الَّذِین یُؤثِرون إخوانِهم عَلی أنفُسِهم و لَو کَان بِهِم خَصاصَة و هُم الّذینَ لایَراهُم الله حَیثُ نَهاهُم و لا یَفقُدُهُم حَیثُ أمَرهُم، و شِیعة عَلِیٍّ هُم الَّذِین یقتَدُون بِعَلِیٍّ فِی إکرامِ إخوانِهِم

المُؤمِنین(میزان الحکمه، ج 5، ص 231)

 
 شیعیان علی (ع) کسانی هستند که دیگران را بر خویش مقدم می دارند گرچه خودشان نیازمند باشند و خداوند آنها را در جایی که نهی کرده نمی بیند و در جاهایی که خواست خدا می باشد غایب

نمی باشند و به آنچه امر نموده عمل می کنند و شیعه علی (ع) در تکریم و احترام برادران مؤمن خود به علی (ع) اقتدا می نمایند.




موضوع مطلب :


<   <<   6   7   8   9   10   >>   >