برای دانلود کلیک کنید برای دانلود کلیک کنید اسفند 92 - معرفت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
معرفت
چهارشنبه 92 اسفند 7 :: 2:19 عصر ::  نویسنده :

 

ببسم الله الرحمن الر حیم

عنوان :

بازخوانی ، انتقادات و پیشنهادات، سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی  

 

بازخوانی : بایسته بود سیاستهای مربوطه در یک دسته بندی کلی به نحو ذیل بیان می گردید تا اولا نقاط قوت و ضعف آن مشخص و ثانیأ درک و فهم آن جهت عمل برای مردم و مسؤلان راحت تر باشد

 

1-تولید: 

4- استفاده از ظرفیت اجرای هدفمند‌سازی یارانه‌ها در جهت افزایش تولید، اشتغال و بهره‌‌وری، کاهش شدت انرژی و ارتقاء شاخص‌های عدالت اجتماعی.ََ

6- افزایش تولید داخلی نهاده‌ها و کالاهای اساسی(بویژه در اقلام وارداتی)، و اولویت دادن به تولید محصولات و خدمات راهبردی و ایجاد تنوع در مبادی تأمین کالاهای وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص.

7- تأمین امنیت غذا و درمان و ایجاد ذخایر راهبردی با تأکید بر افزایش کمی و کیفی تولید(مواد اولیه و کالا.

15افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز، توسعه تولید کالاهای دارای بازدهی بهینه(براساس شاخص شدت مصرف انرژی) و بالا بردن صادرات برق، محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی با تأکید بر برداشت صیانتی از منابع.

24- افزایش پوشش استاندارد برای کلیه محصولات داخلی و ترویج آن.

2-توزیع:

23- شفاف و روان سازی نظام توزیع و قیمت‌گذاری و روزآمدسازی شیوه‌های نظارت بر بازار.

3-مصرف:

8- مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامه ریزی برای ارتقاء کیفیت و رقابت پذیری در تولید.

4-واردات:

6- افزایش تولید داخلی نهاده‌ها و کالاهای اساسی(بویژه در اقلام وارداتی)، و اولویت دادن به تولید محصولات و خدمات راهبردی و ایجاد تنوع در مبادی تأمین کالاهای وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص.

5-صادرات:

10- حمایت همه جانبه‌ هدفمند از صادرات کالاها و خدمات به تناسب ارزش افزوده و با خالص ارزآوری مثبت از طریق:

-   تسهیل مقررات و گسترش مشوق‌های لازم

- گسترش خدمات تجارت خارجی و ترانزیت و زیرساخت‌های مورد نیاز.

 - تشویق سرمایه گذاری خارجی برای صادرات.

- برنامه ریزی تولید ملی متناسب با نیازهای صادراتی، شکل‌دهی بازارهای جدید، و تنوع بخشی پیوند‌های اقتصادی با کشورها به ویژه با کشورهای منطقه.

- استفاده از ساز و کار مبادلات تهاتری برای تسهیل مبادلات در صورت نیاز.

- ایجاد ثبات رویه و مقررات در مورد صادرات با هدف گسترش پایدار سهم ایران در بازارهای هدف.

11- توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به منظور انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج.

13- مقابله با ضربه پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز از طریق:

- انتخاب مشتریان راهبردی.

- ایجاد تنوع در روش‌های فروش.

- مشارکت دادن بخش خصوصی در فروش.

- افزایش صادرات گاز.

- افزایش صادرات برق.

- افزایش صادرات پتروشیمی.

- افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی.

14- افزایش ذخایر راهبردی نفت وگاز کشور به منظور اثرگذاری در بازار جهانی نفت و گاز و تأکید بر حفظ و توسعه ظرفیت‌های تولید نفت و گاز، بویژه در میادین مشترک.

15افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز، توسعه تولید کالاهای دارای بازدهی بهینه(براساس شاخص شدت مصرف انرژی) و بالا بردن صادرات برق، محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی با تأکید بر برداشت صیانتی از منابع.

18- افزایش سالانه‌ سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت و گاز تا قطع وابستگی بودجه به نفت.

6-مدیریت:

1 - تأمین شرایط و فعال‌سازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری‌های جمعی و تأکید بر ارتقاء درآمد و نقش طبقات کم‌درآمد و متوسط.

3- محور قراردادن رشد بهره‌وری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید، توانمندسازی نیروی کار، تقویتِ رقابت‌پذیری اقتصاد، ایجاد بستر رقابت بین مناطق و استانها و به کارگیری ظرفیت و قابلیت‌های متنوع در جغرافیای مزیت‌های مناطق کشور.

4- استفاده از ظرفیت اجرای هدفمند‌سازی یارانه‌ها در جهت افزایش تولید، اشتغال و بهره‌‌وری، کاهش شدت انرژی و ارتقاء شاخص‌های عدالت اجتماعی.

9- اصلاح و تقویت همه‌جانبه‌ نظام مالی کشور با هدف پاسخگویی به نیازهای اقتصاد ملی، ایجاد ثبات در اقتصاد ملی و پیشگامی در تقویت بخش واقعی.

12- افزایش قدرت مقاومت و کاهش آسیب پذیری اقتصاد کشور از طریق:

- توسعه پیوندهای راهبردی و گسترش همکاری و مشارکت با کشورهای منطقه و جهان بویژه همسایگان.

- استفاده از دیپلماسی در جهت حمایت از هدف‌های اقتصادی.

- استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای.

16- صرفه جویی در هزینه‌های عمومی کشور با تأکید بر تحول اساسی در ساختارها، منطقی سازی اندازه دولت و حذف دستگاه‌های موازی و غیرضرور و هزینه‌های زاید.

17- اصلاح نظام درآمدی دولت با افزایش سهم درآمدهای مالیاتی.

18- افزایش سالانه‌ سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت و گاز تا قطع وابستگی بودجه به نفت.

22- دولت مکلف است برای تحقق سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی با هماهنگ سازی و بسیج پویای همه امکانات کشور، اقدامات زیررا معمول دارد:

- شناسایی و بکارگیری ظرفیت‌های علمی، فنی و اقتصادی برای دسترسی به توان آفندی و اقدامات مناسب.

- رصد برنامه‌های تحریم و افزایش هزینه برای دشمن.

- مدیریت مخاطرات اقتصادی(مدیریت ریسک) از طریق تهیه طرح‌های واکنش هوشمند، فعال، سریع و به هنگام در برابر مخاطرات و اختلال‌های داخلی و خارجی. 

7-علمی:

2 - پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، پیاده‌سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و ساماندهی نظام ملی نوآوری به منظور ارتقاء جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش‌بنیان در منطقه.

5- سهم‌بری عادلانه عوامل در زنجیره‌ تولید تا مصرف متناسب با نقش آنها در ایجاد ارزش، بویژه با افزایش سهم سرمایه انسانی از طریق ارتقاء آموزش، مهارت، خلاقیت، کارآفرینی و تجربه.

8-فرهنگی:

19- شفاف‌سازی اقتصاد و سالم‌سازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیت‌ها و زمینه‌های فسادزا در حوزه‌های پولی، تجاری، ارزی و ... .

20- تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت، بهره‌وری، کارآفرینی، سرمایه گذاری و اشتغال مولد و اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به اشخاص دارای خدمات برجسته در این زمینه.

21- تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی آن بویژه در محیط‌های علمی، آموزشی و رسانه‌ای و تبدیل آن به گفتمان فراگیر و رایج ملی.

انتقادات:

1-   سیاستهای مربوطه باید دریک دسته بندی منطقی وعلمی انجام می شد

2-    سیاستها و راهبردها باهم آورده شده است

3-   اشاره ای به کنترل تورم نشده است

4-   اشاره ای به تحقق اقتصاد اسلامی نشده

5-   عدم ایمان و توان لازم دولت فعلی بر انجام سیاستهای مورد نظر

پیشنهادات:

1-    دولتمردان باید اول خود بر اهمیت ،ضرورت و کارایی این سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی ایمان داشته ودوم اینکه در عمل نیز بر آن پایبند باشند

2-    سیاستهای مربوطه باید در قالب یک مدل و نمودار آورده شود

3-    یک طرح جامع(مدیریت استراتژیک جامع تحو) جهت تحقق سیاستهای مربوطه تهیه گردد

4-    یک مرکزی بعنوان متولی تهیه ، اجرا ، وپی گیری طرح جامع تعیین گردد

 

 




موضوع مطلب :


سه شنبه 92 اسفند 6 :: 1:29 عصر ::  نویسنده :

هو

? 
          وساطت برای ازدواج          
  امام علی سلام الله علیه: :  
   
  اَفْضَلُ الشَّفاعاتِ اَنْ تَشْفَعَ بَیْنَ اثْنَینِ فى نِکاحٍ حَتّى یَجْمَعَ اللّه‏ُ بَیْنَهُما؛  
   
 

بهترین وساطت، وساطت میان دو نفر براى ازدواج است

تا این‏که خداوند آن دو را به یکدیگر برساند.

 
   
  کافى، ج 5، ص 331؛ میزان الحکمة، ج 5، ص 87.


 
   
                             



موضوع مطلب :


سه شنبه 92 اسفند 6 :: 8:25 صبح ::  نویسنده :

هو

خود را دریاب

انسان، به هر چه توجه کند، با آن متحد مى شود و به آن مشغول مى گردد




موضوع مطلب :


سه شنبه 92 اسفند 6 :: 7:43 صبح ::  نویسنده :

هو


قسمتی از وصیت‏نامه    امام علی علیه السلام به امام حسن مجتبی علیه السلام،

سفارشاتى درباره خودسازى و تهذیب نفس

 

فانی اوصیک بتقوى الله - ای بنی - و لزوم امره وعمارة قلبک بذکره والاعتصام بحبله;

پسرم! تو را به تقوا و التزام به فرمان خدا و آباد کردن قلب و روح با ذکر او و چنگ زدن به‏ریسمان الهى توصیه مى‏کنم.

احی قلبک بالموعظة وامته بالزهادة وقوه بالیقین ونوره بالحکمة و ذلله بذکر الموت;

قلبت را با موعظه و پند و اندرز زنده کن و هواى نفست را با زهد و بى‏اعتنایى به آن بمیران و دل‏را با یقین نیرومند ساز و با حکمت و دانش نورانى و با یاد مرگ رام کن.

واعلم یابنی ان احب ما انت آخذ به الی من وصیتی تقوى الله;

پسرم! بدان محبوب‏ترین چیزى که از میان گفته‏هایم در این وصیت نامه به آن تمسک مى‏جویى‏تقوا و پرهیزکارى است.

لاتکونن ممن لاتنفعه العظة الا اذا بالغت فی ایلامه فان العاقل یتعظ بالاداب والبهائم لاتتعظ‏الا بالضرب;

از کسانى مباش که پند و اندرز به آنها سودى نمى‏بخشد، مگر آن زمان که سخت در توبیخ اومبالغه کنى، چرا که عاقلان با اندرز و آداب پند مى‏پذیرند، اما چهارپایان پند نمى‏گیرند مگر با زدن.

 




موضوع مطلب :


دوشنبه 92 اسفند 5 :: 5:37 عصر ::  نویسنده :

هو

مراتب تکامل انسان

 

اهل شریعت گویند انسان چون تصدیق انبیا کرد و مقلد انبیاء شد بمقام ایمان رسید و نام او مؤمن گشت و چون علاوه بر آن عبادت بسیار کرد بمقام عبادت رسید و نام او عباد گشت و چون علاوه بر آن روى از دنیا بکلى بگرداند بمقام زهد رسید و نام او زاهد گشت و چون علاوه بر آن اشیاء را آن طور که هست بدید و بدانست خود و پروردگار را شناخت بمقام معرفت رسید و نام او عارف گشت و چون علاوه بر آن خداى او را به محبت و الهام خود مخصوص گردانید بمام ولایت رسید و نام او ولى گشت و چون علاوه بر آن حق تعالى او را به معجزه خود مخصوص گردانید و بر پیغام به خلق بفرستاد تا خلق را بحق دعوت کند بمقام نبوت رسید و نام وى نبى گشت و چون علاوه بر آن حق تعالى او را به کتاب خود مخصوص گردانید بمقام رسالت رسید و نام او رسول گشت و چون علاوه بر آن شریعت اول را منسوخ گردانید و شریعتى دیگر نهاد بمقام أولو العزم رسید و نام او أولو العزم گشت و چون علاوه بر آن شریعت اول را منسوخ کرد و شریعتى دیگر نهاد به مقام خاتمیت رسید و نام او خاتم (حضرت محمد ص) گشت؟

این بود ترقى روح انسانى روح مؤمن یک مرتبه ترقى کرد و روح خاتم نه مرتبه چون اول و آخر را بدانستى اکنون باقى را هم بدان، اهل شریعت گویند ترقى روح انسانى همین نه مرتبه بیش نیست و این نه مرتبه همه اهل تقوى و علمند.




موضوع مطلب :


دوشنبه 92 اسفند 5 :: 1:49 عصر ::  نویسنده :

هو

خود شناسی

حضرت علی (ع)

 

عجیب‏ترین عضوى که در انسان هست قلب او مى‏باشد قلب صفاتى پسندیده و اوصافى ناپسند داشته که شرح آنها چنین است :

اگر امید و آرزو به آن رو کند طمع و آز خوار و ذلیلش مى‏کند و اگر طمع در آن به جوش آید حرص و ولع تباهش مى‏سازد و اگر ناامیدى به آن دست یابد حسرت واندوه او را مى‏کشد و اگر غضب و تندخویى بر آن عارض گردد خشم به آن سخت گیرد و اگر رضا و خشنودى در او پیدا شود خوددارى از قبائح را فراموش مى‏کند و اگر ترس و هراس به او برسد دورى جستن از کار مشغولش مى‏سازد و اگر ایمنى او زیاد گردد غفلت مى‏ربایدش اگر نعمت برایش حاضر شود عزّت و بزرگى او را مى‏گیرد و اگر مصیبت و اندوه به آن برسد بى‏تابى رسوایش مى‏کند و اگر مالى بیابد توانگرى طاغیش مى‏نماید و اگر بى‏چیزى او را بیازارد بلا و سختى گرفتارش کند و اگر گرسنگى او را به صدمه و مشقت بیازارد ناتوانى وى را از پا در آورد و اگر سیرى او به حدّ افراط برسد شکم پرى وى به رنج و زحمتش بیاندازد، پس هر کوتاهى از اندازه به آن ضرر رسانده و هر بیش از حدّى آن را فساد و تباه کند.

 




موضوع مطلب :


دوشنبه 92 اسفند 5 :: 1:45 عصر ::  نویسنده :

هو

 
          امروز و فردا کردن در کارها          
  پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله : :  
   
  وَیلٌ لِصُنّاعِ اُمَّتی مِنَ الیَومِ وغَدا  
   
  واى به حال صنعت گران امّت من ، از این که در کار مردم امروز و فردا کنند  
   
  وسائل الشیعه ، ح 12 ، ص 310 .
 
   
                             



موضوع مطلب :


یکشنبه 92 اسفند 4 :: 12:4 عصر ::  نویسنده :

هو

 
          مسواک و عقل          
  امام باقر سلام الله علیه : :  
   
  اَلسِّواکُ یَذْهَبُ بِالْبَلْغَمِ وَ یَزیدُ فِى الْعَقْلِ؛  
   
  مسواک بلغم و رطوبات معده را از بین مى‏برد و عقل را زیاد مى‏کند.  
   
  ثواب الاعمال، ص 18؛ دانش‏نامه احادیث پزشکى، ج 1، ص 246.



 
   
                             



موضوع مطلب :


شنبه 92 اسفند 3 :: 8:45 عصر ::  نویسنده :

هو

جهل سلفیان در تعارض با عقل گرایی اسلام 

همواره از سوی اندیشمندان مسلمان مفهوم عقل و تعقل‌گرایی و موضوعات مرتبط با آن ، مانند نگرش به عقل و دایره بهره گیری از آن و موضوع تعارض عقل و نقل از مهم‌ترین محورهای مباحث علوم قرآنی ،کلامی و روائی بوده...

 

 منصور حاجی

 همواره از سوی اندیشمندان مسلمان مفهوم عقل و تعقل‌گرایی و موضوعات مرتبط با آن ، مانند نگرش به عقل و دایره بهره گیری از آن و موضوع تعارض عقل و نقل از مهم‌ترین محورهای مباحث علوم قرآنی ،کلامی و روائی بوده و مباحث متعددی را از سوی مشرب های فکری به خود اختصاص داده است و به دلیل اهمیت مفهوم عقل در مباحث کلامی بعنوان یکی از فصول ممیزه نحله ها و مشرب های فکر محسوب می‌گردد. به‌گونه ای که انکار عقل و آثار آن از اهداف غائی تعدادی از مشرب های فکری و ازسوی دیگر بهره گیری از عقل مبنای تفسیر و شناخت احادیث و به‌عنوان یکی از منابع استنباطی شناخته شده است.

جایگاه عقل گرایی در جهان تشیع

 موضوع عقل و آموزه های آن یکی از مهمترین موضوعات کلامی در جهان تشیع بوده است و عموم پیروان مذهب تشیع از همان ابتداء شکل گیری مذهب شیعه و در چارچوب آموزه‌های حضرات ائمه معصومین علیهم السلام نگاه ویژه ای به مبحث عقل و تعاریف آن داشته و برای آن جایگاه ویژه ای در استنباطات دینی قائل بوده اند. هر چند دیدگاه های مطرح شده در خصوص عقل و دایره اثر گذاری آن در خصوص منابع اسلامی بطور یکسان از سوی فقهاء و اندیشمندان نگریسته نشده است اما نکته آشکار آن است که هیچ یک ازگروه های شیعی منکر ضرورت عقل نبوده و از آن به‌عنوان موهبت الهی یاد می‌نمودند وآنچه مورد اختلاف بوده بحث بر میزان و مصادیق عقل و تعقل‌گرایی در مبانی دینی بوده است.

جایگاه عقل در مشرب های معتزلی و اشاعره

 دو تفکر کلامی مهم در جهان اسلام یعنی معتزله و اشاعره دو نماد مهم از نحوه نگرش مسلمانان به عقل و تعقل گرایی هستند که ضرورت دارد به آن پرداخته شود.

 جریان فکری معتزله در چارچوب مبانی اعتقادی خود بگونه‌ای عقل را مبنای استنباطات قرار داده بود که بعضی از بزرگان آنان سخن از شریعت عقل به میان آورده اند و تلاش آنان برآن بوده تا اعتبار عقل را به حدی برسانند که بتواند به‌عنوان مفسر وحی و آیات قرآن شناخته شود و این شیوه انطباق عقاید آنان با قرآن و احادیث در چارچوب ادراکات عقلی موجب گردید تا مطالب جدیدی در جهان اسلام مطرح گردد و آثار آن مباحث به‌گونه ای بود که گروهی از اندیشمندان شکل گیری علم کلام را ماحصل مناظرات عقلی معتزله دانسته اند. (1)

 در مقابل دیدگاه معتزله به عقل، پیروان اشاعره بر خلاف معتزله که محوریت را به عقل داده بودند با انکار نقش عقل توجه خود را صرفا معطوف به ظواهر قرآن و احادیث نموده و در ضدیت با آن مواضع سختی را از خود نشان داده‌اند و انتقادات زیادی را علیه جریان عقل و تعقل گرایی بیان نموده اند.

 ابن تیمیه و نگرش به تعقل گرایی

ابن تیمیه بر اساس مشرب فقهی خود پیرو احمد حنبل پیشوای حنبلیان بوده که به اهل حدیث معروف می باشند. مخالفت ابن تیمیه با عقل و تعقل گرایی و تمسک به ظواهر آیات و احادیث وی را در زمره ظاهریان قرار داده است و تلاش وی برای نفی مباحث عقلی در امور دینی از مهم‌ترین اقدامات ابن تیمیه می باشد. ازدیدگاه وی اعتبار فهم از ظاهر آیات و احادیث تنها در ظاهر آنها محقق می شود و در تعارض میان عقل و نقل همواره ارجحیت با نقل است بر همین اساس وی شرط تحقق ایمان جازم را در افراد پذیرفتن سخن پیامبر (ولو با نقل ضعیف) را حتی اگر مخالف عقل صریح باشد بیان می‌نماید(2) از نتایج قهری این سخن قائل شدن به تمامی احادیث وارده اعم از مسند یا ضعیف می باشد و عدم حجیت ادله عقلی نیز یکی دیگر از نتایج آن می باشد. از دیدگاه ابن تیمیه و پیروان وی ممزوج شدن بسیاری از علوم الهی با اصطلاحات بشری موجب گمراهی و ظهور بدعت های جدید شده است لذا ضدیت وی با علومی همچون فلسفه و منطق موجب گردید تا وی کتابی در رد فلسفه و منطق نوشته و به زعم خود انتقادات جدی به آن وارد نماید. برهمین اساس ابن تیمیه با هدف رد اعتقادات شیعه کتاب منهاج السنه فی رد الشیعه را به نگارش در آورد و در جواب وی علامه حلی(ره) در جواب شبهات وی کتاب منهاج الکرامه را به نگارش در آورد ابن تیمیه با بکارگیری قیاس و بدون اتکاء به هیچ‌یک از موازین عقلی توجه به انبیاء را مشابه به افعال مشرکان دانسته و قائلان به آن را مشرک نامیده است. وی همچنین با توجه به ماهیت فلسفه و مبانی عقلی سعی نمود تا توجه به آن را یک بدعت نامیده و در کتابی به نام الرد علی الفلاسفه به صراحت برگمراهی فلسفه و منطق اذعان نموده است.

وهابیت وسلفیان

 گروه وهابیت و سلفیان با تکیه صرف بر ظاهر احادیث و آیات قرآن و رد مشروعیت هر گونه پدیده جدید در دین و اطلاق آن با اسم بدعت ،زمینه ساز آن شدند تا پیروان آنان با هر گونه علوم بشدت مخالفت نمایند و با تمامی مذاهب اسلامی در تعارض فکری قرار گیرند. بر همین اساس جریان سلفی ها و تکفیری ها بدلیل بهره گیری شیعه از اصول عقلی و علومی همچون فلسفه و عرفان دشمنی شدیدی را با کیان شیعه آغاز نمودند وبا تکفیر جاهلانه خود عنوان تکفیری را برای خود پذیرفتند.

هم اکنون جهان اسلام شاهد اقدامات ضد عقلانی متفاوتی از سوی سلفی های تکفیری بر علیه دیگر مسلمانان می باشد و با اندکی تأمل می توان به ماهیت هر یک از آنان پی برد و از جمله مهم‌ترین این موارد استفاده از زنان و کودکان عقب مانده ذهنی به‌عنوان عوامل انتحاری و نابود کردن مردم بیگناه در کوچه و بازار و دیگر مجامع عمومی می باشد. هر چند این اقدام موجب بروز رعب و وحشت زیادی در میان مردم می گردد اما بر اساس هیچ‌کدام از موازین عقلی این اقدام قابلیت دفاع و استدلال را ندارد. یکی دیگر از اقدامات ضد عقلی گرو‌های سلفی که حاکی از جهالت عمیق آنان است آن است که نیروهای انتحاری خود را آماده نکاح با حوریان بهشتی نموده و بنا بر اخبار و عکس های منتشره بسیاری از آنان به تصور ازدواج زود هنگام با حوریان بهشتی دارای وسایل خاص بوده اند که این موضوع بیانگر اوج جهالت آنان و عدم شناخت آنان از عوالم آخرت و مشخصه های آن می باشد. یکی دیگر از اقدامات ضد عقلی سلفی های تکفیری ذبح انسانهای زنده در پیش چشم دیگر افراد می باشد براساس تصاویر منتشره این اقدام وحشیانه آنان تاکنون به کرات در خصوص اسرا در سوریه و دیگر مناطق تحت سلطه آنان انجام شده است اقدامی که در هیچ یک از ادیان بر آن تصریح نگردیده و هیچ منطقی عقلانی نیز برای آن جواز و دلیلی ارائه ننموده است.

 فتاوای ضداسلامی

 یکی از مهمترین شاخصه های ضد عقلانیت در جریانات سلفی های تکفیری صدور فتاوای متعدد خارج از اصول فقهی تمامی مذاهب اسلامی می باشد . فتوای جهاد نکاح یکی از فتاوای زیانبار آنان می باشد که توسط یکی از مفتی های آنان صادر گردیده است. بر اساس این فتوا، زنانی که خود را در اختیار نیروهای جنگی قرار دهند در اجر جهاد با آنان شریک بوده و به آنان نیز وعده بهشت داده شده است. آنچه مسلم است در تمامی مذاهب اسلامی بر ای نکاح مشروع ،چارچوب خاصی در نظر گرفته شده است و حتی در مذهب شیعه که متعه نیز جایز شمرده شده است برای آن نیز چارچوب و قاعده ای از جمله نگه داشتن عده برای این‌گونه زنان دیده شده است اما در جهاد نکاح بدیهی ترین اصل نکاح یعنی عده به صراحت نادیده گرفته شده و تمامی اصول اخلاقی و عقلی تأیید شده از سوی عقل وشرع در این باره، مورد انکار قرار گرفته است. زنان مورد نظر تنها با یک اراده فردی می توانند به همسری یک نفر درآمده و پس از اندک زمان و بدون نگه داشتن عده به نکاح فرد دیگری نیز در آیند که بی شک ضدیت این اقدام و فتوای مرتبط با‌آن در تعرض جدی با عقل و احکام شرع اسلامی می باشد.

 بدیهی است که هم اکنون رهبران سلفی از دین اسلام صرفا به‌عنوان ابزاری از احکام فقهی تنها برای پیشبرد مقاصد خود بهره می گیرند آنچه مسلم است اقدامات سلفی ها و تعارضات آنان با اصول عقلی تنها در صورتی می تواند شکل عملی به خود بگیرد و آن را به مرحله اجرا درآورند که پیروان آنان در جهل مطلق قرار گرفته باشند و جهل پیروان سلفیان است که مقاصد شوم رهبران آنان را فراهم می گرداند. برهمین اساس جریان عقلانیت و آثار قدرتمند آن در جوامع اسلامی می‌تواند به‌عنوان بزرگ‌ترین مانع در مقابل آموزه‌های سلفی‌های تکفیری مطرح گردد و با جاذبه‌های خود مانع از گسترش تفکر آنان شود لذا در این مرحله می توان گفت بزرگ‌ترین دشمن تکفیریها جریان عقلانیت مبتنی بر آموزه‌های اهل‌البیت علیهم السلام در مقابل آنان خواهد بود و این خود به تنهائی می‌تواند زمینه ساز تعارضات عملی این گروه جاهل و سفاک را با شیعیان به دنبال داشته باشد لذا بر عموم علماء و اندیشمندان جهان اسلام بویژه مراجع تقلیدشیعیان است تا از منظرگاه اثبات دوری سلفیان از عقل و انتساب آنان به جهل مرکب مبانی این گروه را برای تمامی مردم جهان به‌ویژه مسلمانان تبیین نمایند.

ـــــــــــــــــــــ

 پانوشتها

1- محمد ابو زهره ، الشافعی ،چاپ مصر، 1367 ،ص 128

2- ابن تیمیه درء تعارض العقل و النقل ، دکتر محمد رشاد سالم، 1971،ص 178

 

به نقل از کیهان 2/12/92




موضوع مطلب :


شنبه 92 اسفند 3 :: 8:45 عصر ::  نویسنده :

هو

ویژگیهای  انسان شایسته

قالَ عَلِیٌّ اَمیرَالمُؤمِنینَ عَلَیهِ السَّلامُ: طُوبی لِمَن ذَکَرَ المَعادَ وَ عَمِلَ لِلحِسابِ وَ قَنِعَ بِالکَفافِ وَ رَضِیَ عَنِ اللهِ(1 )

حضرت امیرالمؤمنین علی (ع)فرمودند:خوشا به حال کسی که همیشه به یاد آخرت و معاد باشد و کار و تلاشی که انجام می‌­دهد برای روز حساب باشد و قناعت کند به آنچه خداوند روزی او کرده است و از خداوند متعال راضی باشد.

 شرح حدیث: حضرت علی (ع) می فرماید: خوشا به حال انسانی که این چهار چیز در او باشد. اوّل: آخرت و معاد را فراموش نکند. ازجمله ایشان معلوم می‌­شود یکی از امور بسیار مهمّی که باعث لغزش و هلاکت انسان می­شود، همانا فراموش کردن مرگ و قیامت و... می­باشد.

 دوّم: در قیامت مواقف متعددّی می‌­باشد ولی حضرت موقف حساب را ذکر می­‌فرماید. این کار و تلاشی که می­‌کنی،چون می­‌دانی حساب از تو می­‌خواهند پس باید مراقبت کنی؛ هم در چگونگی وکیفیّت عمل و هم در مقدار و کمّیت آن برای پس دادن حساب.

 سوّم: حضرت کفاف را می­‌فرماید؛ یعنی به همان مقدار که گذران زندگی انسان است و محتاج به دیگران نباشد و خداوند روزی او کرده است قانع باشد. او زیاده خواهی ندارد، زیرا می­‌داند آخرت در پیش روی اوست و آنچه به دست آورده، زیادی است می‌گذارد و می‌­رود و حساب آن هم از او کشیده می­‌شود.

 چهارم: رضایت انسان ازخداوند در تمامی اوقات، احوال و مکان ها که شکر و سپاس‌گزاری او را به دنبال دارد. زیرا حوادث و بلاها و... که انسان به آنها مبتلا می‌­شود، آزمایش و امتحان الهی بوده، یا به خاطر گناه، اشتباه، خطا و لغزش و در حقیقت عکس‌العمل اعمال خود اوست. او بداند که همیشه نظر و در ِ رحمت، نعمت و مغفرت الهی به روی بندگان باز است و انسان با توبه و اصلاح اعمال و جبرانِ گذشته در حد توان می­‌تواند از رحمت و مغفرت خداوند بهره‌­مند شده و نه تنها شامل بخشش الهی شود، بلکه خداوند کریم به فضل خود آن بدی­ها را هم تبدیل به خوبی­ها و نعمت می­‌کند. اگراین چهار چیز در انسان درست باشد، دنیا و آخرت او درست خواهد شد.

ـــــــــــــــــ

1-نهج البلاغه، کلمات قصار 44، صفحه 477

* پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شیخ مجتبی تهرانی(ره)

 

 




موضوع مطلب :


<   1   2   3   4   5   >